Nieuwe Dacia Sandero nog meer gezinsauto: ruimer op de achterbank
De nieuwe Dacia Sandero, in zijn klasse een van de goedkoopste auto's van Nederland, biedt 4,2 centimeter meer beenruimte op de achterbank. Hij is daardoor meer dan ooit geschikt als gezinsauto. Het model is ook technisch ingrijpend gemoderniseerd.
De Sandero komt in januari als vanouds als gewone hatchback en als iets hoger op zijn wielen staande Sandero Stepway naar Nederland. De van dezelfde auto afgeleide Logan, een sedan en stationwagon, komt niet naar ons land. De stationwagon (Logan MCV) was jarenlang immens populair in Nederland, omdat hij voor een lage prijs heel veel ruimte bood. Dacia, de Roemeense dochter van Renault, heeft echter besloten om de Logan MCV niet meer in productie te nemen. Hij is blijkbaar in het modelprogramma verdrongen door de Duster, de SUV van Dacia. De sedan wordt nog wel gemaakt, maar in Nederland vragen maar heel weinig kopers naar zo'n model. Daarom gaat ook de sedan aan ons land voorbij.
Bagageruimte
Prijzen van de nieuwe generatie zijn nog niet bekend. De huidige generatie is vanaf €12.830 te koop. De nieuwe Sandero heeft dezelfde technische basis als de Renault Clio, Captur en Nissan Juke. De wielbasis is dan ook met 1,5 centimeter vergroot. Niet alleen is de beenruimte op de achterbank met 4,2 centimeter toegenomen, ook is de bagageruimte 8 liter gegroeid. Die heeft nu 328 liter inhoud. Bij de Stepway is de grondspeling met 4,1 centimeter verhoogd naar 17,4 centimeter.
Andere vernieuwingen die opvallen zijn de portiergrepen en de ontgrendeling van de achterklep is nu onzichtbaar weggewerkt. In het interieur prijkt onder meer een nieuw 8 inch groot scherm voor het infotainment, dat apart op het dashboard is geplaatst. Navigatie, Apple CarPlay en Android Auto behoren tot de mogelijkheden.
Zitpositie
Een belangrijke verbetering voor de zitpositie is dat de stuurkolom voortaan in lengte te verstellen is, terwijl je ook de hoogte van de bestuurdersstoel kan variëren. En er is nu ook een elektrische parkeerrem. Zes airbags zijn standaard. Opties zijn een automatisch noodremsysteem, dodehoekbewaking, parkeersensoren en een hulpje voor het wegtrekken op een steile helling. Voor het eerst is ook elektrisch schuif-/kanteldak verkrijgbaar.
In Nederland wordt de nieuwe Dacia in de basis geleverd met een driecilinder TCe-benzinemotor met 90 pk. Een CVT-automaat is optioneel. Ook beschikbaar is een TCe 100 Eco-G-motor: een 100 pk sterke 1.0 driecilinder die op benzine én lpg kan rijden. De gastank heeft geen invloed op de bagageruimte. Met deze motorversie heeft de Dacia een (gecombineerde) actieradius van 1.300 kilometer. Plannen voor plug-in hybrides of elektrische Dacia's zijn er (nog) niet.
Op Gaspedaal.nl vind je ruim 2.000 Dacia occasions
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Autotest
Test Dacia Duster: goedkoper uit met gas
De Dacia Duster Bi-Fuel is een stoere SUV die met zijn lpg-installatie al bij 9000 kilometer per jaar goedkoper in het gebruik is dan een benzineversie. -
‘Bah, lust ik niet!’: deze strategie moedigt kieskeurig etertje aan tot proeven
Aan menig keukentafel is het iedere avond een strijd: ouders hebben hun uiterste best gedaan een gezonde maaltijd met groente te bereiden, maar kindlief weigert ook maar een hapje te proeven. Hoe zorg je dat je kind later meer lust dan patat en pannenkoeken? Onderzoekers van Maastricht University bestuderen het en kwamen onlangs tot een interessante ontdekking. -
PREMIUM5 vragen
Waar blijven die massa’s stekkerrijders? Laadbeurt bijna nergens zo goedkoop is als in Rotterdam
Wat als een litertje benzine in Rotterdam een euro kostte? Het zou aan elke pomp zwart zien van de tanktoeristen. Maar wáár blijven die massa’s stekkerrijders nu blijkt dat een laadbeurt bijna nergens zo goedkoop is als in Rotterdam en omgeving? Vijf vragen over de laadprijzen.Rotterdam -
AUTOTEST
Test Dacia Sandero Stepway: spaarwonder dankzij lpg
Met de Bi-fuel Sandero probeert Dacia automobilisten weer warm te laten lopen voor lpg. Het idee past goed bij de filosofie van Dacia, maar de vraag is of autokopers er nog wel op zitten te wachten. -
PREMIUMEnergierekening
Laura: ‘We willen tot ons pensioen hier wonen, dus maandlasten zo laag mogelijk krijgen’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Laura Baas (32) uit Siddeburen in Groningen.
-
PREMIUMMijn Allessie
Marc (56) is gek op Volvo's: ‘Als ik erin zit dan begin ik automatisch te lachen’
In zijn leven versleet Marc Oosterling (56) meerdere Volvo’s. Zijn huidige Zweedse broeder vond hij lekker dicht bij huis. De 244GL behoorde toe aan zijn schoonvader Cees, die er vanaf wilde. Dat kwam goed uit, want ritjes in deze cultwagen stemmen hem nogal vrolijk.Den Haag -
-
-
Is het beter om ’s ochtends of ’s avonds te douchen? Dit zeggen dermatologen
Een frisse douche om wakker te worden? Of toch maar een warm bad om goed te slapen? Iedereen heeft wel een favoriet moment om zich te wassen. Maar welk tijdstip van de dag is nu het beste voor je huid? Wij vroegen advies aan dermatologen Jan Gutermuth en Thomas Maselis. ,,Ook de duur van je douche speelt een belangrijke rol.” -
PREMIUM
Renovatie Haringvlietbrug vordert gestaag: ‘Sneller dan dit is menselijkerwijs niet mogelijk’
Of het een beetje wil vlotten met de renovatie van de Haringvlietbrug? Bij Hollandia Infra in Krimpen aan den IJssel, waar al maanden met man en macht wordt gewerkt aan de nieuwe klep van de brug, vinden ze van wel. In een enorme hal worden momenteel de laatste laswerkzaamheden uitgevoerd aan het 57 meter lange gevaarte, een belangrijke verkeersader tussen Zuid-Holland, Zeeland en Noord-Brabant.