Gehoor geven aan terugroepactie auto is niet wettelijk verplicht
AUTO-EXPERTAutomerken roepen auto’s soms terug naar de dealer, omdat er een defect is ontdekt dat moet worden verholpen. Zo’n terugroepactie kost meestal enige tijd. ‘Kan ik aansprakelijk worden gesteld voor de schade als ik in de tussentijd betrokken raak bij een ongeval?’, vraagt lezer Ad Martens zich af. Onze auto-expert Niek Schenk geeft antwoord.
Vraag: ‘Van de RDW ontving ik de melding van een terugroepactie. Het gaat om een defect in de rem-inrichting van mijn Opel Crossland X. Hierdoor kan het oliefilter verstopt raken met deeltjes van de distributieriem, waardoor de rembekrachtiging kan uitvallen. Mogelijk gevaar: een verkeersongeval met letselschade. De dealer meldde mij dat Opel nog niet weet hoe het defect moet worden aangepakt. Maar ik hoefde mij geen zorgen te maken en zou later nog wel een bericht krijgen. Kan ik aansprakelijk gesteld worden voor de schade bij een ongeval waarbij mijn auto betrokken is, nu ik bekend ben met dit mogelijke defect?’
Autoredacteur Niek Schenk antwoordt: ‘Nee, daar hoeft u zich geen zorgen over te maken. Het is in Nederland nog steeds niet wettelijk verplicht om gehoor te geven aan terugroepacties. In andere landen, zoals Duitsland en Finland, is dat wel het geval.
Er wordt wel sinds 2019 over een dergelijke verplichting gesproken in politiek Den Haag. Omdat de verkeersveiligheid en het milieu met dergelijke terugroepacties gediend zijn. En er is sinds 2020 zelfs al aan aanpassing van de wet gewerkt door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Maar concreet is dit nog steeds niet.
En als het al verplicht wordt, dan moet de autobezitter eerst herhaaldelijk op de terugroepactie gewezen zijn. U hebt na de eerste oproep onmiddellijk actie ondernomen richting de dealer. Meer kun je als consument niet doen. Voor een eventuele schadeclaim hoeft u echt niet bang te zijn.’
Onze autoredacteur Niek Schenk beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar auto@dpgmedia.nl
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Dit moet je weten over het creëren van een 'reddingsstrook' in vakantielanden
-
Snelle afschrijving van je auto voorkomen? Let dan hierop
Sommige nieuwe auto’s zijn na drie jaar minder dan 30 procent waard van wat je ervoor hebt betaald. Andere zullen hun waarde vasthouden en kunnen na drie jaar nog 70 procent van die nieuwprijs waard zijn. Hoe kun je zorgen dat jouw auto tot die laatste categorie behoort? -
Deze auto verbrak op één dag 23 wereldrecords
De Rimac Nevera, de elektrische hypercar van het Kroatische bedrijf Rimac, is bloedsnel. Eind april brak het sprintkanon 23 verschillende acceleratie- en/of deceleratie-wereldrecords voor productieauto’s, waaronder de sprint van 0-300 km/u in minder dan 10 seconden. -
Veel automobilisten weten niet hoe hard je hier mag rijden
Borden met de aanduiding woonerf geven nog steeds niet goed aan dat daar een maximumsnelheid aan is verbonden. Velen hebben tijdens hun rijles wellicht geleerd dat hier ‘stapvoets’ moet worden gereden, maar hoe hard is dat precies? -
PREMIUMhuisarts vertelt
Niet zelden ga ik op zoek naar gevonden voorwerpen in de vagina
Een patiënt komt in paniek de spreekkamer van huisarts Rutger Verhoeff binnen. Het condoom is kwijt en zou nog in haar vagina moeten zitten. Hij schrijft erover in de rubriek Huisarts Vertelt.
-
PREMIUM
Hoeveel zoet eet jij? Een week geen toegevoegde suiker kan wel 99 suikerklontjes schelen
-
-
-
PREMIUM
'Hoewel ik duizend keer mijn excuses heb gemaakt voor mijn slippertje, blijft mijn vrouw boos’
Vreemdgaan gebeurt overal. Maar sommigen komen sneller in de verleiding dan anderen. Als artiest heb je het vaker voor het uitkiezen. Maar ook en vooral juist dan geldt: bezint eer ge begint, zegt Debby Gerritsen deze week tegen Teun. -
‘Prijsstijging auto’s tot tien keer hoger dan EU beweert bij invoering nieuwe milieunorm’
Nieuwe benzineauto’s worden circa 2000 euro duurder wanneer vanaf 2025 de strengere Europese milieunorm Euro 7 wordt ingevoerd. Dat beweert de Acea, de Europese club van autofabrikanten. Acht EU-landen hebben zich deze week tegen de nieuwe uitstootnorm gekeerd.