Deze elektrische auto kost 840 euro.
Volledig scherm
Deze elektrische auto kost 840 euro. © Changzhou Xili Vehicle Co., Ltd.

Elektrische auto voor 840 euro, bij Alibaba

Het lijkt ongelofelijk, maar de Chinese fabrikant Changzhou biedt voor 840 euro een elektrische auto aan op de Chinese postordergigant Alibaba.

Een beetje goede autoradio kost al snel meer. Lichtmetalen wielen ook. Of een setje andere voorstoelen. Maar bij Changzhou Xili Vehicle Co., Ltd. koop je voor het bedrag van 840 euro een complete auto. De Chang Li, die sinds deze maand verkrijgbaar is bij de Chinese postordergigant Alibaba, is een tweezitter met een elektrische aandrijving die is ontworpen om aan de meest elementaire mobiliteitsbehoeften te voldoen.

De snelweg hoef je er niet mee op, want qua paardenkrachten zit de 1,1 pk sterke elektro-auto dichter bij een op afstand bestuurbare speelgoedauto dan bij een echt vervoermiddel. De Chang Li is 2,50 meter lang, 1,50 meter breed en 1,80 meter hoog. Hij weegt 323 kg en het laadvermogen bedraagt 300 kilogram. De auto heeft onafhankelijke wielophanging en trommelremmen en je stuurt met een motorstuur.  Over de veiligheid wordt verder niet gerept.

1,1 pk

Wie meer wil dan 1,1 steigerende paarden, kan tegen meerprijs ook kiezen voor een krachtiger 1000 of 1200 watt motor. Dat komt overeen met 1,4 of 1,6 pk. Hierdoor zou de achterwielaangedreven auto een topsnelheid van maximaal 30 km/u moeten kunnen halen en wegen met een hellingshoek van 30 graden moeten kunnen bedwingen. De actieradius bedraagt volgens de fabrikant tussen de 40 en 100 kilometer.

Bullbar

Met zijn nieuwkomer mikt Changzhou vooral op senioren en wagenparkbeheerders. Wanneer je er minimaal honderd bestelt, kun je eigen logo’s en andere decoraties laten aanbrengen. Accessoires zoals dakdragers en een bullbar voor de voorzijde zijn eveneens leverbaar, evenals andere carrosserievarianten. Een driezitter is verkrijgbaar vanaf 1488 dollar (net geen 1350 euro), een versie voor taxidiensten kost minimaal 1638 dollar (bijna 1500 euro).

Het kleine elektrische voertuig is niet zozeer bedoeld voor de openbare weg, maar meer voor grote privé- en bedrijfsterreinen. Of als rollend reclamemedium. En misschien als brommobiel of zelfs als overdekte variant van een elektrische fiets bijvoorbeeld. Een ding is zeker: de Chang Li is sowieso goedkoper. 

Bekijk hieronder onze meest bekeken video's:

  1. ‘De politie mag soms nog wel harder rijden’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘De politie mag soms nog wel harder rijden’

    ,,Een lezer vroeg laatst of de politie de maximumsnelheid met meer dan 40 km/u mag overschrijden. Ja, dat mag als het nodig is voor ons werk en als het ook veilig kan. In onze brancherichtlijn staat dat je mag afwijken, mits het nodig en verantwoord is. Bovendien moeten wij dit melden. Vrijgesteld van deze meldplicht zijn eenheden belast met verkeershandhaving, persoonsbeveiliging, arrestatieteams et cetera. Als bestuurder blijf je altijd verantwoordelijk voor je gedrag en als je brokken maakt door onverantwoord rijden, word je op het matje geroepen”, meldt lezer Richard Valenteijn, o.a. motorrijder politie Noord-Holland.