VW Caddy
Volledig scherm
VW Caddy © VW

Nieuwe generatie van Volkswagens best(s)eller: de Caddy

Volkswagen heeft de vijfde generatie onthuld van de Caddy, een populaire bestelauto van het merk. Hij is ruimer geworden en bevat veel nieuwe technologie. Eind dit jaar komt de nieuwe Caddy naar Nederland.

Met ruim 5.000 verkopen en een marktaandeel van bijna 27 procent was de Caddy in 2019 nog de onbetwiste leider in het segment. De vijfde generatie heeft dezelfde technische basis (MQB-platform) als de compacte personenauto's van VW. De wielbasis van de korte versie is 73 mm langer en de laadruimte is 50 mm breder en 7 mm hoger geworden. De totale laadcapaciteit is daarmee gegroeid tot 3,3 m3 . Dankzij de extra grote laadopening is het nu ook mogelijk om een europallet overdwars te laden. De Caddy Maxi kan met zijn nieuwe, 139 mm langere schuifdeur en zijn laadcapaciteit van 4,0 m3 nu maximaal twee europallets vervoeren.

Stoelen

De cabine biedt meer zitruimte en is comfortabeler geworden. Zo zijn er nieuwe AGR Ergocomfort-stoelen: mede ontwikkeld door fysiotherapeuten voor extra steun bij lange ritten. Verder zijn er een 230 Volt-aansluiting, led-interieurverlichting en een neerklapbare passagiersstoel waarvan de achterkant van de rugleuning als tafel dienst kan doen. De nieuwe Caddy is ook leverbaar met een radiografische contactsleutel voor het  openen, starten en afsluiten van de auto. De laadruimte kan desgewenst afzonderlijk worden geopend of gesloten.

Internet

Er zijn verschillende infotainmentsystemen met schermen tot 10 inch en er is nu ook een digitaal instrumentarium leverbaar. Een ingebouwde SIM-kaart biedt permanent verbinding met internet en maakt tal van online diensten mogelijk, maar ook (draadloos) Apple Carplay is een optie. In de bediening valt op dat de  gewenste temperatuur of het audiovolume in te stellen is met een eenvoudige swipe naar links of rechts, zoals op een smartphone of tablet.

Er zijn 19 rij-hulpen verkrijgbaar, waaronder adaptive cruise control met file-assistent, Emergency Assist, Trailer Assist en een achteruitrijradar. Bovendien is dit de eerste bedrijfsauto van Volkswagen die binnen de eigen rijstrook op grote wegen semi-autonoom kan rijden.

Dieselmotoren

VW belooft dat de TDI-dieselmotoren die nu al voldoen aan de Euro 6-emissies die in 2021 van kracht worden. Ze zijn niet alleen schoner, maar naar verwachting ook tot 12 procent zuiniger dan hun voorgangers. Alle versies, variërend van 55 kW/75 pk tot 90 kW/122 pk, zijn voorzien van twee SCR-katalysatoren die een dubbele AdBlue-dosering injecteren voor een verder verlaagde uitstoot. Net als zijn voorganger wordt de nieuwe Caddy ook leverbaar als TGI-variant op aardgas. VW rept niet over elektrische versies.

VW Caddy
Volledig scherm
VW Caddy © VW
VW Caddy
Volledig scherm
VW Caddy © VW
  1. ‘De politie mag soms nog wel harder rijden’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘De politie mag soms nog wel harder rijden’

    ,,Een lezer vroeg laatst of de politie de maximumsnelheid met meer dan 40 km/u mag overschrijden. Ja, dat mag als het nodig is voor ons werk en als het ook veilig kan. In onze brancherichtlijn staat dat je mag afwijken, mits het nodig en verantwoord is. Bovendien moeten wij dit melden. Vrijgesteld van deze meldplicht zijn eenheden belast met verkeershandhaving, persoonsbeveiliging, arrestatieteams et cetera. Als bestuurder blijf je altijd verantwoordelijk voor je gedrag en als je brokken maakt door onverantwoord rijden, word je op het matje geroepen”, meldt lezer Richard Valenteijn, o.a. motorrijder politie Noord-Holland.
  2. Voortaan 2 keer per week de nieuwsbrief van onze autoredactie: gratis in je mailbox
    gratis nieuwsbrief auto

    Voortaan 2 keer per week de nieuws­brief van onze autoredac­tie: gratis in je mailbox

    De nieuwsbrief van onze autoredactie verschijnt voortaan niet één maar twee keer per week, behalve op zaterdag nu ook op woensdag. Gratis alles over auto’s, verkeer en mobiliteit in je mailbox: het laatste nieuws, tests, interviews, vragen van lezers en achtergrondverhalen. Abonneer je vandaag nog op de nieuwsbrief van AD Auto. Klik op de grote blauwe actieknop hieronder om je meteen aan te melden.
  3. ‘Waarom worden elektrische auto’s niet getest bij vorst?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Waarom worden elektri­sche auto’s niet getest bij vorst?’

    ,,De elektrische auto wordt beschreven als een wonder voor de toekomst. Maar waarom worden elektrische auto’s niet getest bij vorst, zoals autojournalist Fred van der Vlugt dat vroeger deed? Zet ze twee dagen in een koelcel en ga dan testen met de verwarming en verlichting aan. Hoe ver kom je dan? Ik heb elektronica gestudeerd en kwam er al vroeg achter dat bij lage temperaturen de accu altijd het zwakke punt is”, meldt lezer Eddy Cretier.