Opnieuw veel Rotterdamse snelwegen in file top 10 van Nederland
Wie in het afgelopen jaar in de regio Rotterdam reed, stond opnieuw vaak in de file. Zes Rotterdamse snelwegen staan in de landelijke top 10 van filewegen. De A20 tussen Rotterdam-Schiebroek en het Terbregseplein staat dik bovenaan.
Dat blijkt uit cijfers van Rijkswaterstaat. De filezwaarte wordt berekend door de filelengte te vermenigvuldigen met de duur van de file. Dit resulteert in een aantal kilometerminuten op een snelwegdeel. Deze filezwaarte is flink toegenomen van 4,2 miljoen kilometerminuten in 2020 naar 5,7 miljoen kilometerminuten in 2021. Dit is wel minder dan voor de coronapandemie. In 2019 waren de files nog een stuk langer: toen bedroeg het aantal kilometerminuten 13,3 miljoen.
De file top 10 is nauwelijks gewijzigd ten opzichte van 2020. Na de A20 bij Rotterdam (goed voor een filezwaarte van 156.311 kilometerminuten) volgt nieuwkomer A27 Utrecht-Gorinchem tussen knooppunten Lexmond en Noordeloos op grote afstand met 99.909 kilometerminuten.
Hofleverancier
De regio Rotterdam is, net als in 2020, hofleverancier van de file top 10. Naast plek 1 bezetten Rotterdamse snelwegen ook plek 5 tot en met 9. Na de A20 stonden automobilisten in deze regio het langst in de file op de A20 Gouda-Hoek van Holland, tussen knooppunten Moordrecht en Nieuwerkerk aan den IJssel. De filezwaarte op deze weg was 85.770 kilometerminuten. Op nummer 9 staat de A4 Den Haag-Rotterdam tussen knooppunt Pernis en Benelux met 69.671 kilometerminuten. Een Rotterdamse locatie staat sinds vorig jaar niet meer in de top 10: de A16 Rotterdam–Breda tussen Rotterdam-Feijenoord en Ridderkerk-Noord.
Rijkswaterstaat werkt aan oplossingen om de files op de top 10-wegen te verminderen. Zo moet de nieuwe A16 bij Rotterdam het aantal files op de A20 en de A16 rondom het Terbregseplein verlagen. De Blankenburgverbinding bij de A24 wordt gerealiseerd om de verkeersdrukte op de A4 tussen Pernis en Benelux gelijkmatiger te verdelen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMWaarvan Akte
Met kneepjes passen we zijn testament aan, drie dagen later krijg ik bericht van zijn overlijden
-
auto-expert
Mag je rechts inhalen op een uitvoegstrook?
Op de weg mag je in principe nooit rechts inhalen, maar er zijn uitzonderingen. Hoe zit dat eigenlijk als je op een uitvoegstrook rijdt, vraagt lezer H. de Groot zich af. Auto-expert Niek Schenk geeft antwoord. -
Fietstest 2023
Dit zijn de beste fietsen om naar werk en weer naar huis te fietsen
Steeds vaker nemen we voor de rit naar en van het werk de (e-)fiets, blijkt uit de statistieken. De overheid stimuleert dat ook en werkgevers doen mee. Belangrijk is bij dit soort fietsen dat ze intensief gebruik goed kunnen hebben en niet te vaak naar de dealer hoeven voor onderhoud. Ze zijn vaak sportief, voor de snelle tocht met veel bochten, en de behoefte om vlot aan te komen. Langere afstanden kan ook, maar dan wordt de sportieve zit - voorovergebogen - voor veel gebruikers wat lastiger. -
Inbraken gebeuren in allerlei soorten woningen en buurten: zo laat je je huis veilig achter
Vakantie voor de boeg? Haal voor vertrek de stekkers uit de stopcontacten, draai kranen dicht en zorg vooral dat je huis er bewoond uitziet. Dat adviseert Ilona Snaterse-Leidelmeijer, politievrijwilliger gespecialiseerd op het gebied van preventie. -
PREMIUM
Huilen: teken van zwakte of genetisch bepaald? ‘Traankanaal zit lager bij mannen’
Huilen, janken, wenen, snikken en snotteren. Niks fijner dan ongecontroleerd de tranen laten stromen. Maar wat is nu de precieze functie van al die tranen? En waarom huilt de ene persoon al bij een tv-commercial en kan de ander geen traan laten op een begrafenis? Hoogleraar Ad Vingerhoets: ,,Het hormoon testosteron maakt het moeilijker om te huilen.’’
-
Liège in plaats van Luik? No way! Nieuwe verkeersborden bij Antwerpen moeten weg
-
-
-
PREMIUM
Terug naar het ‘oude normaal’? Zo is het kantoor veranderd sinds corona
Met het schrappen van de laatste nog geldende coronamaatregelen lijkt, precies twee jaar na het begin van de crisis, het ‘oude normaal’ eindelijk terug. Toch zal niet alles hetzelfde zijn als voorheen. Bedrijven zijn de meerwaarde van thuiswerken in gaan zien en kiezen daarom massaal voor een drastische herinrichting van de werkomgeving. ,,Het fysieke kantoor wordt meer een ontmoetingsplek dan een werkplek.’’ -
Fietstest 2023
Dit zijn de beste vouwfietsen
Ingenieus in te klappen, en vaak rijden ze nog soepel ook: e-vouwfietsen. Fabrikanten proberen ze steeds lichter te maken, want je moet ze de auto of de trein in kunnen tillen. Lastige taak, want een accu alleen al is best zwaar. Soms zijn deze fietsen dan ook nog niet geschikt voor intensief - bijvoorbeeld dagelijks - gebruik. Maar vaak ook wel. Hieronder introduceren we ook dé onafhankelijke autoriteit op het gebied van e-bikes: Kees Bakker, alias TestKees, consumentenvoorlichter van de Fietserbond. Zijn reviews staan bij de keurmerken Best getest en Beste Koop. Tester Arjen van Stel, die jaarlijks op de hoogte probeert te blijven van de ontwikkelingen, probeerde eens zo’n vouwfiets.