De afgelopen jaren werden steeds meer winterbanden verkocht. Maar wat heb je daaraan in een zachte winter?
Volledig scherm
De afgelopen jaren werden steeds meer winterbanden verkocht. Maar wat heb je daaraan in een zachte winter? © Shutterstock

Nederlandse automobilist laat winterbanden links liggen

Nederlandse automobilisten laten steeds vaker winterbanden links liggen. Dat blijkt uit onderzoek van KwikFit. In toenemende mate wordt ervoor gekozen om in de winter op zomerbanden door te rijden óf om vierseizoenenbanden aan te schaffen.

De onderzoeksresultaten worden gemeld door vakblad Aftersales Magazine. Arjan van der Meer, marketingdirecteur bij KwikFit Nederland, zegt daarin: ,,Een historisch laag aantal Nederlanders reed de afgelopen winter op winterbanden. Sinds het begin van onze metingen in 2012 stond dat wegdekaandeel nooit lager dan 30 procent. Dit jaar was het slechts 24,1 procent.

,,Oorzaak is natuurlijk de zeer zachte winter. KwikFit signaleerde ook dat vooral veel particuliere rijders wachtten met wisselen tot het weer zou omslaan en dat gebeurde niet. Die daling is echter niet structureel, denken wij. Er liggen veel winterbanden in de garage of op de zolder, naast de niet gebruikte slee en schaatsen. Wanneer de winterse start eind 2020 als vanouds is, dan meet je in februari 2021 ongetwijfeld weer een hoger wegdekaandeel voor de winterbanden.”

KwikFit onderzoekt meerdere keren per jaar bij duizenden auto's op welke banden zij rijden. Het wegdekaandeel van de vierseizoenenband is gestegen van 11,5 naar 13,3 procent. 

  1. ‘De politie mag soms nog wel harder rijden’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘De politie mag soms nog wel harder rijden’

    ,,Een lezer vroeg laatst of de politie de maximumsnelheid met meer dan 40 km/u mag overschrijden. Ja, dat mag als het nodig is voor ons werk en als het ook veilig kan. In onze brancherichtlijn staat dat je mag afwijken, mits het nodig en verantwoord is. Bovendien moeten wij dit melden. Vrijgesteld van deze meldplicht zijn eenheden belast met verkeershandhaving, persoonsbeveiliging, arrestatieteams et cetera. Als bestuurder blijf je altijd verantwoordelijk voor je gedrag en als je brokken maakt door onverantwoord rijden, word je op het matje geroepen”, meldt lezer Richard Valenteijn, o.a. motorrijder politie Noord-Holland.