Nieuwe truck heeft camera’s in plaats van buitenspiegels
VIDEODe nieuwste truck van Mercedes-Benz heeft geen achteruitkijkspiegels meer. In plaats daarvan heeft hij videocamera’s aan weerszijden van de cabine. De beelden verschijnen op schermen links en rechts naast de voorruit.
Delen per e-mail
De nieuwste generatie Actros is het vlaggenschip van truckfabrikant Mercedes-Benz. De fabrikant zegt dat hij meer dan 60 innovaties bevat die hem vooral veiliger en zuiniger maken.
De MirrorCams zijn niet alleen aerodynamischer dan traditionele buitenspiegels, maar werken ook beter. MirrorCams hebben volgens de fabrikant het achteropkomende verkeer precies in het vizier, bieden uitstekend zicht rondom en zijn aantoonbaar veiliger dan wettelijk is voorgeschreven. De beruchte dode hoek, waar vaak fietsers slachtoffer van zijn, is hiermee vrijwel volledig verdwenen.
Bij het nemen van een bocht draait het beeld van het display aan de binnenkant van de bocht mee zodat de chauffeur altijd zicht heeft op de hele combinatie. Afstandslijnen geven aan wat de exacte afstand is tot het achteropkomende verkeer is. Een speciale rangeermodus vergemakkelijkt het achteruitrijden. En tijdens een pauze kan de chauffeur met de MirrorCams op elk moment de omgeving rond het voertuig controleren.
Brandstofbesparing
De gestroomlijnde MirrorCams in plaats van buitenspiegels helpen mee aan vermindering van de luchtweerstand. Het gevolg is brandstofbesparing tot 5 procent.
Verder heeft de Actros intelligente cruisecontrol. Die houdt rekening met bochten, rotondes en snelheidslimieten, om automatisch gas terug te nemen. Daarbij maakt het systeem gebruik van een zeer geavanceerd gps-systeem en gedetailleerde, digitale wegenkaarten.
Een andere opmerkelijke innovatie is Active Drive Assist. De basis daarvan vormen het automatische noodremsysteem en de rijstrookbewaking. Active Drive Assist meet afstanden naar voorliggers en rijstrookmarkeringen. Daarbij remt, accelereert en stuurt het systeem desnoods zelf voor andere auto’s, fietsers of voetgangers, om een botsing te voorkomen. De nieuwe truck is zelfs al in staat gedeeltelijk autonoom rijden, maar de fabrikant wijst erop dat de chauffeur te allen tijde eindverantwoordelijk blijft voor de veiligheid van zichzelf en de medeweggebruikers.
Ontvang elke dag gratis het laatste nieuws over auto's en mobiliteit: volg onze autoredactie op Facebook https://www.facebook.com/ADnlAuto/
Verder in het nieuws
-
Nieuwe brandstof bestaat voor 60 procent uit water en komt naar Nederland
De nieuwe brandstof Electriq~Fuel komt in 2020 naar Nederland. Deze brandstof bestaat voor 60 procent uit water en is op waterstof gebaseerd. Fabrikant Electriq~Global wil onder meer recyclingfabrieken starten en de brandstof aanbieden voor vrachtwagens, schepen en mobiele generatoren. -
Flinke plus Europese verkoop bedrijfswagens
De Europese verkoop van bedrijfswagens is in januari flink gestegen ten opzichte van een jaar eerder. Er reden ruim 188.000 bedrijfswagens uit de showroom, een stijging van 6,2 procent. -
Kleine, zuinige motoren gaan eerder kapot: de keerzijde van ‘downsizing’
Automotoren moeten schoner en efficiënter. Dus worden ze kleiner, krijgen ze grote turbo’s, kleinere en minder robuuste onderdelen en draaien ze met onvoorstelbaar lage toerentallen. Het gevolg? Ze gaan eerder kapot. -
Autotest Test Hyundai Tucson: krachtig, maar wel aan de prijs
De Tucson is de compromisloze SUV van Hyundai: ruim, sterk gemotoriseerd en uitgerust met de modernste techniek. -
Californië wil snelwegen zonder snelheidslimiet ‘voor een beter milieu’
‘Snelwegen zonder snelheidslimiet zijn beter voor het milieu’, aldus de Amerikaanse senator John Moorlach. Hij diende daarom een wetsvoorstel in om op 400 kilometer snelweg tussen Los Angeles en San Francisco de snelheidsbeperking op te heffen.
-
‘Klimaattafel negeert effect slim rijgedrag’
De politieke partijen die onderhandelen over een klimaatakkoord hebben geen oog voor het effect van rijgedrag van automobilisten op de uitstoot van CO2. Dat stellen twee verkeersexperts in een analyse in Tijdschrift Milieu. -
Tesla: ‘Volledig zelfrijdende auto is volgend jaar al een feit’
Topman Elon Musk van Tesla belooft dat zijn auto's uiterlijk eind volgend jaar volledig autonoom vanaf een parkeerplaats naar een bestemming kunnen rijden. Hij spreekt over volledige autonomie, wat betekent dat de bestuurder intussen een dutje zou kunnen doen. -
Een emoji op je kentekenplaat: in Australië mag het
In Australië zijn vanaf 1 maart emoji's op kentekenplaten van auto's officieel toegestaan. In Queensland zijn de nieuwe nummerborden te bestellen, met keuze uit vijf verschillende smileys. Je kan kiezen tussen een emoji die een knipoog geeft, een zonnebril draagt, eentje die hartjes als ogen heeft, een die breeduit lacht of een die glimlacht. De gepersonaliseerde kentekenplaten kosten 500 Australische dollar, omgerekend ongeveer 315 euro.