Deze versimpelde Formule 1-auto heeft geen pitcrew nodig en hij is eigenlijk heel goedkoop
Een Formule 1-auto van rond de eeuwwisseling komt binnenkort onder de hamer. Het gaat om een Jordan Honda EJ12 uit 2002. De verwachte verkoopprijs ligt tussen de 160.000 en 270.000 euro.
Delen per e-mail
De originele 3.0-liter V10-motor is eruitgehaald en vervangen door een motor van een Formule 3000 racewagen. Waarom? De motor is te starten met een druk op de knop, zodat de nieuwe eigenaar ermee kan rijden tijdens trackday-evenementen op racecircuits zonder dat er een ondersteunende ploeg van monteurs nodig is.
De racewagen werd ooit bestuurd door de Japanse coureur Takuma Sato in het Formule 1-seizoen van 2002, met de flamboyante miljonair-zakenman Eddie Jordan als teambaas. De auto heeft nog steeds het door DHL gesponsorde gele exterieur en de originele ‘Suzuka Legend’ kleurstelling uit dat jaar. Sato’s beste finish in die campagne was vijfde tijdens de laatste race van het jaar in zijn thuisland.
De auto is een van de twee overgebleven auto's die het Jordan F1-team in het seizoen 2002 heeft gebouwd. De racewagen werd ingezet tijdens het lanceringsevenement voor het Jordan Honda F1-team in 2002 op Brussel Airport in België, alwaar teameigenaar Eddie Jordan zijn coureurs voor het nieuwe seizoen onthulde: Takuma Sato uit Japan en Giancarlo Fisichella uit Italië.
Ondanks dat de motor ‘slechts’ acht cilinders heeft, draait het blok moeiteloos 10.000 toeren en ontwikkelt zo'n 520 pk. De auto wordt eind van de maand geveild door het Britse klassieke veilinghuis The Market.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Huawei wil elektrische auto's maken die meer dan duizend kilometer ver komen
De Chinese tech-gigant Huawei, vooral bekend van smartphones, wil autofabrikant worden. Daarvoor trekt het bedrijf een miljard dollar uit. Het is de bedoeling om elektrische en zelfrijdende auto’s te gaan maken. Het bedrijf wil zelf de technologie hiervoor ontwikkelen. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Waarom werkt mijn radio in veel tunnels niet?’
,,Waarom valt in veel tunnels het FM-signaal van de radio helemaal weg?”, vraagt lezer Jan Stutvoet. ,,Dit gebeurt zelfs in de nieuwste tunnels. Bij een calamiteit zou ik hierdoor niet eens via de radio geïnformeerd kunnen worden. Moet ik wellicht aan de DAB-radio?” -
PREMIUM
Alles is elektrisch, maar waar blijft de cabrio op stroom?
Na een flink pak sneeuw in april zou je het bijna vergeten, maar het cabrioletseizoen staat voor de deur. Voor wie dit voorjaar lekker open wil rijden zijn dit de beste tips van onze autoredactie. Opvallend: elektrisch cabriorijden is er nog altijd (bijna) niet bij. -
Deze auto reed 17 uur lang 300 km/u zonder te stoppen
Een testcoureur van Porsche heeft in Italië over een afstand van 5000 kilometer gemiddeld 300 kilometer per uur gereden. Dat betekent dus bijna zeventien uur lang plankgas. -
Zo duur is het tweedehandsje van Max Verstappen
Rijke autosportliefhebbers die op zoek zijn naar een auto met een verhaal, kunnen vanaf vandaag terecht bij Kroymans Aston Martin. Daar staat de Hyper Red Aston Martin DBS Superleggera te koop van Max Verstappen voor 350.000 euro.
-
Mercedes en BMW boeken verkooprecords
BMW en Mercedes zijn het jaar gestart met wereldwijde verkooprecords. Na een slecht jaar door de coronacrisis, gaan de zaken bij beide makers van luxeauto’s nu beter dan ooit. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Folie in plaats van draadjes voor de voorruitverwarming’
,,In deze rubriek kwam vorige week voorruitverwarming aan de orde”, schrijft lezer Marcel van Leest. ,,Mijn Ford Mondeo uit 2008 had nog gloeidraadjes in de ruit, die je bij een bepaalde lichtinval zag. Maar in de voorruit van mijn huidige Volkswagen (2019) zit een gelaagde folie die hem verwarmt. Geen draadjes meer in het zicht, dus geen enkel bezwaar meer.” -
PREMIUM
Oorlog op het fietspad door hardrijders en ruimtegebrek
Steeds meer fietsen en steeds meer verschillende snelheden: fietsers zitten elkaar nogal eens in de weg. Wat zijn eigenlijk de gedragsregels op het fietspad? Daar is nog veel onduidelijkheid over.