Nieuwe Suzuki S-Cross alleen nog als mild hybrid
Suzuki heeft de nieuwe S-Cross gepresenteerd. Hij komt nog dit jaar naar Nederland. De auto ziet er beduidend anders uit dan zijn voorganger, maar blijft technisch trouw aan het verleden.
Hoewel de uitgaande S-Cross momenteel in Nederland simpelweg S-Cross heet, is de officiële internationale benaming nog altijd SX4 S-Cross. Dat betekent dat ook het nieuwe type een verre nazaat is van de tussen 2007 en 2013 geleverde SX4.
De nieuwe S-Cross is met zijn lengte van 4,3 meter en wielbasis van 2,6 meter tot op de millimeter gelijk aan het uitgaande model. Daar komt bij dat ook de aandrijflijnen al bekend zijn van het uitgaande model. De jongste S-Cross is dan ook vooral een doorontwikkeling van zijn voorganger en krijgt de mild-hybride 1.4 BoosterJet Smart Hybrid-aandrijflijn die Suzuki vorig jaar al in de S-Cross introduceerde.
In de kofferbak kun je 430 liter bagage kwijt. Na het omklappen van de achterbank plat neemt het laadvolume toe tot 1.230 liter.
Uitrusting is standaard al omvangrijk
Suzuki levert de nieuwe S-Cross straks als Comfort, Select en Style. De standaarduitrusting van de basisuitvoering lijkt al behoorlijk riant. Zo heeft de S-Cross standaard onder meer adaptieve cruisecontrol, een 7-inch infotainmentsysteem dat zowel Apple CarPlay als Android Auto ondersteunt, led-koplampen en led-achterlichten.
Een uitgebreid pakket veiligheidssystemen is eveneens van de partij. Dat omvat onder meer Lane Departure Prevention, Lane Departure Warning en verkeersbordherkenning. De Select-uitvoering voegt daar onder meer keyless entry, automatische klimaatregeling, stoelverwarming en de veiligheidssystemen Blind Spot Monitor en Rear Cross Traffic Alert aan toe. Topversie Style heeft bovendien halfleren bekleding, een 9-inch infotainmentscherm, 17-inch lichtmetalen wielen en een 360-graden-camera.
Nieuwe S-Cross kan aanhanger tot 1500 kg trekken
De 1.4 BoosterJet Smart Hybrid-aandrijflijn levert ook in de nieuwe Suzuki S-Cross 129 pk en krijgt net als voorheen bijval van een 14 pk sterke starter-generator. Die springt onder meer bij tijdens het accelereren. Het vermogen gaat via een handgeschakelde zesbak naar de voorwielen, al levert Suzuki de S-Cross straks ook weer met een zestraps automaat. Beide transmissies zijn te combineren met AllGrip-vierwielaandrijving.
De voorwielaangedreven variant met handbak is de snelste combinatie en helpt de S-Cross in 9,5 seconden naar 100 km/h. De S-Cross legt in die configuratie een zeer schappelijke 1.180 kilo in de schaal en elke uitvoering mag tot 1.500 kilo (geremd) trekken. Het gemiddeld verbruik van de handgeschakelde versie met voorwielaandrijving bedraagt 5,3 l/100 km. De automaat met voorwielaandrijving lust met 5,7 l/100 gemiddeld iets meer, hetzelfde geldt voor de vierwielaangedreven uitvoeringen met handbak en automaat (5,9/100 km en 6,1 l/100 km).
Suzuki zet de nieuwe S-Cross vanaf 17 december bij de Nederlandse dealers. Prijzen volgen in een later stadium.
Alle technische gegevens en prijzen van de huidige generatie S-Cross vind je hier in de database van Autoweek.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Autotest
Test Suzuki Jimny: springerige avonturier
-
PREMIUMMet video
‘Op Tinder staat dat ik aseksueel ben, maar soms beginnen ze alsnog aan me te friemelen’
Ze voelen geen seksuele aantrekkingskracht, doen niet (vaak) aan seks, maar hebben (soms) wel lustgevoelens. Aseksuelen stuiten op veel onbegrip, maar voelen zich wel bevrijd. ,,Alles kan en mag.” Wanneer ben je aseksueel? -
Deze auto’s zijn in de praktijk veel zuiniger of juist minder zuinig dan volgens de fabrikant
Het ware verbruik van een auto is vaak moeilijk te achterhalen. Rijstijl en traject hebben immers een enorme invloed op de resultaten. De onderzoekers van de Britse consumentenorganisatie WhatCar probeerden een zo realistisch mogelijke test te ontwerpen en kwamen tot opmerkelijke conclusies. -
AUTOTEST
Test Suzuki Across: ‘vermomde Toyota’ is ruim en compleet
De grootste Suzuki in jaren is onderhuids eigenlijk een vermomde Toyota RAV4. Maar omdat de Across standaard wel heel compleet is aangekleed, is hij misschien wel een betere keuze dan het origineel. -
lezersvraag
Mijn moeder (75) slikt al jaren elke dag vijftien pillen, zijn die echt allemaal nodig?
Passen de medicijnen die je slikt nog wel bij jou? Want van sommige neemt de werking af, of er zijn pillen gekomen met minder bijwerkingen. Als je je zorgen maakt om je vader of moeder dan kan het zeker geen kwaad om de medicatie met je apotheker of huisarts te bekijken, zegt apotheker Sander van den Bogert. In deze rubriek beantwoorden onze deskundigen elke week een lezersvraag over relaties, gezondheid, voeding en andere onderwerpen.
-
AUTOTEST
Test Suzuki Swace: omgebouwde Toyota Corolla is ruim en goed uitgerust
-
-
-
Zo gaat de accu van je elektrische auto een leven mee
Om ervoor te zorgen dat de batterij van een elektrische auto de best mogelijke prestaties levert en lang meegaat, moet deze met zorg worden behandeld. Maar hoe doe je dat precies? -
Vraag naar tweedehands dieselauto’s stijgt: dit is de reden
Gebruikte diesels zijn weer meer in trek, zo blijkt uit cijfers die het moederbedrijf van verkoopsites Autotrack en Gaspedaal vrijgeeft. De toenemende populariteit van tweedehands dieselauto’s hangt zeer waarschijnlijk samen met het groeiende prijsverschil tussen de benzine- en dieselprijzen.