Dreigt het einde voor benzine- en dieselmotoren?
De Europese Commissie wil vanaf 2035 een einde maken aan verbrandingsmotoren op benzine of diesel. Als het aan Brussel ligt, worden autofabrikanten vanaf dat jaar verplicht nul procent CO2 uit te stoten. Dit is niet mogelijk met auto's op benzine of diesel, staat in een ambitieus klimaatplan. Maar dat is nog lang geen gelopen koers.
Vandaag presenteerde de Europese Commissie haar klimaatpakket ‘Fit for 55‘, waarin commissievoorzitter Ursula von der Leyen vanaf 2035 een verbod aankondigt op nieuwe auto’s die koolstofdioxide (CO2) uitstoten.
Wel wordt iedere twee jaar geanalyseerd hoe de fabrikanten vorderen met hun elektrische modellen. In 2028 volgt een eindrapport op basis waarvan de datum van 01-01-2035 nog uitgesteld zou kunnen worden.
De start van de moderne elektrische auto ligt gevoelsmatig nog maar net achter ons. Nog geen 20 jaar geleden begon Tesla zijn carrière als start-up, inmiddels is het met afstand de meest waardevolle automaker ter wereld. De traditionele automerken kwamen pas veel later in actie. Toen Volvo enkele jaren geleden besloot over te stappen op elektromotoren, werd dat nog als een sensatie beschouwd. Dezelfde aankondiging van Audi was bijna te verwachten. Later volgden ook merken als VW en Opel.
Klok tikt
De EU-landen en het Europees Parlement moeten de plannen goedkeuren. Dat zal nog jaren onderhandelen vergen, terwijl de klok tikt. Daarbij kan Eurocommissaris Frans Timmermans, een van de architecten van het plan, op elk niveau op weerstand rekenen. In het Europees Parlement is zowel van de Groenen als van de liberalen kritiek op het plan om CO2-uitstoot van benzine en gas duurder te maken.
De Groenen zien het als niet verregaand genoeg; de liberalen waarschuwen dat het klimaatfonds vooral een permanente geldkraan naar Oost-Europese landen als Polen, Roemenië en Bulgarije zal vormen. In landen als Tsjechië en Duitsland zijn er zorgen over het einde van de benzine- en dieselauto’s en Franse conservatieven schotelen hun bevolking een schrikbeeld voor van Frankrijk als een groot windmolenpark.
Gedrag aanpassen
De commissie hoopt dat bedrijven en burgers hun gedrag vast aanpassen als ze straks de veranderingen zien opdoemen. Het is ook niet onwaarschijnlijk dat de Commissie onder al deze druk nog hier en daar eisen en jaartallen zal aanpassen. Daarbij zal Timmermans echter telkens duidelijk maken: als er ergens iets afgaat, moet dat elders worden gecompenseerd. Anders komen de doelstellingen, en belangrijker nog, het klimaat in gevaar.
Als het plan van de Commissie goedgekeurd wordt, komt de elektromotor ook wettelijk gezien als grote winnaar uit de bus. In Europa althans. Op andere continenten zoals Azië en Zuid-Amerika, zal het nog wel even duren voor het zover is. En de EU houdt een achterdeur open: motoren die klimaatneutrale brandstoffen verbranden - de zogenaamde e-fuels - kunnen op termijn mogelijk blijven.
Praat mee!
Reageren kan onderaan dit artikel. Alleen reacties voorzien van een volledige naam worden geplaatst. We doen dat omdat we een debat willen met mensen die staan voor wat ze zeggen, en daar dus ook hun naam bij zetten. Wie zijn naam nog moet invullen, kan dat doen door rechts bovenaan op onze site op ‘Login’ te klikken.
Bekijk hieronder onze video's op het gebied van auto's en mobiliteit.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Van 38 euro naar 225 euro per maand voor een parkeerplaats: deze automobilisten zijn woedend
Gebruikers van een parkeergarage in Amersfoort kregen de schrik van hun leven. De nieuwe commerciële eigenaar van de garage heeft de prijs gigantisch verhoogd. Gebruikers van het eerste uur betalen nu nog 38 euro per maand. Het nieuwe tarief? Tussen de 225 en 275 euro. Automobilisten zijn woedend en voelen zich bekocht. ,,Bijna niemand van ons kan dit ophoesten.”Amersfoort -
PREMIUM
'Meiden mogen later net zo van seks genieten als jongens’
Tijdens de Week van de Lentekriebels, die vandaag op basisscholen begint, horen oudere leerlingen nu ook alles over, jawel, de clitoris. Want die is net zo belangrijk als de piemel, stelt Elsbeth Reitzema. -
Frankrijk en Duitsland verzetten zich fel tegen verbod op verbrandingsmotor in 2035
De Europese Unie kondigt naar verwachting vandaag nieuwe emissiedoelstellingen aan die de verkoop van verbrandingsmotoren in 2035 onmogelijk maakt. De Franse en Duitse regeringen proberen die maatregel uit alle macht uit te stellen. -
Elon Musk: Jouw benzine- of dieselauto is straks niets meer waard
De uitspraak van de Zuid-Afrikaanse zakenman, ‘jouw benzine- of dieselauto is straks niets meer waard’, zal niemand verbazen. Dat hij als topman van Tesla vooral de elektrische zaak bepleit is natuurlijk niet onlogisch, maar toch zit er een zekere logica achter zijn redenering. -
column
Waarom deze trend op LinkedIn zo irritant is - en wat je beter kan doen
Psycholoog Thijs Launspach is psycholoog en stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: humblebragging
-
PREMIUMEnergie1
Sluit je nu een jaarcontract af, dan ben je ook komende winter verzekerd van hetzelfde tarief
Deze week maakte Essent bekend dat het weer jaarcontracten aanbiedt. Lange tijd was het door de onzekere energiemarkt niet mogelijk voor consumenten om vaste contracten af te sluiten. Is het verstandig om nu vast te zetten? -
-
-
PREMIUM
Zwarte bolletjes op je autoruit zijn er niet omdat het mooi is, ze zijn noodzakelijk
Wie ooit naar de rand van zijn voor- of achterruit keek, zag ze waarschijnlijk al eens: in grootte oplopende zwarte bolletjes. Het gaat hier echter niet om een versiering, maar om pure noodzaak. -
PREMIUM
Renovatie Haringvlietbrug vordert gestaag: ‘Sneller dan dit is menselijkerwijs niet mogelijk’
Of het een beetje wil vlotten met de renovatie van de Haringvlietbrug? Bij Hollandia Infra in Krimpen aan den IJssel, waar al maanden met man en macht wordt gewerkt aan de nieuwe klep van de brug, vinden ze van wel. In een enorme hal worden momenteel de laatste laswerkzaamheden uitgevoerd aan het 57 meter lange gevaarte, een belangrijke verkeersader tussen Zuid-Holland, Zeeland en Noord-Brabant.
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer