Met losse handen in de file rijden: volgend jaar mag het
Automobilisten hoeven vanaf volgend jaar niet meer de handen aan het stuur te houden tijdens het rijden in files. Nieuwe regelgeving van de Europese Unie maakt dat mogelijk.
Delen per e-mail
Steeds meer auto's kunnen technisch al zelfrijdend de snelweg op, maar mogen dat niet. De Audi A8 kon het vorig jaar al, de nieuwe Mercedes S-Klasse kan het volgend jaar en BMW volgt in 2021 met zijn nieuwe iNext. Tesla's verstaan het trucje ook en zelfs goedkopere auto's kunnen al zelfstandig afstand houden, waarbij ze netjes binnen de rijstrook blijven en eventueel zelf stuurcorrecties uitvoeren. Echter, de huidige regelgeving schrijft voor dat de handen continu aan het stuur moeten blijven. Sensoren in het stuur controleren dat en wie het stuur toch loslaat, krijgt een waarschuwing van de auto, uiteindelijk gevolgd door uitschakeling van het systeem.
Officieel hult de Europese Unie zich nog altijd in stilzwijgen over de eerste stap om zelfrijdende auto's te legaliseren. Maar een woordvoerder van het Duitse ministerie van Verkeer verklapt tegenover het gezaghebbende tijdschrift Auto Motor und Sport dat het er nu toch van gaat komen. Niet alleen in Duitsland, maar tegelijkertijd in alle landen van de Europese Unie.
,,Op dit moment worden op internationaal niveau de eisen voor de veilige werking van automatische rijstrookbewaking opgesteld‘’, aldus de woordvoerder. ,,Dit systeem zal voorlopig vooral in de file gebruikt worden en na activering de manoeuvres van het voertuig, de bewaking van de omgeving, de veilige reactie op verkeerssituaties en de interactie met andere verkeersdeelnemers overnemen. Gelijktijdig kan de automobilist de handen van het stuur houden. Hij moet echter te allen tijde in de gelegenheid zijn om weer de volledige en veilige controle over het voertuig over te nemen, zodra het systeem dat vereist. Het realiseren van dit eerste, internationaal geharmoniseerde voorschrift voor automatische rij-functies wordt in maart 2020 verwacht.‘’ Autofabrikanten denken vervolgens nog wel een paar maanden nodig te hebben om de software van hun auto's precies op de eisen van de nieuwe regelgeving af te stemmen, zo blijkt uit een rondgang van Auto Motor und Sport.
De introductie van zelfrijdende auto's zal in fasen gaan. Allereerst zal de technologie worden toegestaan op de snelweg omdat dat het veiligste type autoweg is, door het ontbreken van kruisingen én de aanwezigheid van extra beveiliging, zoals vangrails of matrixborden boven de weg. Autofabrikanten schatten in dat het nog wel een paar jaar zal duren voordat zelfrijdende auto's ook in het veel complexere stadsverkeer veilig de weg op kunnen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Het ronde autostuur gaat verdwijnen
Autofabrikanten nemen de komende jaren afscheid van het ronde stuur waarvan auto's al meer dan een eeuw zijn voorzien. Vooral de komst van de zelfrijdende auto leidt ertoe dat het stuur in toenemende mate rechthoekig zal worden. -
Indianenstam wil dat de legendarische Jeep Cherokee van naam verandert
De Jeep Cherokee, een legendarisch model van de Amerikaanse autofabrikant, moet mogelijk van naam veranderen. De Cherokee-stam, een bevolkingsgroep van inheemse Amerikanen, vindt het namelijk de hoogste tijd dat bedrijven en sportteams zich van hun naam gaan ontdoen. -
VW en Ford gaan ontwikkelingskosten van zelfrijdende auto's delen
Ford Motor en Volkswagen gaan samenwerken om zelfrijdende auto’s te ontwikkelen en onderdelen van elektrische auto’s te delen. Dat hebben de bedrijven vandaag bekendgemaakt. -
Verkiezing ‘Elektrische Auto van het Jaar’ kent deze keer drie winnaars
De Volkswagen ID.3, Tesla Model 3 en Audi E-tron zijn alle drie gekozen tot Elektrische Auto van het Jaar. Zij zijn elk winnaar in een aparte categorie in de jaarlijkse verkiezing die georganiseerd wordt door de Vereniging Zakelijk Rijders, in samenwerking met Eneco eMobility, LeasePlan en AutoWeek. -
‘Back from the past’: elektrische DeLorean DMC-12
De film Back to the Future heeft waarschijnlijk de beroemdste filmauto aller tijden opgeleverd. Deze DeLorean DMC-12 keert binnenkort terug als elektrisch aangedreven replica in beperkte oplage.
-
Robobus rukt op in Europa: al gaat het niet altijd goed
De autonoom rijdende bus rukt op in Europa. Het gaat hierbij om zogenoemde ‘last mile’ voertuigen: busjes die met een beperkte snelheid van rond de 25 km/uur rijden in stedelijke conglomeraten. Een onverdeeld succes is het nog niet overal. -
Kortsluiting en brandgevaar: BMW roept 430.000 auto's terug
BMW roept in Duitsland 430.000 modellen uit de 3 Serie terug. De reden hiervoor is een al langer bekende brandgevaarlijke situatie, die in de Verenigde Staten eerder leidde tot ingrijpen door overheidsinstanties. -
Te koop: de Porsche waar Maradona vaak te hard mee reed
Afgelopen jaar nam de voetbalwereld afscheid van Diego Armando Maradona (60). Even interessant als zijn carrière, zijn de auto’s waar de Argentijnse profvoetballer in reed. Zijn Porsche 911 Carrera uit 1992 wordt binnenkort mogelijk voor 150.000 à 200.000 euro verkocht. Best prijzig voor dit verouderde type, maar het feit dat de ster er - vaak veel te hard - mee gereden heeft, drijft de prijs behoorlijk op.