Nieuw verkeersbord wekt verbazing bij Duitse automobilisten
In een aantal Duitse steden verschijnt een tot nu toe onbekend verkeersbord. Het bord geeft aan dat inhalen van fietsers en motorrijders door auto's verboden is. Dit betekent dat automobilisten met een slakkengang achter fietsers moeten blijven hangen.
Het bord, dat nog niet veel voorkomt, hangt nu bijvoorbeeld al op een beruchte plek aan de Böblinger Straße in Stuttgart. De weg daar is volgens de autoriteiten te smal voor auto’s om veilig fietsers in te halen met de voorgeschreven afstand van minimaal 1,50 meter, zo meldt omroep SWR.
Het Duitse wegenverkeersreglement hanteert dit sinds het voorjaar van 2020 op een groot aantal plekken in Duitsland, maar niet alle automobilisten houden zich eraan. ,,Omdat automobilisten de situatie verkeerd inschatten, wordt het inhaalverbod voor fietsen en motorfietsen nu duidelijk gemaakt met het nieuwe verkeersbord”, aldus een woordvoerder van de stad Stuttgart.
Stuttgart is niet de eerste gemeente met haar besluit om dit soort borden te plaatsen. In andere steden zoals Frankfurt en Mainz hadden de autoriteiten al enige tijd geleden op de nieuwe juridische situatie gereageerd met het bijbehorende nieuwe bord. De verwachting is dat meer steden zullen volgen.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Energierekening
Ad: ‘Ik heb zelf ventilatoren onder de radiator geklikt voor optimale verwarming’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Ad Voermans (66) uit Rijen, bij Breda. -
Zo ging de Fietstest van mei 2022 in zijn werk
Afgelopen maanden vond de ADR-fietstest van 2022 plaats. Hier tref je de resultaten aan in de categorieën lifestylefietsen, bakfietsen, vouwfietsen, toerfietsen en fatbikes, allemaal met elektrische aandrijving. -
Wat betekenen deze mysterieuze pijlen langs de Duitse Autobahn?
Wie af en toe door Duitsland rijdt, heeft ze vast wel eens gezien: oranje pijlen bij afslagen op de Autobahn. Maar ze staan niet overal. De betekenis is minder mysterieus dan gedacht. -
Beruchte extreem drukke ringweg van Parijs op de schop: ‘Grijze stroken worden groene zone’
Hij is 35 kilometer lang, er rijden meer dan 1 miljoen auto’s per dag, automobilisten staan er altijd wel ergens toeterend en scheldend vast, en het stinkt er naar uitlaatgassen: de périphérique, de beruchte ringweg van Parijs. Een ergernis voor veel bewoners en een trauma voor nogal wat toeristen. Die weg van twee keer vier rijbanen moet de komende jaren volledig op de schop. -
Werk jij liever thuis omdat je daar productiever bent? ‘Gaat om meer dan je to-dolijst afstrepen’
Een goede verstandhouding met collega’s, leidinggevenden of klanten maakt je werkdag niet alleen plezieriger, maar zorgt er ook voor dat je meer gedaan krijgt. Mirjam Wiersma, auteur van twee boeken over zakelijk flirten, vertelt hoe je jezelf op de kaart zet en mooie relaties opbouwt met anderen. Deze keer: een intern netwerk.
-
PREMIUM
Goedkoop tanken? Volgende week loont het zelfs om 200 kilometer om te rijden
De brandstofprijzen gaan volgende week in Duitsland zo hard omlaag, dat het prijsverschil met wat je bij een Nederlands tankstation betaalt gigantisch wordt. Vanaf woensdag geldt in Duitsland een adviesprijs van 1,72 euro per liter, minimaal 40 cent minder dan in Nederland. Loont het om daarom naar Duitsland te rijden voor een tankbeurt? -
PREMIUM
Terwijl auto’s gewoon voortrazen, wordt een nieuwe snelweg over het Terbregseplein getrokken
Rij over het Terbregseplein in Rotterdam en het kan je onmogelijk ontgaan: de verlengde A16 komt eraan. Terwijl auto’s gewoon voortrazen, wordt de nieuwe snelweg er in delen gebouwd en langzaam over het verkeersknooppunt heen getrokken. We namen een kijkje in deze bijzondere bouwput. -
Dit verkeersbord staat in heel Duitsland, maar bijna niemand weet wat het betekent
Een verkeersbord met een cirkel en daarin een zwarte punt blijkt zelfs voor veel Duitsers onbegrijpelijk. En dat terwijl er in bijna iedere stad wel een of meer staan.