‘Is het normaal dat mijn elektrische auto nu al minder ver komt?’
VRAAG & ANTWOORD‘Mijn elektrische Hyundai Kona (64 kWh) kon bij de aanschaf in augustus 2020 met een volle accu circa 440 kilometer ver rijden’, aldus lezer Henny Vlaswinkel in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Nu, ruim 11.000 kilometer verder, geeft de 100 procent opgeladen auto nog maar 380 kilometer rijbereik aan. De garage vindt na het doormeten dat alles in orde is. Het zou liggen aan mijn rijstijl. Ik rijd altijd in de Eco-modus en trap het pedaal nooit diep in. Is dit normaal? Hebben ook andere elektrische auto’s hier last van?’
Autoredacteur Niek Schenk antwoordt: ‘Ik denk niet dat er een probleem is met uw auto. U bent slechts getuige van het verschil in de fabrieksopgave en de praktijk. Als je een nieuwe elektrische auto in gebruik neemt, laat de boordcomputer de kilometrage zien die de fabrikant voor deze auto opgeeft. Maar zodra u er meerdere ritten mee maakt, zal diezelfde computer constateren dat de fabrieksopgave in de praktijk telkens niet wordt gehaald. Het is een lerend systeem dat zich baseert op de gemiddelde ervaringen. Grote kans dat het in het scherm getoonde rijbereik in de praktijk steeds kleiner wordt, en al helemaal in de wintermaanden als het wat kouder is, of als je relatief veel op de snelweg rijdt.
Het lijkt mij niets om u zorgen over te maken, al begrijp ik dat het verwarrend is. De zogenaamde WLTP-cijfers die een autofabrikant moet verstrekken zijn nu eenmaal gebaseerd op een bepaalde testprocedure, die vaak afwijkt van de rijomstandigheden en het rijgedrag van de bestuurder in de praktijk. Daardoor halen elektrische auto’s vrijwel nooit het officiële rijbereik. Het verschil dat u hebt waargenomen is flink, maar in de door mij gereden testauto’s constateer ik ook vaak dergelijke verschillen.
Echter, vind ik dit niet normaal. Het zou wel een heel snelle degradatie van het batterijpakket betekenen. Gebruikelijk is dat zo’n auto na pakweg 50.000 kilometer misschien 10 procent van zijn prestaties heeft ingeleverd. Intussen kun je er wel zelf veel aan doen om dit proces tegen te gaan. Een batterij die telkens helemaal wordt volgeladen en leeggereden, degradeert bijvoorbeeld sneller dan een accu die altijd tussen de 30 en 70 procent is opgeladen. Voor de chemie in zo’n accu is een lading van zoveel mogelijk rond de 50 procent ideaal om de conditie op peil te houden. Verder houdt een accu niet van kou of extreme hitte. Het kan dus schelen als een elektrische auto altijd binnen staat, bij een gematigde temperatuur.’
Onze autoredactie beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk.
Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
AUTOTEST
Test Hyundai Kona Hybrid: in de voetsporen van de Prius
De volledig elektrische Hyundai Kona was afgelopen jaar vooral in trek bij leaserijders, vanwege het belastingvoordeel. Nu is de Kona er ook als hybride zonder stekker. -
PREMIUMGeld & Geluk
Ron en Yvonne wonen in Sri Lanka: ‘We houden van luxe, maar vinden snel iets duur’
In deze rubriek vragen we lezers naar hun relatie tussen Geld en Geluk. Ron en Yvonne hebben Sri Lanka even verruild voor Nederland. ‘Verbazend hoe ontevreden mensen hier kunnen zijn, terwijl ze zoveel keuzes hebben.’ -
Autotest
Test Hyundai Kona Electric: doorbraak in het elektrisch rijden
Voor de Hyundai Kona Electronic staat het succes bij voorbaat vast. Dit is de eerste volledig elektrische SUV in de prijsklasse rond 40 mille en hij komt ook nog verrassend ver. -
TEST / VIDEO
Test: Is alleskunner Hyundai Ioniq 5 de beste elektrische auto van 2021?
Hyundai pakt enorm uit met de nieuwe Ioniq 5. In tegenstelling tot de cijferloze Hyundai Ioniq is deze ‘5’ alleen nog maar elektrisch te rijden. De papieren van deze ruime gezinsauto zijn bijzonder goed, maar maakt hij z’n beloftes ook waar in de praktijk? Deze eerste test met het productiemodel geeft uitsluitsel. -
PREMIUMBinnenkijken
Ze wonen in een stijlvol herenhuis, toch vertrekken Birgit en Martin voor ander pareltje
Birgit Verwer en Martin Hoorweg verkopen hun prachtige herenhuis aan de Valkenboslaan in Den Haag. Ze wilden al langer de stad uit, en hebben nu het pareltje gevonden dat ze zochten, in het buitengebied van het Achterhoekse Doetinchem wel te verstaan.
-
Zo schrikbarend duur is een nieuwe accu voor een elektrische auto
Net als een benzine- of dieselmotor ooit versleten is, kent ook het accupakket van een elektrische auto een maximale levensduur. Maar over de prijs van zo'n nieuwe accu hullen de meeste autofabrikanten zich graag in stilzwijgen. -
Deze auto’s zijn in de praktijk veel zuiniger of juist minder zuinig dan volgens de fabrikant
Het ware verbruik van een auto is vaak moeilijk te achterhalen. Rijstijl en traject hebben immers een enorme invloed op de resultaten. De onderzoekers van de Britse consumentenorganisatie WhatCar probeerden een zo realistisch mogelijke test te ontwerpen en kwamen tot opmerkelijke conclusies. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Mogen autofabrikanten wel sjoemelen met het rijbereik?’
‘Regelmatig verbaas ik mij over de fabrieksopgave van het brandstofverbruik of (bij elektrische auto’s) rijbereik’, aldus lezer J.F. Jonker in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Zo vermeldt Tesla voor de Model Y een rijbereik van 507 kilometer, maar dat blijkt in de praktijk circa 400 kilometer. Dit is toch regelrechte misleiding? Voor de sjoemelsoftware worden autofabrikanten vervolgd, maar is dit niet hetzelfde? Als we een verpakking kopen waarop staat dat er 1000 gram in zit, dan moet dat gewicht er toch ook echt in zitten?’