Klassiek automerk wordt nieuw leven ingeblazen met 1200 pk sterke V12
Het Franse automerk Delage verdween in 1953, maar maakt nu een glorieuze comeback met een 1.230 pk sterke, hybride supersportwagen.
Delen per e-mail
De aankondiging werd gedaan door Les Amis de Delage, een vereniging van fans van het merk die proberen de nalatenschap van het merk veilig te stellen. In het bericht, gepubliceerd op Facebook, kondigt de organisatie aan een overeenkomst te hebben ondertekend voor de hervestiging van het bedrijf Delage Automobiles.
Dit gebeurt dus maar liefst 66 jaar nadat de laatste Delage werd geproduceerd in Frankrijk. De informatie die werd verstrekt is summier. Zeker is in ieder geval dat een concept car van Delage zal worden gepresenteerd tijdens de LA Motorshow, die op 22 november wordt geopend. De Franse supercar, genaamd D12, krijgt een V12-motor om de droom van oprichter Louis Delage te verwezenlijken.
Hij wilde ooit een V12-model bouwen, maar het kwam er nooit van. Nu dus waarschijnlijk wel, maar dat is niet het enige. Het atmosferische blok van 900 pk wordt bijgestaan door een elektromotor, wat moet leiden tot een cumulatief vermogen van 1.230 pk. De prestaties zijn nog niet bekend, maar de bedoeling is dat de rijervaring 'zo dicht mogelijk bij die van de Formule 1 zouden moeten liggen’.
Om dat te realiseren is Jacques Villeneuve aangetrokken, die verantwoordelijk is voor de afstelling van de D12. Volgend jaar moet de auto al het ronderecord op de Nürburgring verbreken. De financiering wordt verzorgd door Laurent Tapie, de zoon van zakenman en politicus Bernard Tapie, ooit voorzitter van voetbalclub Olympique Marseille. Hoewel de plannen ambitieus zijn, is de nodige scepsis gerechtvaardigd, want het zou niet het eerste klassieke automerk zijn dat nog tijdens zijn wedergeboorte sterft in schoonheid.
Volg elke dag het laatste nieuws van onze autoredactie via Facebook en Twitter. Of schrijf je hier in voor de gratis nieuwsbrief Auto
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
De ‘taxi’ van het slagveld is straks niet meer te raken met een raket
De meer dan 120 pantserinfanterievoertuigen van de landmacht zijn vanaf 2026 niet meer uit te schakelen met anti-tankraketten. De bewapende ‘taxi’s’ van het slagveld krijgen een speciaal raketschild dat de inkomende projectielen voortijdig laat ontploffen. -
Dit zijn de beste auto's ter wereld volgens vrouwelijke journalisten
Om de vrouwelijke stem in de autojournalistiek kracht bij te zetten, bestaat er een verkiezing van de Auto van het Jaar met uitsluitend vrouwelijke juryleden. Zij maakten deze week hun shortlist bekend voor wat uiteindelijk dé auto van 2021 wordt. -
AUTOTEST Test Citroën C3: strijd tegen de tand des tijds
Eigenzinnig design en comfort zijn van oudsher belangrijke pluspunten van de Citroën C3. Maar kan de huidige, vier jaar oude generatie de concurrentie nog wel aan? -
PREMIUM
Mijn Allessie Alleen Frank (54) mag in zijn BMW Z4 rijden: ‘Ik draag toch ook niet de Chanel-tas van mijn vrouw?’
Door de BMW Z4 van zijn broer wist Frank Arons (54) eindelijk hoe zijn droomcabrio eruit moest zien. Na omzwervingen via Volkswagen en Renault ging ook hij overstag voor een zelfde exemplaar. Met beige bekleding in plaats van zwart. Wel zo chic. -
Gejat of geniaal? De wederopstanding van sportwagenmerk De Tomaso
De wederopstanding van sportwagenmerk De Tomaso is spectaculair. Niet alleen omdat de comebackauto een van de meest verfijnde sportwagenontwerpen van de laatste tien jaar is, maar ook omdat vóór de officiële lancering al een rechtszaak wegens plagiaat is aangespannen.
-
VRAAG & ANTWOORD ‘Zonnekleppen zijn niet voldoende, zorg altijd ook voor een zonnebril in de auto’
,,In deze rubriek ging het laatst over dubbele zonnekleppen”, schrijft lezer Patrick de Jager vanuit Tasmanië. ,,Maar altijd een zonnebril in de auto hebben is een vereiste! Bij laagstaande zon in de winter is zelfs een zonneklep niet voldoende. Hier in Australië draagt men sowieso altijd shades.” -
Nieuwe super-accu van 3000 euro: tien minuten laden, 400 kilometer rijden
De perfecte accu voor elektrische auto’s lijkt nu echt in zicht. Ingenieurs van Penn State University in de Verenigde Staten hebben een prototype gemaakt dat bewijst: Elektrisch rijden kan net zo gebruiksvriendelijk zijn als rijden in een diesel- of benzine-auto. -
VRAAG & ANTWOORD Deze auto’s hebben dubbele zonnekleppen: ‘Geniaal en lekker eigenwijs’
,,Een lezer vroeg laatst of er ook dubbele zonnekleppen bestaan, zodat je zonlicht bij de voorruit én bij de zijruit kunt tegenhouden. Mijn Saab 9-5 heeft zo’n dubbele zonneklep. Geniaal en lekker eigenwijs”, schrijft lezer Ronald van Luijk.