Volledig scherm
Tesla-topman Elon Musk © AFP

Elon Musk: ‘Panasonic beperkt productiecapaciteit Tesla’

Het aantal auto's dat Tesla kan bouwen wordt beperkt door batterijenleverancier Panasonic. Dat heeft topman Elon Musk op Twitter verkondigd. Volgens hem heeft de beperkte capaciteit van de batterijenproductie al sinds juli invloed op het aantal Model 3's dat Tesla kan bouwen.

Volgens Musk maakt de batterijenafdeling van de Gigafactory in Nevada 24 gigaWattuur aan batterijen per jaar terwijl er voor 35 gigaWattuur van de band zou moeten kunnen rollen. Tesla moet daarom bij andere partijen batterijen inkopen, aldus Musk.

De Japanse zakenkrant Nikkei Asian Review berichtte donderdag dat Tesla en Panasonic hun plannen om samen te investeren in de batterijenproductie op een laag pitje hebben gezet. Musk zegt nu dat pas te willen doen als Panasonic de productie opvoert.

Productieniveau

Volgens Musk bouwt Tesla ‘de komende twaalf maanden’ meer dan 500.000 auto’s. Die uitspraak lijkt op een eerdere opmerking die Musk op Twitter deed dat Tesla dit jaar al 500.000 auto’s zou gaan bouwen. Die belofte moest hij vervolgens aanpassen omdat dat productieniveau pas in de loop van het jaar bereikt zou worden. Volgens Musk rollen er dit jaar 450.000 Tesla’s van de band.

Door de tweet kreeg Musk problemen met beurswaakhond SEC. Volgens de toezichthouder hield de Tesla-topman zich niet aan de voorwaarden van een eerdere schikking rond onjuiste uitspraken op Twitter. Die zaak loopt nog.

Volledig scherm
De Gigafactory van Tesla bij Sparks, in de Amerikaanse staat Nevada © REUTERS
  1. ‘Cruiseschepen vervuilend? Daar wordt aan gewerkt’
    Vraag & Antwoord

    ‘Cruise­sche­pen vervuilend? Daar wordt aan gewerkt’

    Vorige week publiceerde deze krant op de auto-sectie van zijn website over een onderzoek dat concludeert dat één cruisemaatschappij tien keer meer zwaveloxiden uitstoot dan alle auto’s in Europa. Cruiseschepen vertegenwoordigen echter minder dan 1 procent van alle commerciële schepen. Wereldwijd heeft de sector al een miljard dollar geïnvesteerd in nieuwe technologieën en schonere brandstoffen. Daarnaast trekt de sector ruim 22 miljard dollar uit voor de bouw van schepen met LNG-brandstof, die lagere emissies en een hogere energie-efficiëntie hebben. Meer schepen worden uitgerust met walstroomaansluitingen voor aansluiting op het lokale elektriciteitsnet in de haven. Bovendien heeft de cruise-industrie zich ertoe verplicht om de CO2-uitstoot tegen 2030 met 40 procent te verminderen. -Joke Maassen, Cruise Lines International Association