Jouw volgende auto wordt een stuk stiller, met dank aan Europa
Nieuwe auto’s worden de komende jaren een stuk stiller. Dat heeft te maken met aangescherpte Europese regels die eraan komen en zachter (uitlaat-)geluid verplicht stellen.
Delen per e-mail
Dat meldt het Australische autoblad Motoring naar aanleiding van een gesprek met een ontwikkelingsingenieur van Mercedes-AMG. De sportieve modellen van dat merk staan momenteel juist bekend om hun heftige uitlaatgeluiden, maar dat zou dus gaan veranderen. Over de regels was tot nu toe, zo lijkt het, niets bekend.
De aanscherping van de regels (die tot op heden nog onbekend waren) heeft te maken met de manier waarop de decibellen uit de uitlaten gemeten worden. Op dit moment wordt een model beoordeeld op zijn ‘standaard’-geluid; bij sportieve modellen (zoals een Ford Mustang of een Porsche 911) kun je de klank vaak in standje ‘normal’ zetten, waarbij het uitlaatgeluid gedempt wordt. Maar wie meer lawaai wil, kan kleppen in de uitlaten met een druk op de knop open zetten, waarna de auto meer gaat brullen. Op die manier omzeilen fabrikanten de regels, waardoor hun modellen toch iets luider kunnen zijn.
Luide stand
Onder de nieuwe regels worden de auto’s gemeten in hun meest luide stand. Handig omzeilen kan dan dus niet meer. De eerste modellen die ontwikkeld zijn onder de nieuwe regels zijn de Mercedes-AMG A45 en CLA45, die allebei inderdaad een stuk stiller zijn dan hun voorgangers. Andere sportieve merken zullen hoogstwaarschijnlijk volgen.
AMG-technicus Bastian Bogenschutz verklaart tegenover Motoring dat er geen speciale uitlaatsystemen worden ontwikkeld voor bijvoorbeeld Amerika, waar de Europese regels niet gelden. Dat zou te duur en te ingewikkeld zijn. Het lijkt er dus op dat de dagen van extreem luidruchtige sportwagens geteld zijn.
Voor de bestuurders van die auto’s is er overigens wel een doekje voor het bloeden; steeds meer fabrikanten spelen het ‘echte’ motorgeluid tijdens het rijden af via de speakers in het interieur. Zo krijg je toch nog een beetje van het spektakel mee.
Verder in het nieuws
-
VRAAG & ANTWOORD Waarom hoef je op Zandvoort geen 100 te rijden?
Misschien een domme vraag, maar steeds als ik hoor dat we op snelwegen naar de 100 km/u moeten, denk ik: en het circuit van Zandvoort dan? Waar ze massaal met 300 km/u mogen rijden en ook nog eens in zo’n mooi gebied? Onvoorstelbaar dat dit is goedgekeurd. –Herma Makkink -
RIJ-IMPRESSIE Peugeot 2008 wordt ruimer en chiquer
Peugeots kleinste SUV, de 2008, is compleet vernieuwd en groter dan ooit. Maar het spannendste nieuws is dat er voor het eerst ook een elektrische versie komt. -
Op zomerbanden naar de Duitse kerstmarkt, mag dat?
Winterbanden bieden meer veiligheid op de weg bij sneeuw en ijs, maar zijn ze verplicht in Duitsland? Of kun je gewoon in een auto op zomerbanden naar de kerstmarkt in Düsseldorf, Keulen of Aken? -
VRAAG & ANTWOORD Waarom sluiten autodeuren automatisch?
Als wij in de auto stappen en mijn man start de auto, gaan de autodeuren soms automatisch op slot. Waarom is dat? –Josien de Graaf -
Deze ‘super-S60’ van Volvo heeft gouden gordels (en 405 pk!)
Het Scandinavische Volvo zet zichzelf graag neer als ‘verantwoord’, ‘duurzaam’ en ‘veilig’. En toch kun je bij dealers van het merk ook modellen kopen met meer dan 400 paardenkrachten, een handmatig instelbaar sportonderstel en goudkleurige gordels. Volgens de Zweden is de S60 T8 Twin Engine Polestar Engineered een sportsedan ‘nieuwe stijl’.
-
VRAAG & ANTWOORD Waarom toont matrixbord soms geen ‘einde limiet’?
Op matrixborden boven de weg wordt bij werkzaamheden de verplichte limiet van 90 of 70 gevolgd door ‘einde limiet’: een cirkel met twee strepen. Maar bij files zie je ‘einde limiet’ niet. Gaat het hierbij om een adviessnelheid? –E. Beulakker -
‘Geen Europese toelating voor Tesla's Cybertruck’
De Cybertruck van Tesla wordt volgens experts van het Duitse veiligheids- en keuringsinstituut TÜV niet toegelaten in West-Europa. Door de te rigide body worden de krachten bij een aanrijding niet opgevangen door het chassis. -
PREMIUM
Steden leggen heilige koe aan banden: auto’s moeten wijken voor fietsers en voetgangers
Nederlandse binnensteden worden door minder parkeerplaatsen, milieuzones en peperdure parkeertarieven steeds ontoegankelijker voor auto’s. De auto is de paria van de binnenstad geworden. ‘Over tien jaar moet je betalen om de binnenstad in te mogen.’