Deze Lynk&Co zelf testen? Doe mee met de grootste autotest van Nederland
TESTRIJDERS GEZOCHTHoe is het om te leven met een Lynk&Co? Die vraag gaat onze autoredactie de komende maanden beantwoorden, en wel met behulp van autorijdend Nederland. Elke Nederlander met een geldig autorijbewijs mag deze Lynk&Co 01 van ons lenen, in ruil voor een ongezouten oordeel.
De ervaringen van lezers van deze site die de auto in bruikleen hebben, verwerkt de autoredactie in verhalen en video’s die later dit jaar verschijnen. Autoredacteur en ‘Huge Car Guy’ Roland Tameling beheert de blauwe Lynk&Co de komende zes maanden en zorgt dat de auto naar zoveel mogelijk verschillende ‘gasttesters’ gaat. Het is de bedoeling om zo tot een uitgebreid en afgewogen praktijkoordeel te komen over dit automodel én het achterliggende concept van de relatief nieuwe fabrikant.
Het Zweeds/Chinese Lynk&Co, een zustermerk van Volvo, biedt de auto immers niet aan op een traditionele wijze. Je kunt de 01 weliswaar ook voor 39.000 euro kopen, maar Lynk&Co heeft liever dat klanten een abonnement afsluiten waarmee zij de SUV huren tegen een vast bedrag per maand. Dan betaal je elke maand 500 euro en kan je in die periode 1250 kilometer (dus 15.000 per jaar) afleggen zonder meerprijs. Ook de verzekering, het onderhoud en eventuele pechhulp zitten al in dat bedrag, in tegenstelling tot de brandstofkosten overigens.
Daarnaast is het aanbod van Lynk&Co flexibeler dan bij andere fabrikanten die auto’s tegen een maandelijkse betaling aanbieden. Wie dat wil, kan het abonnement op de 01 elke maand opzeggen. Bij andere aanbieders zoals Volvo en Lexus geldt een langere opzegtermijn, terwijl je bij veel (privé-) leasecontracten zelfs jaren aan je auto vastzit. Die flexibiliteit slaat vooralsnog behoorlijk goed aan in Nederland; op dit moment hebben al meer dan vierduizend exemplaren van de plug-inhybride SUV een gebruiker gevonden, zo vertelt Tim Bleeker van het landelijke uitgiftepunt van Lynk&Co in Diemen.
Delen is het doel
Naast de abonnementsvorm heeft Lynk&Co diverse manieren ontwikkeld om de auto zoveel mogelijk te kunnen delen met andere mensen. Via een bijbehorende app en de elektronica in de auto moet het bovengemiddeld eenvoudig zijn om de 01 uit te lenen aan vrienden, kennissen, familie, buren en zelfs aan mensen die je (nog) niet persoonlijk kent. Ook zo’n voorziening bestaat nog bijna bij geen enkele andere autofabrikant, in elk geval niet op grote schaal. Dit alles vraagt om een uitgebreide praktijktest in de vorm van deze serie: ‘Leven met een Lynk&Co’.
Meedoen is eenvoudig: je kunt de QR-code op de deuren of achterklep scannen wanneer je de auto tegenkomt, maar ook een mailtje sturen. Het mailadres is auto@dpgmedia.nl en vermeld in deze mail: je naam, volledige adres, telefoonnummer en wat je met de auto zou willen doen. Uiteraard springen de betrokken partijen zorgvuldig met deze persoonlijke informatie om: je wordt alleen benaderd om de auto te lenen, en na de looptijd van deze serie worden gegevens niet bewaard, commercieël gebruikt of gedeeld met andere partijen.
Wanneer en hoe lang je de auto leent, stemmen we onderling met elkaar af. Hoewel het doel is om zoveel mogelijk mensen te laten rijden met de auto, is het helaas onmogelijk om te garanderen dat iedereen die zich inschrijft ook echt aan de beurt komt. Om het eindresultaat zo relevant en interessant mogelijk te maken, staat het de redactie vrij om deelnemers wel of niet te selecteren. Wie geselecteerd is, krijgt vanzelf persoonlijk bericht.
Een kleine tegenprestatie
Deelname aan deze serie is gratis: alleen de brandstof die je verbruikt moet je zelf betalen, naast onverhoopte bekeuringen en (parkeer-) boetes natuurlijk. Uiteraard gelden er (fatsoens-) regels voor het gebruik van de auto: je hebt het eigendom van iemand anders in bruikleen, dus we verwachten dat elke gebruiker de Lynk&Co netjes en normaal behandelt. De voorwaarden en afspraken zijn heel duidelijk en we leggen ze je uit voordat je in de auto gaat rijden. Bij iedereen die een uitgebreide testrit gaat maken met de Lynk&Co, vraagt de autoredactie bovendien om een kleine tegenprestatie: voor elke dag dat je de 01 in je bezit hebt, stuur je ons twee foto’s en één korte video op waarin je jouw meningen en ervaringen deelt.
