Pech voor de puristen: ook de sportiefste Porsche 911 krijgt turbo's
De 911 GT3 is altijd al dé atmosferische Porsche bij uitstek geweest. De volgende generatie krijgt echter ook turbo's, zo melden bronnen rondom Stuttgart aan het Britse blad Autocar.
Delen per e-mail
De GT3 was de laatste auto in het 911-gamma die nog niet voor turbo was bezweken. Bronnen bij hoofdkantoor in Stuttgart geven aan dat daar verandering in komt bij de volgende generatie. Die GT3 krijgt namelijk dezelfde 3.8-biturbo als de 911 Turbo. Deze motor zou in de GT3 maar liefst 520 pk sterk zijn, 20 pk meer dan bij de huidige GT3. Het koppel (oftewel de trekkracht) zou nog veel meer toenemen: van 460 naar 720 Nm.
Dit tot grote teleurstelling van veel Porsche-fans, die vinden dat auto's met een circuit-insteek geen turbo's zouden moeten hebben. Zij vrezen een minder snelle respons op het gaspedaal door de - zij het marginaal - vertragende turbowerking. Helaas voor hen dus, want de toekomst van Porsche is turbo, zo lijkt het.
Ook de GT3 RS krijgt naar verluidt deze turbo-motor. Over eventuele vermogensverschillen tussen beide modellen wordt niet gerept. Zeker is al wel dat de GT3 uitsluitend leverbaar wordt met een automatische versnellingsbak met dubbele PDK-koppeling.
Wanneer de GT3 op de markt komt, is nog niet bekend. Maar het zal in ieder geval niet voor de tweede helft van 2019 zijn, wanneer de volgende 911 Turbo wordt geïntroduceerd.
Ontvang elke dag gratis het laatste nieuws over auto's en mobiliteit: volg onze autoredactie op Facebook https://www.facebook.com/ADnlAuto/
Verder in het nieuws
-
Nieuwe brandstof bestaat voor 60 procent uit water en komt naar Nederland
De nieuwe brandstof Electriq~Fuel komt in 2020 naar Nederland. Deze brandstof bestaat voor 60 procent uit water en is op waterstof gebaseerd. Fabrikant Electriq~Global wil onder meer recyclingfabrieken starten en de brandstof aanbieden voor vrachtwagens, schepen en mobiele generatoren. -
Flinke plus Europese verkoop bedrijfswagens
De Europese verkoop van bedrijfswagens is in januari flink gestegen ten opzichte van een jaar eerder. Er reden ruim 188.000 bedrijfswagens uit de showroom, een stijging van 6,2 procent. -
Kleine, zuinige motoren gaan eerder kapot: de keerzijde van ‘downsizing’
Automotoren moeten schoner en efficiënter. Dus worden ze kleiner, krijgen ze grote turbo’s, kleinere en minder robuuste onderdelen en draaien ze met onvoorstelbaar lage toerentallen. Het gevolg? Ze gaan eerder kapot. -
Autotest Test Hyundai Tucson: krachtig, maar wel aan de prijs
De Tucson is de compromisloze SUV van Hyundai: ruim, sterk gemotoriseerd en uitgerust met de modernste techniek. -
Californië wil snelwegen zonder snelheidslimiet ‘voor een beter milieu’
‘Snelwegen zonder snelheidslimiet zijn beter voor het milieu’, aldus de Amerikaanse senator John Moorlach. Hij diende daarom een wetsvoorstel in om op 400 kilometer snelweg tussen Los Angeles en San Francisco de snelheidsbeperking op te heffen.
-
‘Klimaattafel negeert effect slim rijgedrag’
De politieke partijen die onderhandelen over een klimaatakkoord hebben geen oog voor het effect van rijgedrag van automobilisten op de uitstoot van CO2. Dat stellen twee verkeersexperts in een analyse in Tijdschrift Milieu. -
Tesla: ‘Volledig zelfrijdende auto is volgend jaar al een feit’
Topman Elon Musk van Tesla belooft dat zijn auto's uiterlijk eind volgend jaar volledig autonoom vanaf een parkeerplaats naar een bestemming kunnen rijden. Hij spreekt over volledige autonomie, wat betekent dat de bestuurder intussen een dutje zou kunnen doen. -
Een emoji op je kentekenplaat: in Australië mag het
In Australië zijn vanaf 1 maart emoji's op kentekenplaten van auto's officieel toegestaan. In Queensland zijn de nieuwe nummerborden te bestellen, met keuze uit vijf verschillende smileys. Je kan kiezen tussen een emoji die een knipoog geeft, een zonnebril draagt, eentje die hartjes als ogen heeft, een die breeduit lacht of een die glimlacht. De gepersonaliseerde kentekenplaten kosten 500 Australische dollar, omgerekend ongeveer 315 euro.