Volledig scherm
Renault EZ-FLEX © Renault

Dit is de bestelbus van de toekomst, volgens Renault

Vorig jaar werden er opnieuw meer bestelauto's verkocht en dat is niet verwonderlijk, gezien de opkomst van het online winkelen. Met de EZ-FLEX toont Renault een nieuwe kijk op de auto die alle bestelde pakjes en pakketten moet afleveren.

Het gaat nog om een studiemodel, maar om te benadrukken hoe serieus hij is, wordt de EZ-FLEX de komende tijd al uitgebreid in de praktijk beproefd door 12 geselecteerde bedrijven en lokale overheden in heel Europa. Renault wil nog niet zeggen of daar ook een Nederlandse onderneming of gemeente bij zal zijn. De proefperiode duurt twee jaar.

De bestelbus onderscheidt zich doordat hij extra compact en wendbaar is om handiger door druk stadsverkeer te kunnen manoeuvreren. De relatief kleine draaicirkel van slechts 4,5 meter maakt de auto makkelijk te hanteren in smalle straten in de binnenstad. Maar met zijn lengte van 3,86 meter, breedte van 1,65 meter en hoogte van 1,88 meter biedt hij tegelijkertijd een laadruimte van 3 kubieke meter. Dat is fors en mede te danken aan de compacte bestuurderscabine. 

Koeriers zullen de brede toegang tot de bestuurderspositie waarderen. Hierdoor stappen zij gemakkelijk in en uit. In- en uitladen van vracht is extra gemakkelijk dankzij de op slechts 76 centimeter hoogte gelegen laadvloer. Bijzonder is ook dat de EZ-FLEX in de flank geen schuifdeuren heeft, maar een naar boven open slaande laadklep. Hij kan in veel verschillende configuraties worden gebouwd, desnoods ook als pick-up.

De volledig elektrische aangedreven EZ-FLEX heeft een reikwijdte van 100 kilometer. De meeste bedrijven moeten daarmee uit de voeten kunnen, want gemiddeld wordt in de stadsdistributie zo'n 50 kilometer per dag gereden.

Volledig scherm
Renault EZ-FLEX © Renault
Volledig scherm
Renault EZ-FLEX © Renault
Volledig scherm
Renault EZ-FLEX © Renault
Volledig scherm
Renault EZ-FLEX © Renault
Volledig scherm
Renault EZ-FLEX © Renault
Volledig scherm
Renault EZ-FLEX © Renault
  1. ‘Cruiseschepen vervuilend? Daar wordt aan gewerkt’
    Vraag & Antwoord

    ‘Cruise­sche­pen vervuilend? Daar wordt aan gewerkt’

    Vorige week publiceerde deze krant op de auto-sectie van zijn website over een onderzoek dat concludeert dat één cruisemaatschappij tien keer meer zwaveloxiden uitstoot dan alle auto’s in Europa. Cruiseschepen vertegenwoordigen echter minder dan 1 procent van alle commerciële schepen. Wereldwijd heeft de sector al een miljard dollar geïnvesteerd in nieuwe technologieën en schonere brandstoffen. Daarnaast trekt de sector ruim 22 miljard dollar uit voor de bouw van schepen met LNG-brandstof, die lagere emissies en een hogere energie-efficiëntie hebben. Meer schepen worden uitgerust met walstroomaansluitingen voor aansluiting op het lokale elektriciteitsnet in de haven. Bovendien heeft de cruise-industrie zich ertoe verplicht om de CO2-uitstoot tegen 2030 met 40 procent te verminderen. -Joke Maassen, Cruise Lines International Association