Elektro-caravan rijdt zélf naar het Gardameer (en pakt meteen het wereldrecord)
Na fietsen, auto’s en campers krijgen binnenkort ook caravans hun eigen elektrische aandrijving. De Duitse fabrikant Dethleffs heeft laten zien waar zo’n voertuig toe in staat is: de experimentele e-Home Coco werd achter een Audi e-Tron Sportback gekoppeld en reed grotendeels op eigen kracht van Zuid-Duitsland naar het Gardameer in Italië.
Het is voor het eerst dat een volledige elektrische combinatie een rit van bijna 400 kilometer weet af te leggen zonder onderweg de accu’s bij te laden. De route startte in het Zuid-Duitse plaatsje Isny im Allgäu (tussen Zürich en München) en eindigde aan het Italiaanse Gardameer. Met die prestatie laten caravanmerk Dethleffs, moederbedrijf Erwin Hymer Group en toeleverancier ZF Group (onder meer bekend van elektromotoren en versnellingsbakken), niet alleen zien wat er mogelijk is met elektrisch aangedreven caravans, maar het levert de bedrijven ook meteen een wereldrecord op.
De elektrisch aangedreven caravan is een interessante ontwikkeling, omdat zo’n voertuig het in theorie veel eenvoudiger maakt om met een elektrische auto én je caravan op vakantie te gaan. Normaal gesproken heeft een zware aanhanger immers een grote invloed op het rijbereik van elektrische auto’s: die modellen kunnen weliswaar steeds zwaardere trailers trekken (kijk maar naar de 1500 kilo van de Volvo XC40 P8 of de 1600 kilo die de Hyundai Ioniq 5 aan zijn trekhaak mag hebben), maar de actieradius van de trekkende e-auto kan in sommige gevallen halveren.
Eigen accupakket
Dat effect willen steeds meer fabrikanten dus oplossen door de caravan zelf ook van elektrische aandrijving te voorzien. In dit geval heeft Dethleffs twee accupakketten met elk een inhoud van 40 kilowattuur in de bodem van de e-Home Coco gebouwd. Het opladen gebeurt via een (bij auto’s inmiddels gebruikelijk) CCS-laadpunt in de zijkant. In plaats van een normale as tussen de wielen heeft de caravan twee elektromotoren in een centrale behuizing gekregen. Op een parkeer- of kampeerplaats kunnen de motoren afzonderlijk van elkaar draaien (en dus dienst doen als ‘mover’, te bedienen via een app), terwijl ze onderweg goed zijn voor een piekbelasting van 90 kilowatt, ofwel 122 pk.
Die extra kracht komt dus bovenop de toch al niet misselijke 408 pk (300 kW) van de Audi e-Tron Sportback die vóór de caravan rijdt. Omdat het getrokken voertuig zelf meedoet, hangt er gevoelsmatig geen achttienhonderd kilo aan de auto, maar komt de getrokken massa volgens Dethleffs overeen met ongeveer 100 kilo. Om de combinatie goed te laten samenwerken, legden de technici maar liefst 750 datapunten aan. Zo weet de caravan bijvoorbeeld precies wanneer de bestuurder van de auto remt; vertraagt het trekkende voertuig, dan zullen de elektromotoren van de caravan binnen een fractie van een seconde ook mee gaan helpen met remmen. Dat komt de veiligheid en stabiliteit van de combinatie ten goede, al zijn er voor de zekerheid ook nog altijd schijfremmen aanwezig.
Volgens de experts van Dethleffs wijst deze gewaagde praktijktest – speciaal georganiseerd voor het 90-jarig bestaan van de caravan- en camperbouwer – aan hoe nuttig het is om een getrokken voertuig zelf ook een aandrijfbron te geven. Na bijna 400 kilometer rijden zit er nog 19 procent stroom in de accu’s van de auto, terwijl de caravan nog 21 procent over heeft. Eigenaren van een dergelijke combinatie hoeven in ieder geval minder vaak te stoppen om te laden. Overigens staat de technologie nog in de kinderschoenen: Dethleffs heeft enkele jaren aan de e-Home Coco gewerkt en wil binnen drie jaar een productiemodel op de markt brengen.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Getest: Dit is de beste vrijstaande vaatwasser
Wat is de beste vrijstaande vaatwasser? En welke heeft de beste prijs-kwaliteitverhouding? De Consumentenbond geeft antwoord. -
Rijstevlaai en soezen: dit kan iedere beginnende thuisbakker maken
Iedereen is gek op zoetigheid. Natuurlijk kan je hiervoor naar de bakker bij jou om de hoek gaan, maar veel bakrecepten kun je heel makkelijk zelf maken. Twee patissiers geven inspiratie voor de makkelijkste bakrecepten waar iedereen mee aan de slag kan. -
Skivakantie: hier zijn winterbanden en sneeuwkettingen verplicht
Heel wat Nederlanders gaan binnenkort weer met de auto op skivakantie. Maar hoe zit het met de verplichting tot winterbanden? En hoe bevestig je sneeuwkettingen? Dit zijn de belangrijkste regels. -
PREMIUMA15
Voordat vrachtwagen van viaduct afreed, ramde hij eerst de auto van Zenith: ‘Leek wel een film’
,,Ik zag ’m zo op me afkomen en dacht: het zal toch niet?” Zenith Schmitz stond maandag met autopech op de vluchtstrook van de A15, toen hij een slingerende vrachtwagen zag opdoemen. Voor hij het wist, beukte de vrachtwagen tegen zijn Audi aan, waarna de truck van het viaduct afvloog en bovenop een personenbusje belandde. -
Hoe belachelijk groot moderne auto's zijn laat deze vergelijkingssite goed zien
Dat auto's ieder jaar een beetje groter worden, zal weinigen ontgaan. Maar omdat de groei zo gestaag gaat, vergeten we bijna hoe ver de afmetingen van moderne auto's afstaan van modellen uit de vorige eeuw.
-
PREMIUM
Beter dan Tesla, maar ook érg kostbaar: op pad met de Mercedes-Benz EQS
Met de EQA en EQC heeft Mercedes twee tot elektrische auto ‘verbouwde’ modellen in het programma, deze EQS is vanaf de allereerste schets puur en alleen als EV (elektrisch voertuig) bedoeld. Dat maakt het elektrische topmodel uit het EQ-label tot een compromisloze luxe limousine. Kostbaar, maar ook innovatief, efficiënt, veilig, uitzonderlijk comfortabel en bovenal gemakkelijk te rijden. -
-
-
1200 kilometer zonder tanken? Mercedes ziet het gebeuren
Een elektrische auto die veel meer dan duizend kilometer kan rijden zónder te stoppen om te laden. Volgens autofabrikant Mercedes-Benz wordt dat al in de nabije toekomst werkelijkheid. Het merk werkt zelfs aan een auto die van Peking naar Shanghai kan rijden op een volle acculading. Dat is een afstand van ruim 1200 kilometer. -
Pas op voor deze zes fouten bij rijden door groen
Dat er weinig mis kan gaan als het verkeerslicht op groen springt, is een misvatting. Sterker nog, je hebt zelfs dan lang niet altijd voorrang. Dit zijn de zes meest voorkomende fouten wanneer het verkeerslicht op groen springt.