Groot voor weinig: waarom budgetmerk Dacia hogerop wil (en Lada misschien terugkeert)
In navolging van moedermerk Renault heeft Dacia vandaag ook veel nieuws. Zo gaat het merk samenwerken met het Russische Lada en kondigt de zojuist gepresenteerde Bigster Concept de grootste Dacia ooit aan. Want Dacia blijft weliswaar goedkope auto’s bouwen, het bedrijf wil ook meer geld verdienen.
Delen per e-mail
Of de auto ook daadwerkelijk Bigster gaat heten is nog niet duidelijk, maar deze nieuwe showauto van Dacia kondigt duidelijk aan waar het heen gaat met het Roemeense merk. Dit is namelijk de voorbode van een productiemodel dat groter is dan alle bestaande modellen: volgens Dacia is de SUV zo’n 4,6 meter lang en dat maakt hem zo’n dertig centimeter groter dan de huidige Duster. Het is daarmee voor het eerst dat Dacia zich meldt in het middelgrote C-segment.
Volgens Luca de Meo, de baas van Groupe Renault waartoe Dacia behoort, wordt het nieuwe model een grote familie-auto die ondanks zijn formaat past binnen de waarden van het budgetmerk. Reken dus op een relatief goedkope auto, met een prijs die naar verluidt ‘begint bij een bedrag waar andere merken een compacte hatchback voor leveren’.
Gezien het feit dat de kleinere Duster vanaf zo’n 20.000 euro te koop is, zal de prijslijst van de ‘Bigster’ mogelijk beginnen rond de 25.000 euro. De Meo kondigde ook al aan dat het model beschikbaar komt met hybride aandrijving, in tegenstelling tot de eveneens nieuwe Sandero. Ook opvallend: het studiemodel draagt een ander logo dan de huidige modellen.
Meer marge
De reden dat Dacia een groter model aankondigt, heeft alles te maken met de economisch lastige situatie waarin het moederconcern zich bevindt. Door een groter model te bouwen op bestaande onderdelen (zoals de bodemplaat, die modulair is zodat de merken dezelfde basisstructuur kunnen gebruiken voor diverse types auto’s) kan Dacia meer geld vragen dan bij een compacter model, zonder dat daarvoor een heel nieuwe techniek moet worden ontwikkeld. Zo spreidt een automaker de ontwikkelingskosten, terwijl er bij een grote auto meer marge overblijft na de verkoop.
Die extra inkomsten heeft de Renault-groep hard nodig om te overleven, volgens topman De Meo. ,,De hogere segmenten zijn van levensbelang. In het geval van Renault is het de bedoeling dat de gemiddelde prijs van onze verkochte auto’s in 2023 zo’n 5.000 euro hoger ligt dan nu. In 2025 moet dat idealiter zelfs 7.000 euro zijn.” De marges op goedkopere modellen van Dacia zullen ongetwijfeld lager zijn, maar dit is wel de reden dat het modellenaanbod van het merk binnenkort een stapje omhoog zet.
Samen met Lada
De komst van een groter model wil overigens niet zeggen dat Dacia z’n basis vergeet, zo belooft het merk. ,,We blijven Dacia, dus maken we betaalbare auto’s met een stoer randje.” Achter de schermen gaat het Roemeense bedrijf trouwens nauwer samenwerken met het andere budgetmerk uit de Groupe Renault, het Russische Lada. Dat merk (dat lang niet veel meer deed dan het in licentie bouwen van oude Fiat-modellen) heeft in Nederland weliswaar nog altijd een ietwat dubieus Oostblok-imago – niet voor niets verdween het enkele jaren geleden van de markt in ons land – maar dankzij de investeringen van Renault komt er langzaam maar zeker weer leven in Lada.
Het grote strategische plan ‘Renaulution’ dat Luca de Meo onthulde, licht al een voorzichtig tipje van de sluier op. Zo onthulde Lada vanmorgen een vooruitblik op een nieuwe Niva, die in 2021 op de markt moet komen. De oorspronkelijke versie van dat compacte terreinwagentje is wereldwijd één van de meest herkenbare en succesvolle modellen van Lada – sommige fans vinden het zelfs een cultauto – en het zou zo maar eens kunnen zijn dat de moderne variant ook buiten Rusland zal worden verkocht.
Op dit moment is de Duster nog het grootste SUV-model van Dacia. Bekijk hier het aanbod van gebruikte exemplaren die te koop staan op Gaspedaal.nl.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Elektrisch rijden in 2021 interessanter voor particulieren
De komst van nieuwe, elektrische auto’s in alle soorten en maten loopt als een rode draad door autojaar 2021. Is de brandstofauto definitief afgeschreven? -
Grootse plannen bij Renault: beroemd ‘Vijfje’ herleeft als elektrisch model
De Renault 5 komt terug: zojuist wekte de Franse automaker het beroemde model weer tot leven in de vorm van het studiemodel ‘5 Prototype’. Uiteindelijk verschijnt het nieuwe ‘Vijfje’ daadwerkelijk op de weg als volledig elektrische auto, als onderdeel van een reeks grote vernieuwingen bij Renault. -
VIDEO Te koop: racewagen van Nederlandse coureur die wordt gezocht voor de verdwijning van twee vrouwen
In Amerika wordt de race-Porsche van de Nederlandse coureur Hans-Johan Paul geveild. Hij werd er onder meer tweede mee tijdens de 24 uur van Le Mans. Justitie in Amerika zoekt hem nog altijd wegens de verdwijning van zijn echtgenote en een andere vrouw. -
Joe Bidens haat-liefdeverhouding met auto's
De man die vandaag wordt beëdigd als president van de Verenigde Staten komt uit een autofamilie en is een echte petrolhead. Helaas speelde een auto ook de hoofdrol in het meest tragische hoofdstuk uit zijn leven. -
VRAAG & ANTWOORD ‘Met deze oplossing voorkom je diefstal van de laadkabels van Tesla’
,,Laatst las ik dat er steeds vaker laadkabels van Tesla’s worden gestolen”, schrijft lezer R. van der Vies. ,,Ik heb hier een eenvoudige oplossing voor: haal de kabel achter een wiel langs zodat een lus om het wiel ontstaat. Doe om de dubbele kabel een krap beugelslot (of hangslot) waar je de stekkers niet doorheen kunt trekken.”
-
Afghanistan gaat ‘prostitutienummer 39' van kentekenplaten weren
De Afghaanse autoriteiten doen nummerborden in de ban met het nummer 39. Dat nummer wordt al lange tijd in verband gebracht met prostitutie. Daardoor kleeft zo’n stigma aan de ‘39' dat Afghanen naar verluidt flinke sommen smeergeld betalen om het niet op hun kentekenplaat te krijgen. -
Zoveel extra brandstof kost het gebruik van je radio, stoelverwarming en telefoonoplader
Zaken als stoelverwarming, verwarmde buitenspiegels en stuurwielverwarming zijn in de winter welkome comfortfuncties in de auto. Maar ze verbruiken extra energie en dus brandstof. De Duitse ANWB heeft omgerekend hoeveel extra je betaalt voor deze stroomverbruikers. -
VRAAG & ANTWOORD ‘Mag je met een sportuitlaat zoveel lawaai maken? Iedereen ergert zich eraan’
,,Waarom mogen motoren en auto’s met sportuitlaten zoveel herrie maken?”, vraagt lezer Cees Beimers. ,,Iedereen ergert zich eraan en de politie treedt niet of nauwelijks op.”