Hulpverleners te laat bij ongevallen door omslachtige noodoproepen
De verplichte, automatische noodoproep in auto's werkt vaak te omslachtig. Autofabrikanten weigeren eCall standaard in te voeren en brengen de automobilist liever in verbinding met hun eigen callcenter. Bij een ongeval gaan zo kostbare minuten verloren, concludeert de ADAC, de Duitse zusterorganisatie van de ANWB.
Delen per e-mail
De ADAC heeft geïnventariseerd in hoeverre het systeem met de naam eCall effectief is, ruim twee jaar nadat het in de Europese Unie wettelijk verplicht werd. Doel van het systeem is dat bij een ongeval de auto zélf 112 belt en de alarmcentrale meteen op de hoogte brengt van de ernst van het ongeval en de locatie. Dat gebeurt op basis van gps-plaatsbepaling en data van crashsensoren die bijvoorbeeld in verbinding staan met de airbags.
De Duitse automobilistenclub constateert nu dat veel autofabrikanten nog steeds weigeren eCall standaard in hun auto's in te voeren. Als de automobilist dat toch wil, zal hij terug naar de dealer moeten en daar expliciet om moeten vragen. In de praktijk doet bijna geen consument dat. Sterker nog, er is bijna geen autokoper die weet welk systeem er nou precies in de auto actief is. Die informatie wordt niet actief gedeeld.
Onacceptabel
De ADAC vindt het onacceptabel dat het systeem, dat al op 31 maart 2018 verplicht werd, nog steeds niet standaard is in nieuwe auto's. De organisatie checkte dit bij meer dan 30 autofabrikanten. Formeel mogen zij eCall omzeilen: de Europese regels verplichten weliswaar een automatische noodoproep, maar stellen niet dat dat het per se eCall moet zijn.
Autofabrikanten hebben er baat bij om zoveel mogelijk zelf met hun klanten te communiceren. Niet alleen bij ongevallen, ook bij pech of bij onderhoud willen zij zoveel mogelijk zelf inzicht in de data van de klant. Op die manier kunnen zij er ook commercieel van profiteren.
Maar, stelt de ADAC, als hulpverleners pas gealarmeerd worden nadat de auto eerst de autofabrikant heeft gebeld, gaat er kostbare tijd verloren. Bovendien bestaat het risico dat de melding van de autofabrikant aan de hulpverleners fout of onvolledig is, met alle gevolgen van dien. eCall stuurt razendsnel onmiddellijk alle benodigde data door naar de 112-centrale. Dat werkt veel sneller en doeltreffender, meent de ADAC. Belangrijk bij een ongeval op de snelweg is bijvoorbeeld in welke rijrichting de crash heeft plaatsgevonden.
Niet gratis
De ADAC stoort zich er ook aan dat de automatische noodoproep bij sommige autofabrikanten deel uitmaakt van een online -abonnement. Daarin zijn dan bijvoorbeeld ook online verkeersinformatie of de actuele prijzen bij tankstations inbegrepen. Zo'n online-abonnement is vaak gratis bij aankoop van de auto, maar na een, twee of drie jaar moet ervoor worden betaald. Automobilisten die daar vervolgens niet voor kiezen, verliezen de online diensten en dus ook het automatisch noodoproepsysteem.
Opvallend is dat met name Duitse automerken halsstarrig zijn en eCall ontwijken. ADAC-directeur Karsten Schulze: „eCall zou vanaf de fabriek ingesteld moeten zijn. En als dat niet het geval is, moeten consumenten snel en gemakkelijk zelf van dienst kunnen wisselen. eCall is een betrouwbaar Europees noodproepsysteem, waar de consument recht op heeft.‘’
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
In deze door oliestaat gebouwde miljoenenstad is geen auto te vinden
Saoedi-Arabië is een van de grootste olieproducenten ter wereld. Vreemd genoeg gaat het koninkrijk nu de ultieme eco-stad bouwen - 170 kilometer lang, autovrij en zonder wegen. -
AUTOTEST Test Aiways U5: deze Chinees smaakt naar meer
De Aiways U5 is een van de eerste Chinese auto’s die daadwerkelijk in Nederland te koop zijn. En het moet gezegd: deze Chinees smaakt naar meer. -
Rijkswaterstaat vergeet automobilisten en truckers op tijd te informeren over afsluiting A27
Weggebruikers zijn verrast door de afsluiting van de Merwedebrug tussen Nieuwendijk en Gorinchem in de nacht van woensdag op donderdag. De werkzaamheden werden gepland, maar binnen Rijkswaterstaat werd de afdeling communicatie pas op de valreep ingeseind. -
VRAAG & ANTWOORD Deze auto’s hebben dubbele zonnekleppen: ‘Geniaal en lekker eigenwijs’
,,Een lezer vroeg laatst of er ook dubbele zonnekleppen bestaan, zodat je zonlicht bij de voorruit én bij de zijruit kunt tegenhouden. Mijn Saab 9-5 heeft zo’n dubbele zonneklep. Geniaal en lekker eigenwijs”, schrijft lezer Ronald van Luijk. -
Formule 1-team en ‘sportieve’ e-auto’s: Alpine wordt nu een écht automerk
De Franse autobouwer Alpine draait nu alleen nog op de A110, een moderne versie van een klassieke sportcoupé. Maar als het aan moederbedrijf Renault ligt, groeit Alpine de komende jaren uit tot een ‘volwaardig merk’ met sportief getinte, volledig elektrische auto’s én een eigen F1-team.
-
Opties ‘uploaden’? Bij BMW kan het binnenkort ook
Bezitters van een BMW of Mini kunnen accessoires op hun auto in de toekomst aan- of uitzetten. Door de software draadloos aan te passen, worden onder meer camera’s, sensoren en rijhulpsystemen op afstand bediend. ‘Ook een pakket aan speciale geluiden voor elektrische auto’s, gemaakt door de beroemde componist Hans Zimmer, is mogelijk.’ -
Op dit circuit kun je zelf in een echte Formule 1-auto rijden
Het Britse bedrijf TrackDays biedt iedereen de kans om zich even een Formule 1-coureur te voelen. Voor iets meer dan 1000 euro kun je in de Jordan EJ12 F1-auto rijden, die ooit bestuurd werd door Takuma Sato. -
Auto schuift van A2 en belt zelf 112, bestuurder zwaargewond
De brandweer Amsterdam Amstelland heeft vanmorgen vroeg via het veiligheidssysteem eCall, waarbij een auto na een ongeluk automatisch contact opneemt met de 112-centrale, een bestuurder gevonden die op de A2 van de weg was geraakt. De automobilist was zelf niet in staat om te praten.