Volledig scherm
© ANP

‘Gaat de minimumsnelheid nu ook omlaag?’

VRAAG & ANTWOORD,,Ik begrijp dat op autowegen of snelwegen minimumsnelheden gelden van respectievelijk 50 en 60 km/u. Nu gaat komende maandag overal de maximumsnelheid terug van 130 naar 100 km/u. Wordt daarmee die minimumsnelheid ook lager?”, vraagt lezer Erwin van Assen zich af. 

Autoredacteur Niek Schenk: ,,Allereerst: het betreft hier geen minimumsnelheid die je moet rijden, maar een minimumsnelheid die het voertuig (technisch) aan moet kunnen. Al loopt degene die op een dergelijke weg door te langzaam rijden het overige verkeer hindert of in gevaar brengt, altijd het risico op een bekeuring. De aanstaande snelheidsverlaging (overdag) zal niets veranderen aan de verplichte minimumsnelheid die voor voertuigen op deze wegen geldt.” 

Onze autoredactie beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk.

Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier

Dit weekend gaat de snelheid op de snelweg omlaag van 130 naar 100 km/uur. Vervoerseconoom Erik Verhoef (Vrije Universiteit) zocht voor je uit of je alsnog sneller thuis kunt zijn met 100 km/uur. Ook kom je te weten welke snelheid het beste is voor je veiligheid, het milieu en - niet onbelangrijk - je eigen portemonnee. Weten hoe diep je het gaspedaal het beste kunt indrukken? Kijk dan deze video.

  1. ‘Heeft mijn Porsche een computerfout en moet ik dat accepteren?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Heeft mijn Porsche een computer­fout en moet ik dat accepteren?’

    ,,Bij de aflevering van mijn Porsche Macan (2,0 liter viercilinder) meldde de boordcomputer dat ik 17.000 km of een jaar met de olie kon doen, terwijl de documentatie 30.000 km of 2 jaar voorschrijft. Het wordt door een sensor en de computer bepaald, zegt mijn dealer. Dat is niet waar: elke keer staat er weer 17.000 km of 1 jaar. Ik denk dat die computer verkeerd is geprogrammeerd. Dat kost mij elk jaar 400 euro aan olie. Moet ik dit zomaar accepteren?”, vraagt lezer Paul Pardon.
  2. Nieuwe Audi A3 Sportback getest: luxe lobbes met een dure levensstijl
    VIDEO / RIJ-IMPRESSIE

    Nieuwe Audi A3 Sportback getest: luxe lobbes met een dure levens­stijl

    Wie alleen een auto koopt om van A naar B te komen zonder nat te worden, zal niet snel een Audi kopen. Je gaat voor een model met de vier ringen op zijn neus omdat je iets extra’s wilt: een aparter design, meer gadgets en luxe, een hoger kwaliteitsgevoel. Op veel punten past de nieuwe Audi A3 Sportback (die meteen ook als vierdeurs ‘Limousine’ verschijnt) precies bij wat je van dit automerk verwacht: met zijn markante ontwerp is hij meteen herkenbaar als Audi, zijn prachtig gevormde en gebouwde interieur straalt klasse uit en je kunt hem voorzien van allerlei moderne opties. Tot zover veel goed nieuws.