Nu een dieselauto kopen: dom of juist heel slim?
Dieselauto's zitten in het verdomhoekje. Nieuw worden ze nauwelijks nog verkocht en ook gebruikt zijn ze minder populair. Is het onverstandig om nog een diesel te kopen? Of juist slim?
Delen per e-mail
'Met een witte blijf je zitten.' Nog niet zo lang geleden was dit een gevleugelde uitspraak in Nederlandse autoshowrooms. Omdat een witte auto minder populair zou zijn op de tweedehands markt, raadden verkopers hun klanten aan om een andere tint te kiezen. Dan had je tenminste geen zorgen over een lagere restwaarde. Dat credo is inmiddels achterhaald: mede dankzij de opkomst van hippe parelmoervarianten en daken in contrasterende kleuren is wit - na grijs, zwart en blauw - zelfs de meest verkochte autokleur van Nederland.
Nee, op dit moment is het de dieselmotor die het moet ontgelden. Sinds het dieselschandaal in 2015, waarbij aan het licht kwam dat onder meer Volkswagen sjoemelde met de uitstoot van hun TDI-dieselmotoren, zit er een smet op. Dieselmotoren waren al langer minder populair, maar het sjoemelschandaal duwde ze nog dichter naar de afgrond. Autofabrikanten als Volvo en Toyota zijn zelfs al gestopt met het ontwikkelen en verkopen van nieuwe diesels.
Merken die ze nog wel in de prijslijsten hebben, lijden onder de ingestorte verkoop. Kopers van nieuwe auto's kiezen, mede vanwege fiscaal voordeel, liever voor versies met een (deels) elektrische aandrijflijn. Op de tweedehands markt is dat beeld niet anders, ook daar laten autokopers dieselversies steeds vaker staan.
Inruil
Het gevolg is dat eigenaren van een diesel minder makkelijk van hun auto afkomen. ,,Als het even kan, ruil ik een diesel niet meer in'', bekent Manfred Bavelaar van autobedrijf Baaf Automotive in Delft. ,,Als ik zo'n auto in mijn showroom zet, raak ik hem niet kwijt. Ze blijven gewoon staan! Daarom ben ik voorzichtig met inruilen. Laatst kwam hier een mevrouw met een Fiat Bravo; op zich een nette auto, maar omdat het een diesel was en hij al 220.000 kilometer had gelopen, heb ik een inruilvoorstel gedaan van slechts 500 euro. Ik wil die dingen niet.''
Wie nu een gebruikte diesel verkoopt, heeft dus op z'n zachtst gezegd een uitdaging. Je moet er rekening mee houden dat je simpelweg minder geld krijgt voor je auto. Leaserijders merken de gevolgen ook. Omdat voor nieuwe dieselauto's op den duur een lagere restwaarde wordt verwacht, stijgt het leasebedrag ten opzichte van auto's met een benzine- of elektromotor.
Maar dat diesels minder populair zijn, biedt ook kansen voor autokopers, meent Tom Huyskens van brancheorganisatie Bovag. ,,De verwachte restwaardedaling leidt ertoe dat je een interessante slag kunt slaan wanneer je nu als particulier een dieselauto wilt kopen. Veel dieseluitvoeringen zijn fors voordeliger in aanschaf dan een vergelijkbare benzinevariant.''
Een snelle ronde op autozoeksite Gaspedaal.nl bevestigt dat beeld: een Volkswagen Golf met 1.4 TSI-benzinemotor (bouwjaar 2015) moet 17.500 euro kosten, terwijl een vergelijkbare 1.6 TDI uit hetzelfde jaar voor 14.900 euro te koop staat. Duurdere modellen vertonen een vergelijkbaar beeld: een Jaguar XF met dieselmotor uit 2015 koop je al voor minder dan 20.000 euro, terwijl een vrijwel identieke benzinevariant pas voor 25.950 euro de showroom uit mag.
Afschrijving
De aanschaf van een gebruikte dieselauto kan dus aantrekkelijk zijn, maar is het ook verstandig? De te verwachten lagere inruilprijs is een belangrijk aandachtspunt bij die overweging. Hoe lang ben je van plan om in de auto te blijven rijden? Als je over een jaartje alweer een andere wil, loop je de kans dat je in twaalf maanden veel meer afschrijft op een diesel dan je met een courantere benzineversie zou doen. Maar ben je van plan om jarenlang dezelfde auto te houden en hem 'op te rijden', dan is de te verwachten forse afschrijving veel minder belangrijk.
