Dit gebeurt er wanneer je de accu van een elektrische auto compleet leegrijdt
Als de benzine of diesel van een verbrandingsmotor op is, gaat de motor horten en stoten voordat ‘ie er compleet mee ophoudt. Maar hoe zit dat eigenlijk bij een puur elektrische auto?
Delen per e-mail
In de bijgaande video van de Britse vergelijkingssite Carwow worden zes compacte elektrische voertuigen aan een praktijktest onderworpen. Het gaat om de Honda E, Volkswagen e-up!, Peugeot e-208, Opel Corsa-e, Mini Electric en de Renault Zoe. In de test werd er met de auto's op de openbare weg gereden, net zolang tot de accu's compleet leeg waren.
Winnaar was de Renault Zoe, die 96 procent van het geclaimde rijbereik van 383 kilometer haalde. De auto die het eerst strandde, was de Honda E, die slechts 182 kilometer ver kwam, oftewel op 90 procent van de geclaimde actieradius. Interessanter nog dan de uiteindelijke uitslag, is de manier waarop elektrische auto's hun laatste adem uitblazen.
'Kruipmodus’
Helaas komt er weinig drama aan te pas. Geen hortende, stotende motor, geen rare geluiden of blokkerende wielen nadat alle elektriciteit uit de accu's is verdwenen. In de praktijk begint de zwanenzang zo'n tien kilometer nadat het dashboard aangeeft dat je actieradius nul kilometer is. Er volgen enkele waarschuwingen in beeld en geluid en vervolgens verschijnt er een schildpadje in beeld, ten teken dat de auto in ‘kruipmodus’ schiet.
Sommige auto's tonen het schildpadje, anderen tonen een P, als waarschuwing dat de auto geparkeerd moet worden, al dan niet in combinatie met het tonen van het getal dertig, wat vanaf dan de maximumsnelheid is. Vervolgens beperkten de auto's geleidelijk het vermogen, waardoor de snelheid steeds verder afneemt en de bestuurder gedwongen is een veilige parkeerplek te zoeken.
Bekijk hier onze populaire nieuwsvideo's.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Zo ver komen deze negen elektrische auto's in de praktijk
Elektrische auto’s komen in de praktijk minder ver dan de officiële verbruikscijfers aangeven. Het Engelse consumentenplatform WhatCar vergeleek alle modellen door ze aan een identieke praktijktest bloot te stellen. -
Volkswagen haalt Europese CO2-norm niet: boete van minimaal 100 miljoen euro
De Volkswagen Groep, de grootste autofabrikant ter wereld, heeft de door de Europese Unie gestelde norm voor CO2-uitstoot vorig jaar niet gehaald. De eis was maximaal 95 gram per kilometer per verkochte auto. De fabrikant hangt nu een boete van minimaal 100 miljoen euro boven het hoofd. -
Ford moet 3 miljoen auto's terugroepen wegens airbagprobleem
De Amerikaanse autofabrikant Ford moet van de Amerikaanse regulator voor het transport NHTSA drie miljoen auto's terugroepen door defecte aribags van Takata. De regulator verwierp dinsdag een verzoek om die terugroeping te vermijden. -
Waarom niemand deze schattige elektrische Honda wil
Internet ontplofte toen Honda drie jaar geleden de eerste beelden toonde van de compacte elektrische Honda e. Maar het schattige autootje heeft toch een paar nare trekjes, zo blijkt. Hierdoor haalt het Japanse bedrijf zijn milieudoelen niet en dreigen gigantische boetes. -
Roetfiltertest wordt tóch onderdeel van apk
Er komt waarschijnlijk toch een verplichte roetfiltertest voor dieselauto’s. De test wordt uitgevoerd bij de apk en wordt vanaf juli volgend jaar in de keuring opgenomen. Anderhalve maand geleden werd een afkeurende motie hierover in de Tweede Kamer nog voldoende gesteund.
-
Zoveel extra brandstof kost het gebruik van je radio, stoelverwarming en telefoonoplader
Zaken als stoelverwarming, verwarmde buitenspiegels en stuurwielverwarming zijn in de winter welkome comfortfuncties in de auto. Maar ze verbruiken extra energie en dus brandstof. De Duitse ANWB heeft omgerekend hoeveel extra je betaalt voor deze stroomverbruikers. -
Tesla Model 3 wordt €2.000 goedkoper
Tesla heeft zijn populaire Model 3 met €2.000 in prijs verlaagd. Alle versies profiteren van dit voordeel. De prijsverlaging zal leaserijders moeten verleiden die de fiscale bijtelling voor elektrische auto's deze maand zagen stijgen van 8 naar 12 procent. -
Ook in Brabantse steden rijden hybrides nu automatisch elektrisch
BMW introduceert vandaag drie nieuwe eDrive Zones buiten de randstad. Voortaan zullen plug-in hybrides ook in Breda, Tilburg en Eindhoven automatisch op volledig elektrisch rijden overschakelen, zodra zij het stadscentrum binnenrijden.