Het rijbewijs zoals we dat kennen verdwijnt als EU-wet wordt aangenomen
In de EU wordt gewerkt aan het digitale rijbewijs. De invoering daarvan behelst echter meer dan het digitaliseren van het ‘roze papiertje’. Dit kan er allemaal gaan veranderen.
Nederland loopt voorop in Europa met het rijbewijs op creditcardformaat. In een aantal Europese landen, waaronder Duitsland en België, zijn nog altijd veel mensen die over een papieren exemplaar beschikken. Het ziet ernaar uit dat die landen de fase van het plastic rijbewijs wel eens zouden kunnen overslaan. Als een nieuw wetsvoorstel wordt aangenomen, moeten bestuurders straks een digitaal rijbewijs laten zien bij een politiecontrole, of bij het huren van een auto. Dit rijbewijs moet als een soort QR-code op de smartphone worden opgeslagen.
Vervangen rijbewijs wordt eenvoudiger
Wie geen toestel bezit, mag een fysiek rijbewijs blijven gebruiken. Volgens een eerste opzet zal ook deze echter worden voorzien van een QR-code. Het digitale rijbewijs is een van de eerste uitingen van nieuwe wetten voor uniforme EU-regels in het wegverkeer en de administratie.
Het plan heeft voordelen voor automobilisten. Digitale rijbewijzen kunnen eenvoudiger worden vervangen, ingeleverd en verlengd. De EU-commissie dringt aan op snelle implementatie in het komende jaar, omdat de eerste EU-landen volgens het Duitse opinieblad Focus al werken aan overeenkomstige nationale oplossingen, of deze al hebben geïmplementeerd. Zo ontstaat volgens de EU een lappendeken.
Focus ligt vooral op veiligheid
De focus ligt echter vooral op de veiligheid. In 2022 kwamen meer dan 20.000 mensen om het leven op EU-wegen. De meesten van hen waren voetgangers, fietsers en scooter- en motorrijders. Dat aantal moet fors omlaag, want het streven is om in 2050 in de EU nul verkeersdoden te hebben.
Jongeren onder de 30 jaar, die volgens de Europese Commissie slechts 8 procent van alle automobilisten uitmaken, zijn bij twee op de vijf dodelijke aanrijdingen betrokken, aldus de EU. Daarom wordt, na goedkeuring van het wetsvoorstel, een proeftijd van minimaal twee jaar ingevoerd voor beginnende bestuurders en geldt een nultolerantie voor alcohol achter het stuur.
Ernstige verkeerszondaars raken in hele EU rijbewijs kwijt
Volgens Europees commissaris voor Transport Adina Valean zorgt de invoering van een uniform Europees rijbewijs ook voor veiligere straten doordat verkeersovertreders in de hele EU beter gestraft kunnen worden. Iedereen die bijzonder ernstige overtredingen begaat, verliest dan namelijk niet alleen zijn rijbewijs in het land waar hij zijn overtreding begaat, maar in de hele EU. Denk hierbij aan snelheidsovertredingen van meer dan 50 kilometer per uur of ongevallen met doden en gewonden.
Boetes buitenlandse overtredingen eenvoudiger te innen
Wie te hard rijdt of verkeerd parkeert tijdens een vakantie in de EU, komt er in de toekomst ook minder goed van af. ,,Meer dan 40 procent van de boetes voor grensoverschrijdende verkeersovertredingen in de EU blijft op dit moment onbetaald”, zegt Valean. Door de overtreding direct te koppelen aan het rijbewijs, kunnen staten onderling de bekeuringen gemakkelijker voor elkaar innen.
4,25 ton met elektrische auto
Ook moet er een wijziging komen in de rijbewijsklassen. Met het nieuwe autorijbewijs mogen ook voertuigen en caravans tot 4,25 ton worden bestuurd. Op dit moment is er een bovengrens van 3,5 ton. De EU wil deze verlenging echter koppelen aan één voorwaarde: de regel geldt uitsluitend voor emissievrije voertuigen omdat elektrische auto's zwaarder zijn dan auto’s met verbrandingsmotor.
Ook mogen jongeren straks in de gehele EU op 17-jarige leeftijd hun rijbewijs halen en ervaring opdoen door begeleid te rijden. Vanaf 18 jaar mogen ze alleen rijden. In de rijschoolopleidingen moet klimaatvriendelijk rijden meer aandacht krijgen. Leerling-bestuurders moeten leren welke effecten hun rijstijl heeft op de voertuigemissies, bijvoorbeeld door tijdig te schakelen. Ook krijgen ze meer onderwijs in moderne veiligheidsvoorzieningen, zoals rijassistentie en deels autonoom rijden.
