Volledig scherm
© ANP

‘Hoe kunnen kentekens in Nederland zo verschillen?’

VRAAG & ANTWOORD,,Hoe komt het dat ik nieuwe auto’s met verschillende soorten kentekens zie? Sommige kentekens beginnen met een cijfer, meestal een 1, maar andere kentekens beginnen met een letter, de G of H”, aldus lezer Bert Wubbolts.

Autoredacteur Niek Schenk: ,,Vorig jaar augustus is voor personenauto’s een nieuwe kentekenserie ingevoerd die begint met één letter. Ziet u een auto waarvan het kenteken met een cijfer begint, dan dateert die nog uit de serie die van 2013 tot 2015 is toegepast. Verder hebben lichte en zware bedrijfsauto’s én auto’s in het grensverkeer hun eigen kentekenseries. 

Overigens is de nieuwe kentekenserie voor personenauto’s vorig jaar niet begonnen met de letter A, maar met de G. Klinkers als A en E zijn namelijk niet toegestaan (uitgezonderd AA voor het Koninklijk Huis). Verder is de B gereserveerd voor zware bedrijfsauto’s en de C mag niet, om verwarring met een nul te voorkomen. De D en F zijn bestemd voor brom- en snorfietsen.” 

Onze autoredactie beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk.

Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.

  1. ‘Heeft mijn Porsche een computerfout en moet ik dat accepteren?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Heeft mijn Porsche een computer­fout en moet ik dat accepteren?’

    ,,Bij de aflevering van mijn Porsche Macan (2,0 liter viercilinder) meldde de boordcomputer dat ik 17.000 km of een jaar met de olie kon doen, terwijl de documentatie 30.000 km of 2 jaar voorschrijft. Het wordt door een sensor en de computer bepaald, zegt mijn dealer. Dat is niet waar: elke keer staat er weer 17.000 km of 1 jaar. Ik denk dat die computer verkeerd is geprogrammeerd. Dat kost mij elk jaar 400 euro aan olie. Moet ik dit zomaar accepteren?”, vraagt lezer Paul Pardon.