Volledig scherm
© Renault

Dit accusysteem in Utrecht fungeert als buffer voor pieken in stroomverbruik

Elektrische auto's moeten gaan fungeren als buffer voor piekstroom en als opslag voor zonne-energie. Dat wil althans We Drive Solar bereiken in samenwerking met Renault. Utrecht heeft de wereldprimeur.

Bij bi-directioneel laden, ook omkeerbaar laden of vehicle-to-grid genoemd, wordt het laden en ontladen van de autobatterij aangepast aan de behoeften van de gebruiker en aan de beschikbaarheid van elektriciteit in het net. Het systeem werkt ruwweg als volgt: overdag worden elektrische auto's hetzij thuis, hetzij op je werkplek, opgeladen met zonne-energie, of wanneer het aanbod groter is dan de vraag. 's Avonds plug je de auto in het elektriciteitsnetwerk, waarna je zelf bepaalt hoeveel stroom je tijdens de dure avondpiek wilt terugleveren. Daarna laad je de auto naar believen weer op met goedkope nachtstroom. Of, beter nog, de volgende dag met zonne-energie.

Zelfs koning Willem-Alexander kwam kijken naar de proef en werd bereid gevonden om de eerste laadpaal te activeren. Want niet alle auto's én niet alle laadpalen zijn geschikt voor het systeem. Op dit moment worden hiervoor elektrische Renaults Zoe gebruikt en ingezet als deelauto. Er worden ten minste 145 bi-directionele oplaadpunten geïnstalleerd in Utrecht. Ook een aantal andere Nederlandse steden heeft zich al gecommitteerd. Na Nederland zijn Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Zweden en Denemarken aan de beurt.

,,Op deze manier kan het elektriciteitsnet optimaal van de lokale productie van hernieuwbare energie profiteren",  aldus directeur Robin Berg van We Drive Solar. ,,Klanten profiteren op hun beurt van goedkopere en groenere energie. Bovendien hebben zij financieel voordeel doordat zij energie aan het elektriciteitsnet leveren.”

Volledig scherm
© Renault