Motorrijders boos over actie om motoren op polderwegen te weren: ‘Dat ze teveel lawaai maken is desinformatie’
Met haar actie om wegen af te sluiten voor teveel lawaai makende motorfietsen, heeft Nederlandse Federatie Omgevingslawaai Motorfietsen (Nefom) zich de woede op de hals gehaald van Motorrijdersactiegroep MAG. ,,Voorman Tony Hardenberg vertelt onzin. Dat weet hij ook, want dat hebben we hem meermaals verteld’’, zegt woordvoerder Hugo Pinksterboer.
En die onzin is dan het aantal decibellen dat motorfietsen zouden maken. ,,Hij (Hardenberg, red.) verspreidt desinformatie. D Het klopt dat er motorfietsen zijn die 103 dB produceren, maar dat zijn uitzonderingen. En dat is gemeten bij stationair draaien, op 50 cm afstand van de uitlaat. Dat hebben wij niet gemeten, dat is gedaan door de Rijksdienst voor het Wegverkeer RDW. Rijdende motorfietsen mogen maximaal 77 dB produceren; voor auto’s geldt 70-74 dB”, aldus Pinksterboer. . ,,Dat zet het verhaal van Fenom wel in een ander daglicht.’’
Hij vindt het jammer dat Hardenberg zijn standpunt maar blijft herhalen. ,,Wat wij ook aan feiten aanvoeren, hij wil niet luisteren. Dat is wel jammer. Wij willen liever de-escaleren dan polariseren, maar dat lukt zo niet.’’
Pinksterboer geeft toe dat er motorrijders zijn die graag meer geluid produceren met hun motorfiets. ,,Daar hebben we als MAG ook een campagne voor: Te luid geluid is uit. Een onderzoek door TNO heeft aangetoond dat 5 procent van de motorrijders teveel geluid produceerde. Bij 95 procent is dus niks aan de hand.’’
Stil op straat
De woordvoerder van de motorrijdersactiegroep wijst nog op het doel van Nefom dat 70 decibel het maximum moet zijn. ,,Nou, dan wordt het heel stil op straat, want auto’s en zwaar vrachtverkeer gaan daar overheen.’’ Van afsluiten van wegen voor motorfietsen moet MAG niets weten. ,,Dat is hetzelfde als autowegen afsluiten omdat er veel auto’s rijden.’’
Fenom voert al geruime tijd actie tegen te groot motorfietsenlawaai. Van de rijksoverheid heeft ze nul op het rekest gekregen. Vandaar dat de organisatie nu de aangesloten bewonersgroepen oproept bij hun eigen gemeenten een aanpak te vragen, te beginnen met een pilot van een jaar.
Reageren? Brieven kunnen naar onze lezersredacteur, met voor-, achternaam en adres (dit laatste niet voor publicatie). Een lezersbrief is max. 150 woorden en kan worden ingekort. Anonieme brieven plaatsen we niet.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Bijna 1000 kilometer file door Hemelvaartsweekend, ook later in het weekend files
-
PREMIUM
Drukte bij de energievergelijkingssites: vast contract afsluiten of toch nog even wachten?
Drukte bij de energievergelijkingssites. Vandaag is de laatste dag dat je onder gunstige voorwaarden een vast contract kunt afsluiten. Vanaf morgen geldt de hogere opzegboete. Twee experts geven advies wat nu verstandig is om te doen: nog even wachten of toch een contract afsluiten? -
PREMIUM
Polderwegen moeten verboden worden voor lawaaierige motoren, als het aan deze club ligt
Tony Hardenberg roept namens de Nederlandse Federatie Omgevingslawaai Motorfietsen (Nefom) op tot het houden van pilots met afsluitingen tijdens het motorseizoen, om een einde te maken aan de geluidsoverlast. -
Fietstest 2023
Dit zijn de beste vouwfietsen
Ingenieus in te klappen, en vaak rijden ze nog soepel ook: e-vouwfietsen. Fabrikanten proberen ze steeds lichter te maken, want je moet ze de auto of de trein in kunnen tillen. Lastige taak, want een accu alleen al is best zwaar. Soms zijn deze fietsen dan ook nog niet geschikt voor intensief - bijvoorbeeld dagelijks - gebruik. Maar vaak ook wel. Hieronder introduceren we ook dé onafhankelijke autoriteit op het gebied van e-bikes: Kees Bakker, alias TestKees, consumentenvoorlichter van de Fietserbond. Zijn reviews staan bij de keurmerken Best getest en Beste Koop. Tester Arjen van Stel, die jaarlijks op de hoogte probeert te blijven van de ontwikkelingen, probeerde eens zo’n vouwfiets. -
PREMIUM
Allerlaatste dag voor de acceptgiro. Maar je hoeft niet, zoals velen denken, per se online te bankieren
Vandaag is de laatste dag dat banken nog acceptgiro’s verwerken. Vanaf morgen is de betaalmethode definitief verleden tijd. Waarom verdwijnt de acceptgiro en wat zijn andere opties? Dat vragen we aan Berend Jan Beugel van de Betaalvereniging en Jurriën Beerda van ouderenorganisatie ANBO. ,,Veel consumenten realiseren zich niet dat er ook een alternatief is.”
-
PREMIUM
Radeloos en alles kwijt na ernstig verkeersongeluk: ‘Hij wist alleen dat iedereen maar gewoon doorreed’
Rotterdam -
-
-
Bijna kwart Europese automobilisten onder 35 jaar kijkt video’s tijdens het rijden
Bijna een kwart van de automobilisten onder de 35 jaar vertoont naar eigen zeggen risicovol gedrag achter het stuur. Dat blijkt uit de jaarlijkse Barometer verantwoord rijden van de Franse Stichting Vinci Autoroutes. Vooral jonge mannen doen het slecht. -
PREMIUM
Hoe ontstaat MS? ‘Meeste mensen krijgen eerste verschijnselen rond hun 30ste’
Vandaag is het Wereld MS Dag. Wat zijn de symptomen van MS - voluit multiple sclerose - en kun je ooit genezen van deze chronische auto-immuunziekte? Prof. Dr. Guy Laureys, neuroloog in het Universitair Ziekenhuis Gent, geeft uitleg over het ziekteverloop. ,,Er is een genetische component, maar ook omgevingsfactoren kunnen het risico op MS vergroten.”