Op ‘Nederlandse’ megaparkeerplaats bij Gent heb je straks niets te zoeken met een lege tank
Automobilisten op doortocht naar Zuid-Europa kunnen volgend jaar langs de E17 bij Gent niet alleen zichzelf opladen, maar ook hun elektrische auto. Er komt echter geen conventioneel tankstation voor auto’s met diesel- en benzinemotoren.
Het gaat om Europa’s eerste serviceplaatsen voor elektrische auto’s. Behalve in totaal twaalf 400 kW-laadpalen zijn op de parkeerplaatsen ook speelterreinen, picknickplaatsen, sanitair en een winkel gepland. De parkeerplaatsen worden gebouwd aan weerszijden van de E17.
De stopplek voor elektrische auto’s wordt geëxploiteerd door het Nederlandse bedrijf Fastned, dat ook in Nederland een aantal laadplekken voor elektrische auto's langs de snelweg heeft. ,,We zijn er trots op dat we onze klanten op deze locaties ook koffie en andere faciliteiten kunnen aanbieden”, zegt Tuur De Coninck, Country Manager België bij Fastned.
In slechts 15 minuten laden
Op de stations zullen elke dag tot duizend elektrische voertuigen in slechts 15 minuten tot 300 kilometer bereik kunnen laden. Het stationsontwerp verwelkomt alle types elektrische voertuigen, ook langere zoals caravans en vrachtwagens. Er komen echter geen traditionele pompen voor auto’s met diesel- en benzinemotoren.
De bouw is gepland voor 2024. De vroegere Gentbrugge parkeerplaatsen aan de E17 ter hoogte van Gent worden nu de eerste ‘snelwegverzorgingsplaatsen van de toekomst’. De kenmerkende gele Fastned-luifels die de gebruikers beschermen tegen de regen worden bedekt met zonnepanelen die de voertuigen gedeeltelijk van stroom voorzien.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMWaarvan Akte
Met kneepjes passen we zijn testament aan, drie dagen later krijg ik bericht van zijn overlijden
-
Veel automobilisten weten niet hoe hard je hier mag rijden
Borden met de aanduiding woonerf geven nog steeds niet goed aan dat daar een maximumsnelheid aan is verbonden. Velen hebben tijdens hun rijles wellicht geleerd dat hier ‘stapvoets’ moet worden gereden, maar hoe hard is dat precies? -
Fietstest 2023
Dit zijn de beste elektrische stadsfietsen tussen de 2500 en 3000 euro
De grootste categorie e-bikes is die welke de fabrikanten indelen als ‘stadsfietsen’. Ze moeten voor veel korte ritten geschikt zijn, naar werk of voor boodschappen bijvoorbeeld, of even langs bij familie. Een wat langere recreatieve tocht moet ook kunnen. De blits maken? Mwah, nooit weg. Comfortabel zitten is heel belangrijk. Dit zijn de beste elektrische stadfietsen tussen de 2500 en 3000 euro. -
PREMIUM
De bizarre wereld van het elektrisch laden, bereid u maar vast voor
ENSCHEDE – De ‘fossiele’ rijders zien bij een tankstation op een groot bord de brandstofprijs. Duidelijk. Ze weten meteen hoeveel ze kwijt zijn aan de pomp. Maar straks, als ook zij overgaan op elektrisch, wordt het een ander verhaal. Inschatten hoeveel geld het kost om een elektrische auto volledig op te laden, heeft meer weg van een gok op een fruitautomaat. Soms met onaangename verrassingen als resultaat... -
PREMIUMEnergierekening
Frank: ‘De elektrische auto verbruikt per maand net zoveel als ons huis in de wintermaanden’
Frank Deleij (44) uit Alphen aan den Rijn investeerde flink en ging van het gas af: ,,Het geeft soms bijna een soort schuldgevoel.’’ Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander.
-
Deze auto verbrak op één dag 23 wereldrecords
-
-
-
PREMIUM
Huilen: teken van zwakte of genetisch bepaald? ‘Traankanaal zit lager bij mannen’
Huilen, janken, wenen, snikken en snotteren. Niks fijner dan ongecontroleerd de tranen laten stromen. Maar wat is nu de precieze functie van al die tranen? En waarom huilt de ene persoon al bij een tv-commercial en kan de ander geen traan laten op een begrafenis? Hoogleraar Ad Vingerhoets: ,,Het hormoon testosteron maakt het moeilijker om te huilen.’’ -
Zoveel energie steken autofabrieken in een CO2-neutrale toekomst
Autofabrieken moeten in de nabije toekomst CO2-neutraal worden. Hoe lossen de automerken dat op? AD Auto bezocht in Brussel de fabriek waar de Audi Q8 E-Tron wordt gebouwd, en liet zich bijpraten over alle stappen die inmiddels zijn gezet om de productie klimaatneutraal te krijgen.