Op dit circuit kun je zelf in een echte Formule 1-auto rijden
Het Britse bedrijf TrackDays biedt iedereen de kans om zich even een Formule 1-coureur te voelen. Voor iets meer dan 1000 euro kun je in de Jordan EJ12 F1-auto rijden, die ooit bestuurd werd door Takuma Sato.
Delen per e-mail
Het bedrijf laat je natuurlijk niet zomaar achter het stuur springen van de EJ12. De racesessie begint met een veiligheidsinstructie en een briefing van dertig minuten over racelijnen en gas- en remtechnieken. Daarna volgen een reflextraining van veertien ronden en een gaspedaaloefening op een driftcircuit. Vervolgens rijden de deelnemers vier verkenningsronden in een BMW M3, voordat ze overstappen in een F1000-racewagen.
De gele Jordan is exact dezelfde auto die afgelopen september te koop stond in Groot-Brittannië. De 800 pk sterke auto werd voor het eerst in 2002 bestuurd door Sato op het Britse circuit Silverstone. De auto heeft nog steeds dezelfde kleurstelling die hij had voor de Suzuka Grand Prix van oktober 2002. De wagen werd uiteindelijk verkocht voor 167.500 pond (188.393 euro).
Tijdens de F1 werd de auto aangedreven door een 3,0-liter V10 Honda-motor, maar het Japanse bedrijf verwijderde die toen de auto werd verkocht. Nu zit er een 600 pk sterke Formule 3000 V8-motor in, die is gekoppeld aan een sequentiële vijfversnellingsbak. De race-ervaring is te boeken op het Bovingdon Airfield-circuit in Hertfordshire in Engeland. De kosten bedragen 999 pond (1123 euro) voor tien rondes in de Jordan F1-auto.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Elektrische auto voor 17.000 euro: dit nieuwe Spaanse EV-merk maakt het mogelijk
Het nieuwe Spaanse automerk Lupa wil betaalbare elektrische auto's produceren. Het bedrijf heeft voorlopig een uit drie modellen bestaand modellengamma voor ogen, waarvan de E26 het meest concrete type is. -
AUTOTEST
Test Fiat 500e: schattig rugzakje, maar veel te duur
Fiat heeft de nieuwe 500e vanaf het begin ontwikkeld als volledig elektrische auto. Dat levert een geslaagde en eigenzinnige compacte auto op, die eigenlijk de helft zou moeten kosten. -
Volvo: alleen nog volledig elektrische auto's
Volvo wil marktleider worden in de snelgroeiende markt voor ‘premium’ elektrische auto’s, waar Tesla de afgelopen jaren een stevige positie veroverde. Daarom heeft de Zweedse autofabrikant besloten om vanaf 2030 nog uitsluitend volledig elektrische modellen te verkopen. Zelfs de hybride modellen verdwijnen dan van het toneel. -
Deze extreem snelle auto moet alle records gaan verbreken
Hij stijgt nog net niet op, maar verder moet de Aussie Invader alle snelheidsrecords op het land gaan verbreken. Een Australisch ontwikkelingsteam van kundige ingenieurs, onder leiding van een coureur, heeft een bizar voertuig ontwikkeld dat de grenzen op snelheidsgebied moet verleggen. -
Politie haalt veertig supersportwagens tegelijk van de weg
De politie in Hong Kong heeft meer dan 40 supercars tegelijk van de weg gehaald wegens massale snelheidsovertredingen. Enkele auto's werden afgevoerd vanwege illegale aanpassingen.
-
Deze versimpelde Formule 1-auto heeft geen pitcrew nodig en hij is eigenlijk heel goedkoop
Een Formule 1-auto van rond de eeuwwisseling komt binnenkort onder de hamer. Het gaat om een Jordan Honda EJ12 uit 2002. De verwachte verkoopprijs ligt tussen de 160.000 en 270.000 euro. -
Nieuwe, elektrische Volvo C40 trekt een caravan tot 1.800 kg
Volvo heeft de C40 onthuld, een nieuwe SUV met vrijwel dezelfde techniek als de volledig elektrische Volvo XC40 Recharge P8. De nieuwkomer onderscheidt zich vooral door z'n coupé -achtige daklijn en andere designdetails. -
Hyundai Bayon: goedkoper en kleiner alternatief voor de Kona
De nieuwe Hyundai Bayon is het kleinere broertje van de Kona. Hij is grotendeels gebaseerd op de Hyundai i20 en staat rond mei al bij de Nederlandse dealers.