Deze foto is van vorige week: in het Duitse Bremerhaven staan duizenden nieuwe en tweedehands auto's geparkeerd die bestemd zijn voor im- en export
Volledig scherm
Deze foto is van vorige week: in het Duitse Bremerhaven staan duizenden nieuwe en tweedehands auto's geparkeerd die bestemd zijn voor im- en export © AP

Import van tweedehands auto's met 63 procent gedaald, maar meer auto's voor de APK

De import van tweedehands personenauto's is deze maand ingestort. De beperkende maatregelen om het coronavirus in te dammen hebben grote effecten op de automarkt, concludeert VWE, een data- en kenniscentrum voor de autobranche.  

In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar zijn er tot nu toe deze maand 63 procent minder personenauto's geïmporteerd. In totaal gaat het om nog geen 4.000 auto's. Behalve door onzekerheid over de markt, komt het volgens VWE ook doordat de RDW de uitvoering van keuringen van importauto's drastisch beperkt heeft. 

Bij de APK-keuringen zien de ontwikkelingen er heel anders uit. Hier is zelfs sprake van een stijging. Deze maand zijn er namelijk al 5,3 procent meer APK’s uitgevoerd dan in dezelfde periode vorig jaar. Werkplaatsen blijven open tijdens de coronacrisis. Wellicht zijn consumenten nu geneigd eerder een afspraak voor APK te maken doordat ze meer tijd hebben om naar de garage te gaan, denkt VWE.

Nieuwe auto's

De registraties van nieuwe auto’s bleven afgelopen maand redelijk op peil. Het aantal nieuwe auto’s lag 10 procent lager dan vorig jaar. Daarbij was onder particuliere kopers de daling geringer: 6 procent. Leasemaatschappijen en andere zakelijke kopers namen 10 procent minder nieuwe auto’s af. Deze auto’s zijn veelal in een eerdere periode besteld en de afleveringen daarvan lopen nog wel even door.

De verkopen tussen consumenten onderling zijn deze maand met 8,7 procent gedaald. Autobedrijven wisten de schade iets beperkter te houden, maar het aantal door hen verkochte occasions komt tot nu toe wel 6,5 procent lager uit. In totaal kochten consumenten 7,2 procent minder occasions dan vorig jaar.

Niet alleen de import, ook de export van occasions is sterk gedaald. Doordat veel grenzen gesloten zijn, komen er nu veel minder buitenlandse kopers naar ons land. Over de periode 1 tot 25 maart bedroeg de daling 22 procent en in de afgelopen week was dat zelfs 40 procent. Vooral de export naar belangrijke markten als Polen, Roemenië en Libië is sterk gedaald. Opvallend is dat de export naar Litouwen, Oekraïne en Nigeria juist is toegenomen.

  1. ‘De politie mag soms nog wel harder rijden’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘De politie mag soms nog wel harder rijden’

    ,,Een lezer vroeg laatst of de politie de maximumsnelheid met meer dan 40 km/u mag overschrijden. Ja, dat mag als het nodig is voor ons werk en als het ook veilig kan. In onze brancherichtlijn staat dat je mag afwijken, mits het nodig en verantwoord is. Bovendien moeten wij dit melden. Vrijgesteld van deze meldplicht zijn eenheden belast met verkeershandhaving, persoonsbeveiliging, arrestatieteams et cetera. Als bestuurder blijf je altijd verantwoordelijk voor je gedrag en als je brokken maakt door onverantwoord rijden, word je op het matje geroepen”, meldt lezer Richard Valenteijn, o.a. motorrijder politie Noord-Holland.