Volledig scherm
© dpa

Duitsland gaat voertuigen van wegpiraten afpakken

De Duitse justitie heeft een nieuwe tactiek in de strijd tegen wegpiraten: het afpakken van zijn of haar voertuig. Deze week is voor de eerste maal een motorrijder definitief zijn racemachine kwijtgeraakt. 

Met 226 km/u in plaats van de toegestane snelheid van 100 km/u scheurde de motorrijder over de A7 bij Hamburg. Even later reed hij met 126 km/u door een dorp. Hij haalde in over doorgetrokken strepen en negeerde vlak voor hij werd aangehouden een rood verkeerslicht. De rechtbank in Hamburg gaf de man een boete van 2600 euro, maar besloot tevens om de racemotor te onteigenen. 

Het is de eerste maal dat dit gebeurt in Duitsland. De inname wordt mogelijk gemaakt door een nieuwe paragraaf in het wetboek over straatracen, die ook van invloed is op automobilisten. ‘Wie met ruw en roekeloos weggedrag probeert om een zo hoog mogelijke snelheid te bereiken, kan een gevangenisstraf tot twee jaar opgelegd krijgen en ook kan zijn of haar motorvoertuig worden ingevorderd’, zo luidt vrij vertaald de nieuwe wet. De 160 pk en ongeveer 15.000 euro dure motorfiets van de overtreder wordt binnenkort geveild.

  1. Waarom vermeldt u nog steeds pk in plaats van kW?
    Vraag & Antwoord

    Waarom vermeldt u nog steeds pk in plaats van kW?

    Wat mij al jaren verbaast, is dat het vermogen van een auto nog steeds in paardenkrachten (pk) wordt uitgedrukt en niet in kilowatt (kW). Sinds de invoering van het Internationale Stelsel van Eenheden (SI-stelsel) in 1960 is het gebruik van de pk niet meer gestandaardiseerd. Sterker nog, in Nederland werd het SI-stelsel in 1978 wettelijk verplicht. Maar zelfs bij elektrische auto’s die nog nooit een paard hebben gezien, wordt het vermogen nog steeds in pk’s uitgedrukt. Het wordt tijd dat u uw lezers eens opvoedt door het goede voorbeeld te geven. -Jos Willems
  2. Is de politie niet strafbaar met die dieselauto’s?
    Vraag & Antwoord

    Is de politie niet strafbaar met die dieselauto’s?

    In Duitsland zit de voormalige Audi-topman al enige tijd in de gevangenis vanwege het dieselschandaal. De Audi TDI-motoren maken gebruik van vier soorten sjoemeltechniek, waarbij al op lage snelheid de uitlaatgasreiniging helemaal wordt uitgeschakeld. Gevolg: ongezuiverde uitstoot die meer dan achttien keer de norm overschrijdt. De Nederlandse politie rijdt met nieuwe Audi TDI’s die nog steeds van deze sjoemeltechniek gebruikmaken. Is dit niet strafbaar? -L. Markus