Volledig scherm
Tesla Roadster. © SpaceX

Deze Tesla heeft al honderden miljoenen kilometers afgelegd en gaat nog steeds als een raket

Tesla en geestelijk vader Elon Musk zijn op deze planeet zo vaak in het nieuws dat je bijna zou vergeten dat er nog altijd een Tesla Roadster onderweg is in de ruimte. Inmiddels heeft de auto zijn eerste rondje om de zon afgelegd.

De Tesla Roadster van de eerste generatie werd ruim anderhalf jaar geleden in het heelal geschoten als testballast voor de Falcon Heavy-raket van SpaceX, het ruimtevaartbedrijf van Musk. Terwijl de radio permanent het nummer Space Oddity van David Bowie afspeelde, begon de Tesla aan een ruimtereis met onbekende bestemming. 

De rode Tesla, de persoonlijke auto van Elon Musk destijds, reist volgens de website whereisroadster.com momenteel met een snelheid van 120.000 kilometer per uur. En als de accu's het nog doen, heeft Starman (de pop achter het stuur van de Roadster) inmiddels bijna 152.000 keer naar het nummer geluisterd. De Roadster passeert de aarde opnieuw ergens in november volgend jaar op een afstand van ruim 50 miljoen kilometer. Je kunt dan maar beter even zwaaien, want het duurt daarna tot 2047 voordat ‘ie weer in de buurt van onze planeet is.

De Heavy-raket is de opgevoerde variant van de Falcon 9, die de afgelopen jaren is gebruikt om het internationale ruimtestation ISS te bevoorraden. En daar blijft het niet bij. Musk en zijn mensen werken namelijk al aan een nog grotere opvolger: de Big Fucking Rocket (BFR). Deze moet uiteindelijk mensen naar Mars brengen. Elke raket zou honderd passagiers plus vracht moeten vervoeren voor een tarief van ongeveer 200.000 dollar per persoon, zei hij in 2016.

  1. Elektrische auto kan gevaarlijk zijn voor hulpverleners
    VRAAG & ANTWOORD

    Elektri­sche auto kan gevaarlijk zijn voor hulpverle­ners

    Er wordt veel geschreven over elektrische auto’s, maar ik lees nergens dat als je een behoorlijke aanrijding krijgt, een hulpverlener niet zomaar de autodeur kan opentrekken. Die loopt dan het risico op een schok. Het advies is om eerst op 2 à 3 meter afstand om de auto heen te lopen en goed te kijken. Bij flinke schade moeten gespecialiseerde monteurs erbij komen. Brandweermensen hebben hier een opleiding voor gehad. Ik hoop dat dit punt meer aandacht krijgt. –Lenie Oosterbosch (EHBO’er)
  2. ‘Robotauto’s gaan mensen helpen, niet vervangen’
    INTERVIEW

    ‘Robotauto’s gaan mensen helpen, niet vervangen’

    Tot voor kort stond hij bekend als één van de beste ‘robotwetenschappers’ van Amerika, maar sinds 2015 werkt Dr. Gill Pratt voor de Japanse automaker Toyota aan – onder meer – zelfrijdende auto’s. ,,Nee, kunstmatige intelligentie kan niet voorkomen dat mensen sterven in het verkeer. Maar wanneer we robots en andere slimme machines op de goede manier inzetten, maken ze onze levens veel veiliger en eenvoudiger. Daar geloof ik heilig in.”