Porsche 917 replica
Volledig scherm
Porsche 917 replica © Icon Engineering

Met deze race-Porsche mag je gewoon de openbare weg op

De Porsche 917 is een van de meest zeldzame raceauto's ter wereld. Van de auto, die te zien was in de film Le Mans uit 1970, zijn er 60 gebouwd en daar is nog slechts een handvol van over. Het bedrijf Icon Engineering brengt daar verandering in: er komen replica’s aan.

De basis van de replica's wordt gevormd door een compleet nagemaakt buizenframe, dat ditmaal niet uit aluminium of magnesium bestaat maar uit staal. Ook anders is de motor. Dat is geen 5,0 liter twaalfcilinder-boxermotor zoals in de jaren zestig, maar een betrouwbare, 295 pk sterke 3,6 liter-boxermotor van de Porsche 964 - een 911-variant uit de jaren negentig.

Porsche 917 replica
Volledig scherm
Porsche 917 replica © Icon Engineering

Dat laatste werd gedaan omdat een originele twaalfcilinder-racemotor al snel 1,5 miljoen euro kost en omdat het onderhoud schrikbarend duur is. Ook wordt het nieuwe model uit veiligheidsoverwegingen voorzien van een kooi en wordt er een kleine kachel geplaatst in het interieur. Desondanks is de auto volgens zijn makers voor 95 procent identiek aan de racewagen uit de jaren zestig.

Porsche 917 replica buizenframe
Volledig scherm
Porsche 917 replica buizenframe © Icon Engineering

Het allermooiste is dat je er niet alleen naar kunt kijken of mee op het circuit mag rijden. Deze 917's zijn namelijk toegestaan op de openbare weg, meldt het bedrijf op zijn site. Er worden er vijf per jaar gemaakt met een maximum van zestig exemplaren. Het eerste exemplaar was vorig jaar al klaar. Goedkoop is dit race-icoon niet. De prijslijst begint op 220.000 euro, exclusief Nederlandse belastingen. Maar dat is nog altijd een stuk minder duur dan een origineel exemplaar. Enkele jaren geleden werd een echte 917 geveild voor 14 miljoen dollar, zo’n 13 miljoen euro.

  1. ‘De politie mag soms nog wel harder rijden’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘De politie mag soms nog wel harder rijden’

    ,,Een lezer vroeg laatst of de politie de maximumsnelheid met meer dan 40 km/u mag overschrijden. Ja, dat mag als het nodig is voor ons werk en als het ook veilig kan. In onze brancherichtlijn staat dat je mag afwijken, mits het nodig en verantwoord is. Bovendien moeten wij dit melden. Vrijgesteld van deze meldplicht zijn eenheden belast met verkeershandhaving, persoonsbeveiliging, arrestatieteams et cetera. Als bestuurder blijf je altijd verantwoordelijk voor je gedrag en als je brokken maakt door onverantwoord rijden, word je op het matje geroepen”, meldt lezer Richard Valenteijn, o.a. motorrijder politie Noord-Holland.