‘Elektrische auto's hebben veel minder grondstoffen nodig dan modellen met verbrandingsmotor’
Elektrische auto’s hebben veel minder grondstoffen nodig dan auto’s die rijden op fossiele brandstoffen. Dat blijkt uit een analyse van Transport & Environment.
Delen per e-mail
Het was altijd hét stokpaardje van tegenstanders van elektrische auto's: de grote hoeveelheid grondstoffen die nodig is voor de accu van een elektrische wagen. Inderdaad, daar zijn nogal wat grondstoffen voor nodig. Maar die kunnen bijna allemaal worden hergebruikt. Uiteindelijk blijft er na recycling van een EV-accu slechts zo’n 30 kilo aan grondstoffen over die niet hergebruikt kan worden.
Dat lijkt veel, maar niet als je het vergelijkt met de 17.000 liter benzine die een gemiddelde auto gedurende zijn levensduur verbruikt. Volgens een nieuwe studie van de Europese denktank voor schoner vervoer, is de huidige afhankelijkheid van Europa van ruwe olie veel groter dan de behoefte aan grondstoffen voor accu’s. De kloof zal door de technologische vooruitgang nog groter worden. Want daardoor zal de hoeveelheid lithium die nodig is om een EV-accu te maken in het volgende decennium halveren. De benodigde hoeveelheid kobalt zal zelfs met meer dan driekwart afnemen en die van nikkel met ongeveer een vijfde, aldus T&E.
CO2
Lucien Mathieu, analist vervoer en e-mobiliteit bij T&E, zegt hierover: ,,Als het op grondstoffen aankomt, is er gewoon geen vergelijking mogelijk. Tijdens zijn levensduur verbrandt een gemiddelde auto die op fossiele brandstoffen rijdt, het equivalent van een stapel olievaten van 25 verdiepingen hoog. Bij de recycling van accumaterialen gaat er slechts zo’n 30 kilogram metaal verloren. Dat is ruwweg de grootte van een voetbal.”
Uit de ‘levenscyclusanalyse’ van Transport & Environment blijkt tevens dat elektrische auto’s gedurende hun levensduur ook altijd minder CO2 produceren dan auto's met een verbrandingsmotor. Zelfs in Polen, dat de minst schone elektriciteitsvoorziening van de EU heeft, stoten elektrische auto's 22 procent minder CO2 uit dan benzineauto’s. Ook verbruiken EV’s tijdens hun levensduur 58 procent minder energie dan een benzineauto, aldus T&E.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMinterview
Elektrische auto blijft voorlopig duur. Aldus Toyota, de grootste autofabrikant ter wereld
Volgens de grootste autofabrikant van de wereld, Toyota, is het onmogelijk om de elektrische auto op korte termijn net zo goedkoop te maken als een benzineauto. ‘Zolang er niet genoeg batterijen leverbaar zijn, blijven elektrische auto’s duur', zegt de Europese topman Johan van Zyl in een interview met deze site. -
PREMIUM
Chauffeur Hans vangt vrouw op met dak van zijn vrachtwagen: ‘Hij heeft de dood in de ogen gekeken’
Een Bemmelse chauffeur heeft een zelfdoding en een mogelijk ernstig ongeval voorkomen. Met het dak van zijn vrachtwagen ving hij in Brabant een vrouw op die van een viaduct was gesprongen. -
Deze auto reed 17 uur lang 300 km/u zonder te stoppen
Een testcoureur van Porsche heeft in Italië over een afstand van 5000 kilometer gemiddeld 300 kilometer per uur gereden. Dat betekent dus bijna zeventien uur lang plankgas. -
video
Zonneauto die 1600 kilometer ver komt op één lading binnen 24 uur uitverkocht
De eerste lading zonneauto's ter wereld was binnen 24 uur uitverkocht. Het mede door zonnecellen gegenereerde rijbereik van deze Aptera klinkt dan ook indrukwekkend. -
PREMIUM
Alles is elektrisch, maar waar blijft de cabrio op stroom?
Na een flink pak sneeuw in april zou je het bijna vergeten, maar het cabrioletseizoen staat voor de deur. Voor wie dit voorjaar lekker open wil rijden zijn dit de beste tips van onze autoredactie. Opvallend: elektrisch cabriorijden is er nog altijd (bijna) niet bij.
-
Nieuw Turks automerk wil Tesla van de troon stoten
Het Turkse automerk Togg wil Tesla van de troon te stoten. Wapens in de strijd zijn een samenwerking met grote, succesvolle Turkse bedrijven, miljardeninvesteringen én de steun van president Erdogan. Hij heeft de eerste auto, een elektrische SUV, al besteld. -
PREMIUM
Al dertien jaar lang roept Auke Hoekstra dat elektrische auto's de toekomst zijn: ‘En ik krijg al dertien jaar gelijk’
Al dertien jaar lang roept universitair onderzoeker Auke Hoekstra dat elektrische auto’s de toekomst zijn. Op Twitter reageert hij onvermoeid op critici die wat anders beweren. Maar hij doet meer dan alleen dat. Een verhaal over de toekomst voorspellen, mierenhopen en goeroes. -
VIDEO
Oproep VVN: Ouders, breng je kind niet meer met de auto naar school
De verkeersveiligheid rondom scholen moet beter, constateert Veilig Verkeer Nederland (VVN). De organisatie roept ouders op alleen nog bij hoge uitzondering de auto te pakken om hun kind weg te brengen. Andere automobilisten kunnen helpen door schoolzones te mijden.