Gemaakt van Lego-steentjes: Bugatti op ware grootte die echt kan rijden
VideoMeer dan een miljoen Lego-blokjes werden gebruikt om deze Bugatti Chiron op ware grootte na te maken. Het mooie is dat alles werkt, van de motoren en snelheidsmeter tot en met de achterspoiler.
Lego biedt wel vaker reproducties van bekende automodellen aan in zijn kleine bouwblokjes. Van de Bugatti Chiron bestaat al een kleine Lego-variant. Maar een rijdende Bugatti op ware grootte was er nog niet. De 1.500 kilo wegende bouwkit komt voorlopig niet naar de speelgoedwinkel, want hij zou meer dan 90.000 euro moeten kosten.
Je kunt daadwerkelijk plaatsnemen in de sportwagen, maar een rit op hoge snelheid zit er niet in. Met zijn topsnelheid van 29 km/u word je zelfs door fietsers ingehaald. Toch is het fijn om te zien dat veiligheid boven alles gaat en dat de enige echte Chiron-testcoureur Andy Wallace tijdens het testen van het Lego-model gewoon zijn helm op had, zoals te zien is op deze video.
Het kunststof model is een prestige-project van Lego en bestaat uit meer dan een miljoen onderdelen in 339 vormen en formaten. Voor het project werden 58 soorten blokjes op maat gemaakt. Het ‘bewegende’ gedeelte werkt via 2.304 kleine Lego-elektromotoren, die samen iets meer dan 5,3 pk vermogen en een koppel (trekkracht) van 92 Nm ontwikkelen. De velgen zijn afkomstig van een echte Chiron.
Ontvang elke dag gratis het laatste nieuws over auto's en mobiliteit: volg onze autoredactie op Facebook https://www.facebook.com/ADnlAuto/
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Zo kun je goedkoper tanken tijdens een lange rit
Ook al probeer je nog zo goed om brandstof te besparen, tijdens een langere rit is het onvermijdelijk dat je een keer moet tanken, en de prijzen van benzine en diesel liegen er niet om. Zo kun je goedkoper tanken. -
PREMIUM
Rookmelder is vanaf 1 juli verplicht op élke woonlaag: hier moet je op letten
Waar rook is, is behalve vuur hopelijk ook een brandmelder. Op elke verdieping van het huis, want dat moet vanaf 1 juli in álle Nederlandse woningen. -
PREMIUMGeld & Geluk
Astrid kwam met niets uit scheiding: ‘Kon binnen jaar auto van 15.000 euro kopen’
In deze rubriek vragen we lezers naar hun relatie tussen geld en geluk. Astrid wil dat haar kinderen elke week één euro sparen. ,,Zo lief: toen hun oma via WhatsApp was opgelicht, haalden ze hun spaarpot leeg.” -
PREMIUMmet video
Deze tieners staan niet te wachten op een popidool, maar op een peperdure Lamborghini, Bugatti of Ferrari
Carspotten is dé trend onder tieners. Ieder weekend staan jongeren bijvoorbeeld op de Coolsingel in Rotterdam met een fotocamera in de hand te wachten tot een peperdure Lamborghini, Bugatti of Ferrari langsrijdt. ‘Wat mensen hebben bij hun lievelingsartiest hebben wij bij een auto.’ -
PREMIUMMIJN BLIK EN IK
Lisanne (31) rijdt in een ‘rozig blikkie’, maar heeft ook een compleet tegenovergesteld voertuig
Lisanne Kooijman (31) nam de roze Daihatsu over van een familielid. Een betrouwbare bak, maar niet bepaald stoer. Dat is haar Harley Davidson juist weer wél. ,,Die zoeken ze niet zo vaak achter me.’’ Écht verliefd zijn op je auto. Kan dat? De mensen in deze rubriek zullen volmondig ‘ja’ zeggen. Zij houden van hun auto.
-
AUTOTEST
Test Hyundai Kona Electric: kleine SUV met grote kwaliteiten
Om de snel groeiende concurrentie weer aan te kunnen, kreeg de Hyundai Kona een opfrisbeurt. Zeker de elektrische versie verdient een plekje op de shortlist. Tenzij je veel spullen of grote passagiers wilt meenemen. -
Iconische Peugeot brengt veel meer op dan de al bizarre schatting van het veilinghuis
De prijs van de Peugeot 205 GTI is al enkele jaren gestaag aan het stijgen. Sommige exemplaren brachten al zo'n 40.000 euro op. Maar het gaat nu wel erg hard. Op een veiling betaalde iemand 82.960 euro voor een exemplaar. -
Eigenaar worden van je private-leaseauto: zo werkt het
Is het einde van de contractperiode van een private-leaseauto in zicht, dan kan het interessant zijn om hem te kopen. Geen maandelijkse betaling meer, maar gewoon privébezit: niet de leasemaatschappij, maar jij bent de eigenaar. Autoweek zocht uit waarom je dat zou doen en hoe het werkt.