Het bord bij een zogenoemd ‘onverplicht fietspad’  (bord G13).
Volledig scherm
Het bord bij een zogenoemd ‘onverplicht fietspad’  (bord G13). © RV

Mag een snorfiets op een onverplicht fietspad rijden?

VRAAG & ANTWOORDIk maak met mijn vrouw vaak mooie fietstochten, ook over zogenoemde ‘onverplichte fietspaden’. Die worden aangegeven met een rechthoekig bord ‘fietspad’ (bord G13, zie afbeelding). Het valt mij op dat ook snorfietsen gebruikmaken van deze fietspaden, terwijl dat volgens mij niet mag. Vroeger stond er onder deze borden de tekst ‘dus niet brommen’, maar die aanvulling zie ik tegenwoordig niet meer. Zijn de regels gewijzigd of trekt de snorfietser zich er niets meer van aan? –Jacques Verburg

Snorfietsen of -scooters zijn voor de wet gelijk aan fietsen. Daarom mogen ze niet harder dan 25 km/u en hoeven bestuurders geen helm op. Binnen de bebouwde kom moeten ze samen met de fietsen op het fietspad (bord G11) rijden, of op een fiets/bromfietspad (bord G12a). Op het onverplichte fietspad (bord G13) mogen alleen snorfietsen met elektromotor óf uitgeschakelde verbrandingsmotor komen.  

Verkeersbord verplicht fietspad (bord G11).
Volledig scherm
Verkeersbord verplicht fietspad (bord G11). © RV
Verkeersbord fiets/bromfietspad (bord G12a).
Volledig scherm
Verkeersbord fiets/bromfietspad (bord G12a). © RV

Autospecialist Niek Schenk beantwoordt lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk.

Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier

  1. ‘De politie mag soms nog wel harder rijden’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘De politie mag soms nog wel harder rijden’

    ,,Een lezer vroeg laatst of de politie de maximumsnelheid met meer dan 40 km/u mag overschrijden. Ja, dat mag als het nodig is voor ons werk en als het ook veilig kan. In onze brancherichtlijn staat dat je mag afwijken, mits het nodig en verantwoord is. Bovendien moeten wij dit melden. Vrijgesteld van deze meldplicht zijn eenheden belast met verkeershandhaving, persoonsbeveiliging, arrestatieteams et cetera. Als bestuurder blijf je altijd verantwoordelijk voor je gedrag en als je brokken maakt door onverantwoord rijden, word je op het matje geroepen”, meldt lezer Richard Valenteijn, o.a. motorrijder politie Noord-Holland.
  2. Nu 2 keer per week de nieuwsbrief van onze autoredactie: gratis in je mailbox
    gratis nieuwsbrief auto

    Nu 2 keer per week de nieuws­brief van onze autoredac­tie: gratis in je mailbox

    De nieuwsbrief van onze autoredactie verschijnt voortaan niet één maar twee keer per week: op zaterdag én op woensdag. Gratis alles over auto’s, verkeer en mobiliteit in je mailbox: het laatste nieuws, tests, interviews, vragen van lezers en achtergrondverhalen. Abonneer je vandaag nog op de nieuwsbrief van AD Auto. Klik op de grote blauwe actieknop hieronder om je meteen aan te melden.
  3. ‘Waarom worden elektrische auto’s niet getest bij vorst?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Waarom worden elektri­sche auto’s niet getest bij vorst?’

    ,,De elektrische auto wordt beschreven als een wonder voor de toekomst. Maar waarom worden elektrische auto’s niet getest bij vorst, zoals autojournalist Fred van der Vlugt dat vroeger deed? Zet ze twee dagen in een koelcel en ga dan testen met de verwarming en verlichting aan. Hoe ver kom je dan? Ik heb elektronica gestudeerd en kwam er al vroeg achter dat bij lage temperaturen de accu altijd het zwakke punt is”, meldt lezer Eddy Cretier.