Europa is eruit: nieuwe auto’s moeten per 2035 emissievrij zijn
Europa kapt definitief met de verbrandingsmotor. Auto’s die na 2035 nieuw op de weg komen, zo besloten dinsdagnacht milieuministers van de 27 EU-lidstaten, moeten emissievrij zijn.
,,Duurzaam rijden wordt hierdoor dé standaard in de EU – de grootste interne markt ter wereld”, aldus klimaatminister Rob Jetten. De lidstaten bereikten hun akkoord niet makkelijk, vooral Duitsland lag in de zeventien uur durende slotonderhandelingen lang dwars. Het denkt nog steeds op tijd auto’s op de markt te kunnen brengen met een schone (hybride) verbrandingsmotor.
Van Klimaatcommissaris Frans Timmermans mogen ze dat proberen. ,,We dicteren niks, alleen dat auto’s straks emissievrij zijn. Maar ik stel ook vast dat de overweldigende meerderheid van autofabrikanten wereldwijd voor de elektrische auto kiest.” De Commissie evalueert in 2026 en doet dat, beloofde Timmermans, ‘met een open mind’.
Economische noodzaak
Volgens de Franse minister van klimaattransitie Agnès Pannier-Runacher is de uitfasering van de verbrandingsmotor niet alleen een milieu-, maar ook een economische noodzaak: China en Amerika zijn al heel ver met de ontwikkeling en productie van schone alternatieven en pikken die markt volledig in als Europa geen tempo maakt. Van Nederland hadden de auto’s (inclusief kleine bestelauto’s) al vanaf 2030 emissievrij mogen zijn, maar 2035 werd – net als eerder in het Europees Parlement – het compromis. Nu lidstaten en Parlement hun positie hebben bepaald kunnen onder de nieuwe Raadsvoorzitter Tsjechië de formele wetgevingsonderhandelingen beginnen.
De milieuministers hakten knopen door over totaal vijf klimaatwetsvoorstellen, waarmee Europa volgens zowel het afzwaaiende Franse voorzitterschap als Timmermans goed op weg is naar een CO2-reductie met 55 procent in 2030 en klimaatneutraliteit in 2050, beide bedoeld om de temperatuurstijging op aarde tot maximaal anderhalve graad te beperken. Andere besluiten gaan over bindende CO2-reductiedoelstellingen per lidstaat, beperking van de emissierechten, extra bosaanplant voor CO2-opslag, beperking van de uitstoot in industrie, elektriciteitsopwekking, lucht- en zeevaart en een sociaal klimaatfonds om de ergste klappen voor lage inkomens op te vangen.
Beperkende maatregelen voor de gebouwde omgeving en het wegtransport zijn onderweg. Lidstaten en Parlement werden het eerder al eens over een koolstofheffing aan de EU-buitengrens. Die moet voorkomen dat Europese bedrijven door klimaateisen concurrentienadeel ondervinden, en ze dwingt ook bedrijven van buiten de EU tot schoner produceren. Het Wereld Natuur Fonds reageert in een eerste reactie teleurgesteld omdat naar zijn oordeel te veel maatregelen zijn doorgeschoven naar na 2030.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Chaos na opnieuw ‘computerblunder’ bij ProRail: ‘Het back-upsysteem moet werken’
Opnieuw liet het back-upsysteem van ProRail duizenden treinreizigers in de steek. Urenlang reden er zondagavond geen treinen van en naar Rotterdam en Dordrecht. ,,Dit is de zoveelste computerblunder’’, zegt een strijdvaardige Maatschappij voor Beter OV. ,,Reizigers moeten erop aan kunnen dat bij problemen het vervangende systeem werkt.’’ -
24 landen en zes autofabrikanten willen verbod op verkoop van auto met verbrandingsmotor
24 landen en zes toonaangevende autobedrijven willen overeenstemming bereiken over een gemeenschappelijke routekaart voor het einde van verbrandingsmotoren. Dat maakten de Britse organisatoren van de klimaattop deze week bekend. -
PREMIUM
Waarom de jarige Autobahn (90) geen uitvinding van Hitler was
Exact negentig jaar geleden maakte Duitsland kennis met het fenomeen Autobahn. De latere bondskanselier Konrad Adenauer opende in 1932 de eerste Duitse autosnelweg. Toch geloven nog steeds velen dat Adolf Hitler de bedenker was. -
Bedrijven: Al over zes jaar emissievrij naar Londen met vliegtuigen op waterstof
Vliegen op waterstof met middelgrote passagierstoestellen op afstanden tot 750 kilometer: een groep Nederlandse bedrijven gaat dat al vanaf 2028 mogelijk maken. De Rijksoverheid steekt honderd miljoen euro in het project. -
We moeten meer bewegen
Waarom het helemaal niet erg is om je tijdens je vakantie te laten gaan
We moeten meer bewegen. Hoe vind je de sport die het best bij je past? Gezondheidsjournalist Tijn Elferink en gedragswetenschapper Johnny Buivenga gaan op zoek naar de voor- en nadelen van verschillende sporten. In deel 20: met deze tips van Arie Boomsma kom je je vakantie leuk en actief door.
-
AUTOTEST
Test MG 5: elektrische stationwagon is uniek en niet te duur (maar ook niet perfect)
Het Chinese MG heeft voorlopig het rijk alleen met een elektrische stationwagon. De MG 5 oogt misschien niet heel modern of spraakmakend, maar blijkt behoorlijk praktisch en redelijk betaalbaar. -
Koken & Eten
Zo maak je de perfecte nasi goreng
Er is geen standaardrecept voor nasi goreng. Maar houd je aan deze basisregels van Maureen Tan, auteur van de Bijbel van de Indonesische keuken, en je gebakken rijst kan niet mislukken. En heb je een restje rijst in de koelkast, dan ben je helemaal snel klaar. -
PREMIUM
Rugspecialist legt uit waar je op moet letten als je het matras vervangt
Een goed matras kan rugpijn niet oplossen, maar wel verlichten, zegt dokter Mahieu, rugspecialist uit België. Hij vertelt waar je op moet letten bij de aankoop van een nieuw matras.