Ouderen na 70ste om de vijf jaar verlengen
Volgens het voorstel van de Europese Commissie worden rijbewijzen in de nabije toekomst vijftien jaar geldig in de hele EU in plaats van de huidige tien jaar. De geldigheidsduur van vijftien jaar zou echter niet voor automobilisten van 70 jaar en ouder moeten gelden. Zij krijgen dan alleen nog rijbewijzen die vijf jaar geldig zijn. Dit moet het mogelijk maken om de rijgeschiktheid van senioren regelmatig te controleren.
Praat mee.
Reageren kan onderaan dit artikel. Alleen respectvolle reacties voorzien van een volledige naam worden geplaatst. We doen dat omdat we een gesprek willen met mensen die staan voor wat ze zeggen, en daar dus ook hun naam bij zetten. Wie zijn naam nog moet invullen, kan dat doen door rechts bovenaan op onze site op ‘Login’ te klikken.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Is het beter om ’s ochtends of ’s avonds te douchen? Dit zeggen dermatologen
Een frisse douche om wakker te worden? Of toch maar een warm bad om goed te slapen? Iedereen heeft wel een favoriet moment om zich te wassen. Maar welk tijdstip van de dag is nu het beste voor je huid? Wij vroegen advies aan dermatologen Jan Gutermuth en Thomas Maselis. ,,Ook de duur van je douche speelt een belangrijke rol.” -
PREMIUM
‘Oudere automobilisten overschatten zichzelf’
Als het aan de Europese Unie ligt, moeten ouderen voortaan sneller en vaker aantonen dat zij nog in staat zijn om te rijden. Een goed idee, vindt rij-instructeur Martin Huys uit Nijmegen, met zijn 77 jaar ook niet meer de jongste. ,,De meeste senioren overschatten zichzelf.” -
‘Bah, lust ik niet!’: deze strategie moedigt kieskeurig etertje aan tot proeven
Aan menig keukentafel is het iedere avond een strijd: ouders hebben hun uiterste best gedaan een gezonde maaltijd met groente te bereiden, maar kindlief weigert ook maar een hapje te proeven. Hoe zorg je dat je kind later meer lust dan patat en pannenkoeken? Onderzoekers van Maastricht University bestuderen het en kwamen onlangs tot een interessante ontdekking. -
PREMIUMEnergierekening
Laura: ‘We willen tot ons pensioen hier wonen, dus maandlasten zo laag mogelijk krijgen’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Laura Baas (32) uit Siddeburen in Groningen. -
PREMIUM
Brenda krijgt plots dreigbrief over ‘haar’ elektrische auto: ‘Trappen die hele auto aan gort, en jullie erbij’
Een anonieme buurtgenoot van Brenda (23) uit Gouda staat erop dat zij haar elektrische auto ‘eens op tijd van de laadpaal haalt’. Woensdagochtend plofte plots een dreigbrief op haar deurmat in de wijk Korte Akkeren. De Goudse is met stomheid geslagen. ,,Ik héb helemaal geen elektrische auto.”Gouda
-
AUTO-EXPERT
Richtingaanwijzer van een auto moet geel of wit zijn
De verlichting van auto’s moet voldoen aan de eisen van de RDW, bijvoorbeeld als het gaat om de kleur van de lampen. ‘Een richtingaanwijzer die wit licht geeft, mag dat wel?’, vraagt lezer W. van der Elst zich af. Onze auto-expert Niek Schenk geeft antwoord. -
-
-
EU: Automobilist moet zich eerder en vaker laten keuren om rijbewijs te houden
De EU wil de regels voor autorijden aanscherpen. Volgens de plannen uit Brussel moeten senioren boven de 70 jaar regelmatig bewijzen dat ze nog geschikt zijn om deel te nemen aan het verkeer. -
Op ‘Nederlandse’ megaparkeerplaats bij Gent heb je straks niets te zoeken met een lege tank
Automobilisten op doortocht naar Zuid-Europa kunnen volgend jaar langs de E17 bij Gent niet alleen zichzelf opladen, maar ook hun elektrische auto. Er komt echter geen conventioneel tankstation voor auto’s met diesel- en benzinemotoren.
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer