Eerste test met elektrisch passagiersvliegtuig loopt goed af
De Canadese vliegmaatschappij Harbour Air heeft een succesvolle testvlucht gemaakt met wat het bedrijf omschrijft als ‘s werelds ‘eerste volledig elektrisch aangedreven commerciële vliegtuig’. Het gaat om een watervliegtuig, waar Harbour Air al veel gebruik van maakt op zijn vliegroutes.
Harbour Air heeft voor de testvlucht gebruikgemaakt van een De Havilland Canada DHC-2 Beaver-vliegtuig, waarbij een elektrische magni500-motor van het Australische magniX is gebruikt. Deze levert een vermogen van zo’n 751 pk. Uit een video, waarop onder meer het opstijgen en landen is te zien, blijkt dat de vlucht zo’n vier minuten duurde. Deze vond plaats bij de Fraser-rivier, in de buurt van de internationale luchthaven van Vancouver.
Het aangepaste vliegtuig, dat in zijn oorspronkelijke uitvoering in augustus 1947 zijn eerste vlucht maakte en in totaal zes passagiers kan vervoeren, werd bestuurd door de ceo en oprichter van Harbour Air, Greg McDougall. Hij zei dat het vliegen aanvoelde als een gewone vlucht met een Beaver, maar dan wel een ‘Beaver op steroïden’, schrijft de Britse krant The Guardian. McDougall gaf aan dat hij niet het volledige vermogen kon gebruiken, waarschijnlijk omdat dat een te hoge snelheid zou hebben opgeleverd.
160 km
Harbour Air heeft meer dan veertig zee- of watervliegtuigen en volgens de ceo is het doel om de gehele vloot te elektrificeren. Dat zal echter nog wel even duren, omdat de elektrische aandrijving eerst door de relevante toezichthouders moet worden gecertificeerd.
Roei Ganzarski, de directeur van magniX, geeft aan dat het vliegtuig dat voor de testvlucht is gebruikt, ongeveer 160 km kan vliegen op de lithium-ion accu’s. Het gaat dan om vluchten van ongeveer een half uur. Dat is onvoldoende voor verreweg de meeste reguliere lijnvluchten, maar Harbour Air maakt met zijn vloot vrijwel alleen korte vluchten en dan zou een dergelijk bereik afdoende zijn voor het merendeel van de kortere vluchten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Batterijen voor elektrische auto's binnen een jaar 13 procent goedkoper geworden
Batterijen voor elektrische auto's zijn in een jaar tijd 13 procent goedkoper geworden. Dat blijkt uit de Battery Price Survey 2019 van Bloomberg New Energy Finance (BNEF). De gemiddelde prijzen van accupakketten zijn gedaald tot 156 dollar per kWh. Dat is ruim 13 procent lager in vergelijking met 2018. BNEF verwacht dat de prijsdaling aan zal houden en dat tegen 2023 mogelijk een prijs van 100 dollar per kWh zal worden bereikt. -
vraag 't vtwonen
Zo wordt je huis een oase van rust: ‘Dat is echt een basisbehoefte’
In een rustig huis is het fijn thuiskomen na een lange werkdag. Hoe maak je van je huis zo’n serene plek? We vragen het Liza Wassenaar, stylist bij vtwonen. -
Snel, wendbaar, doeltreffend: Oekraïens leger zet e-bikes in als antitankwapens
In de strijd tegen de Russische indringers nemen gespecialiseerde Oekraïense eenheden hun toevlucht tot een verrassende tactiek: bewapende tweewielers. E-bikefabrikanten werken hiervoor samen met het Oekraïense leger. -
Nederland grootste afzetmarkt voor Tesla in Europa
Noorwegen was traditioneel gezien de beste Europese afzetmarkt voor Tesla, maar door een eindsprint haalt Nederland het Scandinavische land op de valreep in. -
Podcast
Nanette en Marlies verloren ongeboren baby: ‘Zoveel liefde voor zo’n ieniemini mensje’
Een zwangerschap leidt niet altijd tot een blakende, gezonde baby: per jaar verliezen in Nederland zo’n 25.000 vrouwen een ongeboren kindje. In de podcast Miskraammonologen, een productie van Ouders van Nu, AD en de regionale titels, hoor je de persoonlijke verhalen van deze vrouwen. Deze week vertellen Marlies en Nanette over hun miskramen.
-
Nieuw fenomeen: file bij de snellader
De overstap naar elektrische auto's brengt nieuwe uitdagingen met zich mee. Dat werd vorige week zaterdag pijnlijk duidelijk in Los Angeles, waar een lange file met meer dan 50 auto's ontstond bij de snelladers van Tesla. -
Europa ondersteunt met 3,2 miljard euro batterijproductie elektrische auto’s
De Europese Commissie geeft groen licht voor 3,2 miljard euro overheidssteun in een samenwerkingsproject voor de productie van batterijen voor elektrische auto's. Zeven landen willen er de komende jaren zo'n 3,2 miljard euro in steken en verwachten dat er nog eens 5 miljard euro aan particuliere investeringen kan worden aangetrokken. -
Energierekening
Sjaak (75): ‘Ik heb zelf radiatorfolie achter de radiatoren geplaatst, met magneten’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Sjaak Kolderman (75) uit Sassenheim.