EQC: de eerste Mercedes zonder uitlaatgas
Mercedes-Benz heeft zijn eerste volledig elektrische auto onthuld. De SUV heet EQC en komt met een volle batterijlading 400 kilometer ver.
Delen per e-mail
Ruim 130 jaar geleden schreef Daimler geschiedenis door ’s werelds allereerste auto op de weg te zetten. Nu presenteert de autofabrikant zijn eerste volledig elektrische auto. Om te onderstrepen dat met deze SUV een nieuw tijdperk aanbreekt, krijgt de Mercedes EQC een compleet nieuw familiegezicht, waarin de grille en de dag-rijlichten een eenheid vormen. De koplampen zijn bovendien met elkaar verbonden met een lichtbalk. Dezelfde designtruc is ook bij de achterlichten toegepast. En voor het eerst is zelfs de beroemde Mercedes-ster in de grille verlicht. Daarachter schuilt de radar van de veiligheidssystemen.
Breedbeeldscherm
Het interieur van de EQC vertoont dezelfde stijl als de nieuwste generatie van de Mercedes A-Klasse, met zijn enorme, bovenop het dashboard geplaatste breedbeeldscherm dat het traditionele ‘klokkenhuis’ met instrumentarium vervangt. De ronde uitstroomroosters van de A-Klasse zijn echter vervangen door rechthoekige roosters waarvan het design is geïnspireerd op de koperen lijnen in de printplaat van elektronica. En de geribbelde rand van het dashboard doet denken aan de koelribben van een hifi-versterker. Volgens de fabrikant is in het interieur veelvuldig gebruik gemaakt van natuurlijke en gerecyclede materialen. Zo is er stoelbekleding leverbaar die volledig van gerecyclede PET-flessen is gemaakt.
Intelligentie
Met zijn kunstmatige intelligentie is de EQC de concurrentie te slim af. De spraakbediening werkt bij Mercedes beter dan bij andere merken. En als de auto weet dat er verderop een file staat, past hij vroegtijdig de snelheid aan. De adaptieve cruise-control reduceert de snelheid dan uit voorzorg tot circa 100 km/u. Eenmaal in de file wordt de auto aan de rechterkant van de rijstrook gehouden om ruimte vrij te laten voor hulpdiensten.
De Eco-assistent, die helpt om zuinig te rijden, gebruikt gegevens uit het navigatiesysteem, verkeersbordherkenning en informatie uit de intelligente veiligheidsassistenten (radar en stereocamera). Hij meldt de bestuurder wanneer die het gaspedaal kan loslaten, bijvoorbeeld omdat er een lagere snelheidslimiet aankomt.
Geen trendsetter
Met de batterij- en laadtechniek blijkt de Mercedes geen trendsetter. Zijn reikwijdte van 400 kilometer (volgens de nieuwe, realistischer WLTP-meetprocedure) is flink, maar niet bijzonder. Concurrenten als de Jaguar I-Pace en Tesla Model X komen verder.
In de voor- en achteras van de EQC zijn elektromotoren geïntegreerd, samen goed voor 408 pk vermogen en een koppel (trekkracht) van 765 Nm. Wordt voor een zuinige rijstijl gekozen, dan heeft de EQC alleen voorwielaandrijving. Worden er meer prestaties gevraagd, dan komt ook de elektromotor bij de achterwielen in actie. De EQC is een snelle SUV. In 5,1 seconden trekt hij op vanuit stilstand naar 100 km/u. Zijn topsnelheid is 180 km/u.
Caravan
De 4,76 meter lange Mercedes heeft een flinke bagageruimte van 500 liter. En achter deze elektrische auto kan ook probleemloos een caravan worden gehangen. Hij mag (geremde) aanhangers tot 1.800 kg trekken.
De lithium-ion batterij heeft een capaciteit van 80 kWh. De bestuurder kan uit vijf verschillende programma’s kiezen, passend bij de gewenste rijstijl. Gemiddeld verbruikt de Mercedes 22,2 kWh aan stroom op de 100 km. Hij weegt maar liefst 2.420 kg. Alleen al het batterijenpakket weegt 650 kg.
Het ingebouwde oplaadsysteem (capaciteit 7,4 kW) kan zowel wissel- als gelijkstroom aan. Mercedes levert tegen bijbetaling een wallbox voor thuis, waarmee je tot drie keer sneller laadt dan bij een huis-tuin-en-keuken stopcontact. Bij snelladers kan de EQC worden opgeladen met een vermogen tot 110 kW. Zit er nog 10 procent stroomvoorraad in de batterijen, dan kunnen ze daar in 40 minuten worden bijgeladen tot 80 procent.
De EQC staat in de zomer van volgend jaar bij de Nederlandse Mercedes-dealers. Over de prijzen is nog niets bekendgemaakt.
Ontvang elke dag gratis het laatste nieuws over auto's en mobiliteit: volg onze autoredactie op Facebook https://www.facebook.com/ADnlAuto/
Verder in het nieuws
-
RIJ-IMPRESSIE EN VIDEO Nieuwe VW Golf is een mensenredder
De nieuwe Volkswagen Golf is de eerste auto in zijn klasse die zichzelf in veiligheid brengt zodra de bestuurder onwel of bewusteloos wordt. Toch is hij er niet in alle opzichten slimmer op geworden. -
AUTOTEST Test: Audi blijft met A4 een beetje achterlopen
De Audi A4 is na vier jaar opgefrist. Toch blijft er enige afstand tot de nieuwste modellen van het merk. -
Wanneer mag je mistlampen gebruiken?
Automobilisten worden in deze tijd van het jaar regelmatig geteisterd door dichte mist. Vandaag is dat ook weer het geval en maar al te vaak blijkt dat de bestuurders niet weten hoe zij met de speciale mistlampen om moeten gaan. Onze autoredactie legt uit wanneer en hoe je ze gebruikt. -
Dit zijn wereldwijd de vijf duurste steden om te parkeren
Amsterdam is de duurste stad ter wereld als je je auto ‘gewoon’ op straat wil parkeren. Dat komt doordat op straat parkeren hier duurder is dan in een parkeergarage. Utrecht staat op plek vijf. In absolute zin is New York het duurst. -
Plankgas van oostkust naar westkust VS leidt tot Cannonball Run-record
Twee Amerikanen mogen zichzelf de nieuwe recordhouders noemen van de Cannonball Run. Ze legden de ruim 4500 kilometer lange rit af in een speciaal geprepareerde Mercedes-AMG E 63 van de vorige generatie.
-
video Zie ginds komt de pakjesavond-file al aan: ‘vertrek na de lunch’
Navigatiebedrijf TomTom en de ANWB waarschuwen voor een drukke avondspits op pakjesavond. Wie de file vandaag wil mijden moet eigenlijk al meteen na de lunch huiswaarts. Of werk thuis als je geen enkel gedicht wilt missen. -
Dit kost het onderhoud van een Bugatti Veyron
Een Bugatti is een echte supersportwagen met veel dure onderdelen. Maar even de olie vervangen kan toch nooit echt duur zijn? Mis: alleen een oliebeurtje kost bij Bugatti al 25.000 dollar, omgerekend een kleine 23.000 euro. -
Vernieuwde Opel Insignia krijgt geavanceerde koplampen
Opel heeft zijn topmodel, de Insignia, vernieuwd. Hij heeft nu ook de nieuwste generatie IntelliLux led-koplampen gekregen, voor een beter zicht in het donker.