Verder koop je met een diesel nog altijd een auto met fijne rijeigenschappen, veel trekkracht en lage gebruikskosten. Zeker bij langere ritten verbruikt de uitvinding van Rudolf Diesel immers minder brandstof dan een vergelijkbare benzinemotor, terwijl de prijs per liter aan de pomp al gauw zo'n 40 eurocent lager ligt. Ook blijken de motoren over het algemeen zeer betrouwbaar: je kunt er lang mee doen.
Wel moet je tegelijkertijd rekening houden met een hogere motorrijtuigenbelasting (mrb). De Nederlandse overheid compenseert de lagere brandstofprijs (en accijns) met een hogere wegenbelasting en wil zo het gebruik van diesels ook een beetje ontmoedigen. De mrb is onlangs nog 15 procent omhooggegaan en dat zal in 2025 en 2026 nog een keer gebeuren: het wordt de komende jaren dus steeds duurder om een diesel voor de deur te hebben staan.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
VIDEO / LEZERSTEST
Lezers Marleen en René reden 6 maanden (en voor het eerst) elektrisch: ‘Retourtje Plopsaland werd uitdaging’
Zes maanden lang reden ze - voor het eerst in hun leven - in een elektrische Hyundai, als gasttesters van onze autoredactie. Na een ongekend uitgebreide praktijktest vellen ze nu hun eindoordeel: lezers Marleen van Luik over ‘haar’ Ioniq Electric en René Groeneveld over ‘zijn’ elektrische Kona. -
Drie jaar cel voor automobilist na 78 verkeersboetes
De Belgische politierechter heeft een 34-jarige Belg die al eerder 77 veroordelingen achter zijn naam had staan, een strengere celstraf dan gevraagd. Hij moet drie jaar naar de gevangenis en krijgt een levenslang rijverbod. -
Automobilist onder invloed van cocaïne probeert aan vijf politiewagens te ontkomen
Een Belgische automobilist (42) heeft voor nachtelijke opschudding gezorgd in een buitenwijk van Barcelona. Tijdens een achtervolging probeerde hij, onder invloed van cocaïne, tenminste vijf politiewagens van zich af te schudden. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Mogen wij als Nederlanders ook met een Duits kenteken rijden?’
,,Mag je als Nederlander in Nederland met een auto met Duits kenteken rijden of mogen alleen bewoners in de grensstreken dat?”, vraagt lezer G. Hofmans. -
Goedkopere Porsche Taycan krijgt grotere actieradius
Porsche introduceert een nieuwe basisversie van de elektrische Taycan. De naamloze uitvoering komt een stapje onder de 4S op de menukaart te staan. Het is de eerste versie die voor minder dan een ton op de prijslijst staat, terwijl hij wel een grotere actieradius heeft dan de andere versies. De fabrikant heeft bezuinigd op de vierwielaandrijving.
-
Britten gaan vrijuit bij snelheidsovertredingen in Europa
Een van de weinige positieve neveneffecten van de Brexit is dat de Britten de komende jaren waarschijnlijk minder buitenlandse boetes zullen ontvangen. De afspraak tussen EU-landen om elkaars flitsboetes te innen komt te vervallen, aangezien het Verenigd Koninkrijk geen EU-lid meer is. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Mag je met een sportuitlaat zoveel lawaai maken? Iedereen ergert zich eraan’
,,Waarom mogen motoren en auto’s met sportuitlaten zoveel herrie maken?”, vraagt lezer Cees Beimers. ,,Iedereen ergert zich eraan en de politie treedt niet of nauwelijks op.” -
Autorijden in het donker: hoe weet je of je nachtblind bent en wat kun je eraan doen?
Bijna de helft van alle automobilisten ziet slecht in het donker. Dat je ’s avonds minder goed ziet, is vrij normaal. Maar hoe weet je of het gevaarlijke vormen aanneemt en wanneer ben je officieel nachtblind?