Lege accu? Dankzij dit idee van Ford hoef je niet meer langs de laadpaal
Autofabrikant Ford werkt aan een opmerkelijke manier om de accu’s van elektrische auto’s op te laden. In de toekomst hoef je mogelijk niet meer te stoppen bij een laadpunt langs de weg, maar kun je jouw auto – tijdens het rijden – aan een ander voertuig koppelen om stroom te ‘tanken’.
De plannen van Ford blijken uit een patent dat het bedrijf in de Verenigde Staten heeft aangevraagd. Op begeleidende schetsen is duidelijk te zien hoe het idee in zijn werk gaat: op de tekening is te zien hoe een (elektrische) personenauto aan de achterkant van een vrachtwagen is gekoppeld. Zo te zien overweegt Ford twee manieren om de auto te slepen: op de ene schets staan alle vier de wielen op de grond, bij een andere afbeelding rollen alleen de achterste wielen mee terwijl de voorwielen op een dragend plateau staan.
De technologie maakt gebruik van de dynamofunctie van elektromotoren. Zo lang e-motoren in elektrische voertuigen zelf geen kracht hoeven te leveren, kunnen ze de bewegingsenergie van draaiende wielen omzetten in elektriciteit die vervolgens in de batterijen van de auto wordt opgeslagen. Normaal gesproken gebruiken elektrische auto’s deze voorziening – het zogenoemde regeneratieve remmen – tijdens het uitrollen en remmen. Dat principe bracht Ford blijkbaar op een idee: wat als we elektrische auto’s nu eens opladen door ze achter andere auto’s te hangen?
Achter de camper
Vooralsnog lijkt de automaker zich met deze ontwikkeling vooral te richten op thuisland Amerika. Daar is het immers relatief gebruikelijk om kleinere personenauto’s op deze manier te vervoeren. Zo kunnen eigenaren van een grote camper (een ‘Recreational Vehicle’ of ‘RV’, die in de VS vaak veel groter is dan in Europa) hun rijdende vakantiehuis op de kampeerplaats laten staan, en hun kleinere voertuig gebruiken voor ritjes in de buurt.
Ford denkt dat de nieuwe laadtechniek handig is voor dit soort mensen, maar verwacht ook dat elektrische auto’s kunnen aanhaken bij vrachtwagens en andere grote voertuigen. Dat valt te lezen in de patentaanvraag: ,,Het trekkende voertuig kan bijvoorbeeld een grote vrachtwagen zijn, een zwaar transport, een trekker met een trailer of een andere personenauto met voldoende trekcapaciteiten.”
Onderweg moeten de twee voertuigen met elkaar kunnen communiceren via bluetooth of het internet, zegt Ford. Wanneer het trekkende voertuig bijvoorbeeld een heuvel moet beklimmen, moet de getrokken auto automatisch minder sterk regenereren. Interessant voor de rest van de wereld is dat de automaker verwacht dat elektrische auto’s in de toekomst zelfstandig kunnen aanhaken bij een ‘laadtrein’, waarbij meerdere elektrische auto’s zichzelf koppelen aan een rijdend voertuig. Vooral in gebieden zonder goed laadnetwerk – of bij het afleggen van lange afstanden – kan dit volgens Ford handig zijn.
Andere experimenten
Overigens is Ford niet de eerste autofabrikant die experimenteert met andere manieren om elektrische auto’s meer stroom te geven. Zo werkten onder meer Renault en BMW eerder aan inductieladen, waarbij de accu’s – zoals bij moderne smartphones – worden opgeladen door middel van een magnetisch veld. BMW heeft dat plan inmiddels in de ijskast gezet en ook aan de aanpak van Renault zaten heel wat haken en ogen. Om goed te kunnen laden met inductie, moet een auto bijvoorbeeld precies boven speciaal materiaal in het wegdek rijden.
Een andere optie is het onderweg wisselen van accupakketten. Renault werkte jaren geleden al aan batterijwisselstations samen met het bedrijf Better Place, maar dat ging in 2013 failliet. Ondertussen zet de Chinese automaker Nio juist vol in op deze technologie. Het merk, dat onder meer in China diverse elektrische auto’s op de markt heeft en later dit jaar naar Europa komt, wil in 2025 ruim vierduizend locaties openen waar gebruikers de accu’s van hun auto’s kunnen wisselen. Voordat dit soort plannen realiteit zijn, zullen bezitters van een elektrisch model toch nog langs de gebruikelijke laadpaal moeten.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Met deze truc behoort angst om te stranden met een elektrische auto tot het verleden
-
PREMIUMEnergierekening
Frank: ‘De elektrische auto verbruikt per maand net zoveel als ons huis in de wintermaanden’
Frank Deleij (44) uit Alphen aan den Rijn investeerde flink en ging van het gas af: ,,Het geeft soms bijna een soort schuldgevoel.’’ Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. -
Inbraken gebeuren in allerlei soorten woningen en buurten: zo laat je je huis veilig achter
Vakantie voor de boeg? Haal voor vertrek de stekkers uit de stopcontacten, draai kranen dicht en zorg vooral dat je huis er bewoond uitziet. Dat adviseert Ilona Snaterse-Leidelmeijer, politievrijwilliger gespecialiseerd op het gebied van preventie. -
Fietstest 2023
Dit zijn de beste elektrische stadsfietsen tussen de 2500 en 3000 euro
De grootste categorie e-bikes is die welke de fabrikanten indelen als ‘stadsfietsen’. Ze moeten voor veel korte ritten geschikt zijn, naar werk of voor boodschappen bijvoorbeeld, of even langs bij familie. Een wat langere recreatieve tocht moet ook kunnen. De blits maken? Mwah, nooit weg. Comfortabel zitten is heel belangrijk. Dit zijn de beste elektrische stadfietsen tussen de 2500 en 3000 euro. -
Nooit meer je elektrische auto opladen: dit automerk wil 4000 accuwisselstations over drie jaar
Het Chinese automerk Nio wil in 2025 maar liefst 4000 accuwisselstations in zijn thuisland paraat hebben. Het merk is inmiddels ook te koop in Noorwegen en wil ook Europa aan het wisselstation hebben.
-
Pas op voor deze vijf oplichtingstrucs langs de Franse en Spaanse snelweg
-
-
-
PREMIUMWaarvan Akte
Met kneepjes passen we zijn testament aan, drie dagen later krijg ik bericht van zijn overlijden
Wat als een cliënt nog helder van geest is, maar niet kan praten? Deze notaris lost het op met kneepjes in de hand. Een kneepje is 'ja’, twee kneepjes ‘nee’. Elke week tekent journalist Johan Nebbeling waargebeurde voorvallen uit de notarispraktijk op in deze rubriek. -
PREMIUMVW ID.Buzz
Volkswagen maakt zijn nieuwe busje groter, slimmer en ruimer
De opzienbarende Volkswagen ID.Buzz was tot nu toe voornamelijk als bestelauto in trek. Maar de nieuwe, verlengde versie moet daarin verandering brengen. Die is veel aantrekkelijker als gezins- en reisauto, dankzij extra zitplaatsen, meer ruimte, slimme vondsten en verbeterde techniek.