Denk daarbij vooral niet te moeilijk: je mag de foto’s en filmpjes gewoon met je telefoon maken, zo lang we maar kunnen zien wie de auto test en wat er goed, opvallend of juist minder sterk aan is. Het gaat ons om de echte meningen van consumenten, en uiteraard staat de redactie klaar om te helpen als dat gewenst is. De verzamelde beelden worden vervolgens verwerkt in producties die verschijnen in de krant, op deze website en op de sociale media van Huge Car Guy. Zo geven we uiteindelijk een goed en uitgebreid antwoord op de vraag hoe het is om te leven met een Lynk&Co. Daarbij kunnen we jouw hulp goed gebruiken!
Zo doe je mee aan ‘Leven Met een Lynk&Co’:
Stuur een mailtje naar auto@dpgmedia.nl en meld daar in ieder geval de volgende gegevens in: je naam, volledige adres, telefoonnummer en wat je met de Lynk&Co 01 zou willen doen. Wanneer je wordt uitgekozen om mee te doen, krijg je vanzelf bericht (en een uitgebreide uitleg) van de autoredactie.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Is zout nou wel of niet slecht voor je bloeddruk?
Over de hoeveelheid keukenzout die we gebruiken, is veel te doen. Toch heeft zout ook belangrijke functies, zegt voedingsdeskundige Karine Hoenderdos. In deze rubriek beantwoordt ons panel aan deskundigen elke week een lezersvraag over voeding, gezondheid of relaties. -
PREMIUMMet video
Statiegeld op blikjes, zo krijg je je geld terug
Na de kleine plastic flesjes zijn nu de blikjes aan de beurt. Vanaf deze week betaal je daar ook 15 cent statiegeld voor. Maar waar is dat goed voor en ook niet onbelangrijk: hoe krijg je je centjes weer terug? -
PREMIUM
Goedkoper autorijden met het nieuwe merk Lynk&Co: zo werkt het
Het auto-abonnement van het nieuwe merk Lynk&Co biedt je voor 500 euro per maand een nieuwe, rijk uitgeruste SUV van flink formaat. En als je hem met vrienden of familie deelt, wordt hij steeds goedkoper. Dat klinkt bijna te mooi om waar te zijn. -
auto-expert
Verlaging maximumsnelheid veroorzaakt meer luchtverontreiniging
In steeds meer steden wordt de snelheid voor het autoverkeer verlaagd naar 30 kilometer per uur. Ook in Amsterdam heeft het gemeentebestuur dit besloten. ‘Maar langzamer rijden betekent toch ook meer vervuilend uitlaatgas?’, vraagt G.J. Roomer zich af. Onze auto-expert Niek Schenk geeft antwoord. -
Dit zijn de addertjes onder het gras van private lease
Ooit was er geen hond in geïnteresseerd, maar inmiddels is private lease niet meer weg te denken uit het Nederlandse autolandschap. Autorijden zonder zorgen over restwaarde, inruil of onderhoud en met een maandbedrag waardoor je precies weet waar je aan toe bent. Maar er zitten addertjes onder het gras.
-
PREMIUM
Hier zijn leden meer geld kwijt aan parkeren dan aan contributie: ‘Idiote verhouding’
Wat tennisvereniging Deuce Again in Rotterdam-Zuid is overkomen, dat is het schrikbeeld van vele tientallen sportclubs, blijkt uit onderzoek. De tennisclub zag 10 procent van haar leden vertrekken nadat betaald parkeren werd ingevoerd. De zorgen zijn groot.Rotterdam -
-
-
AUTOTEST
Test Lynk&Co 01: hippe SUV voor 16 euro per dag
Een grote en moderne gezins-SUV voor 500 euro in de maand, met een abonnement dat je elke maand kunt opzeggen. Het aanbod van Lynk&Co klinkt eigenlijk te mooi om waar te zijn. -
PREMIUM
Dit wordt de Netflix voor auto's: Lynk & Co
Waarom zou je nog een auto kopen als je er ook een maandelijks opzegbaar abonnement op kunt nemen? Door dat vervolgens te delen met vrienden, familie of buren verlaag je de abonnementskosten. Volgens het nieuwe automerk Lynk & Co is dit de toekomst.