Dit nieuwe automerk uit Canada wil de wereld veroveren met verrassende eigenschappen
Nu de elektrische auto steeds populairder wordt, duiken er ook steeds meer gloednieuwe merken op die er brood in zien. Tesla heeft immers bewezen dat je helemaal geen geschiedenis nodig hebt om groot te worden. Vanuit Canada meldt zich een debutant met de naam Maple Majestic. Het presenteert een auto met opmerkelijke eigenschappen.
Delen per e-mail
De merknaam Maple Majestic is weliswaar nieuw, maar degenen die erachter zitten zijn geen onbekenden in de internationale auto-industrie. AK Motor blijkt namelijk de onderneming die hierachter schuilt. Dit in Canada opgerichte en later naar Polen verkaste bedrijf deed al eerder een poging om de markt te veroveren, maar slaagde daar toen niet in. In 2016 toonde het een kleine elektrische auto met een dikke knipoog naar het Poolse FSO, de Syrena. FSO werd rond de eeuwwisseling ook in Nederland verkocht. Het merk was toen goedkoop, maar slaagde er nooit in het grote publiek te bereiken. Simpelweg omdat de kwaliteit niet kon wedijveren met de gevestigde merken.
Inmiddels heeft oprichter Arkadiusz Kaminski van AK Motor zijn focus weer verlegd naar Canada en stampt hij dus het merk Maple Majestic uit de grond. Het blijkt voort te komen uit AK Motor’s CANU-project (Canadian Automotive New Utilities). In een persbericht toont het merk zich zeer ambitieus. Het wil allereerst ‘het wereldwijde vlaggenschip van de Canadese auto-industrie’ worden. Geen halve beloften, al is de automerkspoeling in Canada vrij dun. Met een serie computertekeningen trapt Maple Majestic af. Daarop zien we de eerstgeborene van het merk, een nog naamloze elektrische auto die duidelijk van dezelfde tekentafel komt als de eerdergenoemde FSO Syrena.
Slimmigheden
De computertekeningen van de auto zien er nog niet heel professioneel uit, maar er gaat een bijzondere visie schuil achter het concept. AK Motor meldt dat de Maple Majestic enkele ‘slimmigheden’ in zich heeft die de inzetbaarheid van de elektrische auto moeten vergroten. Om te beginnen is de rijhoogte van de auto flink aan te passen. Op z’n laagst heeft hij een bodemvrijheid van 14 cm, op z’n hoogst is dat 29 cm. In dat laatste geval torent de auto 1,6 meter boven de grond uit, ‘SUV-gebied’, aldus AK Motor. Zo moet de auto onder meer in ruig terrein of in de sneeuw goed inzetbaar zijn.
Verder is de wielbasis met 3,10 meter behoorlijk fors. Hoewel dat er misschien vanwege de gladde koets wat vreemd uitziet, is ook daar beslist over nagedacht. Volgens AK Motor is hierdoor voldoende ruimte gecreëerd om eventueel grotere accupakketten in de auto te lepelen, mocht dat voor sommige markten gewenst zijn.
Stadsverkeer
De carrosserie blijkt goed gestroomlijnd, uiteraard voor minder luchtweerstand, maar volgens AK Motor ook om de auto extra handig in stadsverkeer te maken. De afgeronde hoeken en korte overhangen zijn volgens het bedrijf namelijk ‘om het parkeren en manoeuvreren te vergemakkelijken’. Erg bescheiden is AK Motor in zijn persbericht trouwens niet. ,,Dit is niet zomaar een sedan, maar een supercar met vier deuren’’, klinkt het.
Of de auto ook superprestaties gaat leveren is niet bekend. Sterker nog, het lijkt erop dat Maple Majestic nog helemaal geen aandrijf- en accutechnologie in huis heeft. Moederbedrijf AK Motor presenteert het merk als ‘een initiatief waar Canada’s leveranciers maar beter in kunnen stappen, ook voor hun eigen bestwil’. Men wil de auto voorzien van zoveel mogelijk Canadese technologie en hoopt dat de nationale overheid zich ervoor wil inspannen om toeleveranciers enthousiast te maken. Of de Canadese regering dat ziet zitten, is nog hoogst onduidelijk.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Te koop: de Porsche waar Maradona vaak te hard mee reed
Afgelopen jaar nam de voetbalwereld afscheid van Diego Armando Maradona (60). Even interessant als zijn carrière, zijn de auto’s waar de Argentijnse profvoetballer in reed. Zijn Porsche 911 Carrera uit 1992 wordt binnenkort mogelijk voor 150.000 à 200.000 euro verkocht. Best prijzig voor dit verouderde type, maar het feit dat de ster er - vaak veel te hard - mee gereden heeft, drijft de prijs behoorlijk op. -
Waarom je auto vandaag naar de wasstraat moet
Strooizout is een van de grootste vijanden van de auto. Vooral oudere auto's hebben veel te lijden van dit agressieve goedje, dat zich in zo'n beetje alle onderdelen van je auto invreet. Nu de sneeuw weg is wordt het dus hoog tijd om de wasstraat op te zoeken. -
Waarom je in dit land nooit voor een brandkraan moet parkeren
Brandweerlieden in New York hebben de ramen van een auto ingeslagen en de brandslang dwars door de auto gelegd omdat deze een brandkraan blokkeerde. De eigenaar kreeg ook nog eens een forse bekeuring. -
PREMIUM
Wanneer rijden we in een Apple? Hele autowereld speculeert, techreus zwijgt
Wanneer komt Apple met een zelfsturende elektrische auto? Wordt die auto even revolutionair als de iPhone? En wie gaat de Apple Car bouwen? Wereldwijd is dat hét onderwerp bij de autofabrikanten. -
Waarom je in de wasstraat nooit een duur programma moet kiezen
Dure wasprogramma's met bodemreiniging kunnen volgens de Duitse evenknie van de ANWB zorgen voor schade aan je auto. Een goedkoop wasprogramma is volgens de Adac vaak het beste, mits een zogeheten voorwas er deel van uitmaakt.
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Heeft een fietser ook voorrang op het zebrapad?’
,,Moet ik een fietser voorrang geven als hij of zij fietsend het zebrapad oversteekt?”, vraagt lezer Corne Kemmeren. -
Indianenstam wil dat de legendarische Jeep Cherokee van naam verandert
De Jeep Cherokee, een legendarisch model van de Amerikaanse autofabrikant, moet mogelijk van naam veranderen. De Cherokee-stam, een bevolkingsgroep van inheemse Amerikanen, vindt het namelijk de hoogste tijd dat bedrijven en sportteams zich van hun naam gaan ontdoen. -
Deze open auto gaat waarschijnlijk 8 miljoen opbrengen, dit is waarom
Carroll Shelby was een autosportlegende. Zijn Cobra's zorgden voor legendarische overwinningen. Op Le Mans werd onder meer Ferrari verslagen dankzij zijn inbreng bij Ford. Nu wordt de persoonlijke Shelby Cobra 427 Super Snake uit 1966 geveild en dat wordt volgens de experts een klapper.