Volledig scherm
BMW's CEO Harald Krüger (rechts op de foto) en CEO Dieter Zetsche van Daimler konden het vanochtend goed met elkaar vinden op de gezamenlijke persconferentie in Berlijn. © AP

Mercedes en BMW investeren een miljard euro in gezamenlijke mobiliteitsdiensten

Mercedes en BMW waren decennialang aartsrivalen, maar vandaag maken zij bekend dat ze gezamenlijk een miljard euro investeren in mobiliteitsdiensten. Samen creëren ze vijf divisies die zich wereldwijd gaan richten op elektrisch rijden, laadinfrastructuur, parkeren en autodelen.

De bedrijven zelf spreken van een ,,game changer” op de markt voor stedelijke mobiliteit. Ze rekenen voor dat wereldwijd 60 miljoen klanten gebruik maken van hun diensten. Wereldwijd worden maximaal duizend nieuwe banen voorzien.

De automakers zeggen in de toekomst verdere investeringen niet uit te sluiten. Ook wordt gekeken naar nieuwe samenwerkingsverbanden met andere aanbieders evenals overnames van bijvoorbeeld start-ups of gevestigde bedrijven. Doel is uiteindelijk om alle onderdelen te laten samensmelten tot een duurzame mobiliteitsdienstverlener.

De twee bedrijven zijn in Nederland al actief met onder meer parkeerbetalingsdienst Parkmobile (eigendom van BMW) en autodeelproject Car2Go (eigendom van Daimler), dat in de regio Amsterdam met honderden elektrische Smarts al jaren een succes is. De joint-venture op het gebied van autodelen tussen de twee autofabrikanten wordt nu ShareNow genoemd en omvat meer dan 20.000 deelauto’s van de merken Smart, Mercedes-Benz, BMW en Mini.

Het gebeurt steeds vaker dat voormalige concurrenten in de auto-industrie toenadering tot elkaar zoeken. De auto ontwikkelt zich razendsnel doordat hij elektrisch, zelfrijdend of zelfs vliegend wordt en ook gaat communiceren met andere auto's en met de omgeving waar hij rijdt (verkeerslichten, weerstations). Tegelijkertijd nemen steeds meer consumenten afscheid van het bezit van een eigen auto en zoeken zij hun toevlucht in deelauto's. Al deze ontwikkelingen vereisen miljardeninvesteringen die de autofabrikanten meestal niet alleen kunnen bekostigen. Of ze willen door samenwerking de ontwikkeling versnellen en dat is met het oog op de concurrentie minstens zo belangrijk. Onlangs kondigden ook Volkswagen en Ford een nauwe samenwerking aan.

  1. ‘Cruiseschepen vervuilend? Daar wordt aan gewerkt’
    Vraag & Antwoord

    ‘Cruise­sche­pen vervuilend? Daar wordt aan gewerkt’

    Vorige week publiceerde deze krant op de auto-sectie van zijn website over een onderzoek dat concludeert dat één cruisemaatschappij tien keer meer zwaveloxiden uitstoot dan alle auto’s in Europa. Cruiseschepen vertegenwoordigen echter minder dan 1 procent van alle commerciële schepen. Wereldwijd heeft de sector al een miljard dollar geïnvesteerd in nieuwe technologieën en schonere brandstoffen. Daarnaast trekt de sector ruim 22 miljard dollar uit voor de bouw van schepen met LNG-brandstof, die lagere emissies en een hogere energie-efficiëntie hebben. Meer schepen worden uitgerust met walstroomaansluitingen voor aansluiting op het lokale elektriciteitsnet in de haven. Bovendien heeft de cruise-industrie zich ertoe verplicht om de CO2-uitstoot tegen 2030 met 40 procent te verminderen. -Joke Maassen, Cruise Lines International Association