Range Rover PHEV: elektrisch het terrein in
Range Rover PHEV Elektrische auto’s zijn al in veel soorten en maten te koop, maar een volwaardige terreinauto ontbrak tot nu toe. Range Rover heeft de primeur en het resultaat is indrukwekkend.
De elektromotor zorgt voor maximale tractie, dat is ideaal voor in het terrein.
Terug naar de natuur: een volwaardige terreinauto, met alle bijbehorende rijtechniek, heeft daar zin in. Hij klimt over bergen, ploegt door diepe sneeuw, schrikt niet terug voor een modderbad en waadt desnoods door een rivier.
Tot nu toe was zo’n auto altijd voorzien van een ronkende diesel- of benzinemotor en verspreidde hij stinkend uitlaatgas. Daar zit de natuur niet op te wachten. Range Rover is de eerste fabrikant die het anders aanpakt. Gekozen werd voor een PHEV: een plug-in hybride die voor een beperkt aantal kilometers elektrisch kan rijden en waarvan je het batterijenpakket kan bijladen met een stekker.
De Range Rover is concurrent van onder meer de BMW X5, Mercedes GLE, Audi Q7 en Porsche Cayenne. Ook die zijn allemaal als PHEV verkrijgbaar. Maar zij bieden niet de uitgebreide 4x4-techniek die een ware terreinauto kenmerkt, zoals een tussenbak met lage gearing, of uitgebreide mogelijkheden om de aandrijfkracht optimaal over de wielen te verdelen.
Meteen vanaf de start voel je in de nieuwe Range Rover de kracht van de combinatie van elektro- en benzinemotor. De laatste heeft een – voor een Range Rover bescheiden – cilinderinhoud van 2,0-liter. En toch is de combinatie goed voor een systeemvermogen van 404 pk.
Wat bij de eerste kilometers ook meteen opvalt, is dat een Range Rover nog altijd een van de comfortabelste auto’s is die je kunt kopen. Je zit er heerlijk in. En het onderstel, in dit geval ook nog voorzien van luchtvering, rekent kordaat af met gemene hobbels of putten.
Bakbeest
Natuurlijk laat het hoge gewicht van al gauw 2,5 ton zich in het weggedrag niet helemaal verhullen. En ook de besturing leidt er niet toe dat deze Range Rover net zo strak rijdt als een Jaguar F-Pace, om maar eens een spannend familielid te noemen. Maar toch: ook in snel genomen bochten laat het chique bakbeest zich niet gauw van de wijs brengen.
Tijd om het terrein in te gaan. We rijden, soms angstaanjagend steil, over een zandpad, dan weer door de modder, of door dichtbegroeide bossen. Door diepe putten ook, en over grote hobbels en stenen. De Range Rover PHEV geeft geen krimp. Het is verbazingwekkend hoe hij zich uit lastige situaties weet te redden.
Druk je de EV-knop in, dan gaat de auto alleen op zijn elektromotor verder. Hij houdt dat vol bij snelheden tot 136 km/u. Niet dat je die topsnelheid in het terrein nodig hebt. Hier biedt de elektrische aandrijving heel andere voordelen. Omdat je fluisterstil rijdt, verstoor je de natuur niet en kun je wellicht wilde dieren beter benaderen.
Tractie
Maar de elektrische aandrijving bewijst ook zijn nut bij een van de belangrijkste vereisten in het terreinrijden: maximale tractie. Een elektromotor levert nu eenmaal de volle kracht zodra je het gaspedaal aanraakt. Maximale trekkracht, terwijl de wielen nauwelijks in beweging hoeven te komen: daar houden terreinrijders van. Schakel je ook nog de lage gearing van de tussenbak in, dan is de kans nóg kleiner dat de wielen doorslippen.
De door ons gereden Range Rover profiteert in het terrein ook van zijn luchtvering. Zet je de rijmodus in de terreinstand, dan verheft de carrosserie zich, voor extra grondspeling. Daarbij komt dat de Range Rover ook in veel andere opzichten hightech is. Onderhuids regelt de elektronica van alles. Zo legt de navigatie vast waar en hoe er gereden wordt. Kom je een volgende keer weer op hetzelfde traject, dan weet de auto precies waar hij bijvoorbeeld een steile helling kan verwachten en zal hij zich daar technisch op voorbereiden. Bijvoorbeeld door alvast de verbrandingsmotor bij te zetten, voor extra kracht.
Want hoe handig zo’n elektromotor ook is in het terrein, als telkens een krachtsinspanning wordt gevraagd, raken de batterijen gauw leeg. Daalt de batterijcapaciteit richting de 10 procent, dan weigert de EV-knop dienst en neemt de benzinemotor alle arbeid over. Gelukkig is de gekozen motor een van de betere viercilinders die Jaguar Land Rover in huis heeft. Maximaal rijdt de Range Rover 52 kilometer volledig elektrisch.
Facelift
De komst van de allereerste PHEV bij Range Rover, en tevens de eerste stekkerauto van moederbedrijf Jaguar Land Rover, gaat gepaard met een facelift voor de topmodellen van het merk. Naast kleine optische aanpassingen (bredere luchtinlaten in de grille, iets langere motorkap, uitlaatpijpen in de achterbumper geïntegreerd, LED-koplampen en optioneel ook laser-koplampen) gaat het daarbij vooral om nog comfortabeler zitmeubilair. De stoelen zijn breder en zachter, ze zijn nu 24-voudig verstelbaar en ze hebben elektrisch verwarmbare armsteunen. Een nieuw assistentiesysteem helpt bij het parkeren van een aanhanger en er zijn nu tot wel zeventien aansluitpunten voor smartphones, tablets en laptops.
De goedkoopste PHEV van Range Rover is de Sport SE P400e; die kost 97.815 euro.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
‘Zonnestorm kan grootste file aller tijden veroorzaken’
De autonome auto’s van morgen worden geprogrammeerd om te kunnen omgaan met barre winterse omstandigheden, onoplettende voetgangers en zelfs vogelpoep, maar het grootste gevaar kan een zonnestorm zijn die de gps-communicatie uitschakelt en wegen verandert in gigantische parkeerterreinen. -
PREMIUMGeld & Geluk
Stephanie en zoon Freek: ‘Zijn er 6000 euro per jaar op achteruit gegaan na zijn 18de verjaardag’
Om voor zoon Freek te zorgen, krijgt Stephanie een deel van zijn persoonsgebonden budget. Het geld dat hij met beleggen verdient, zet hij opzij. In deze Mezza-rubriek vragen we lezers naar hun relatie tussen Geld en Geluk. -
PREMIUM
Kunnen we straks toch blijven rijden in benzineauto’s? Duits verzet zaait verwarring
Het late Duitse verzet tegen de uitfasering van de brandstofmotor zorgt voor groeiende onzekerheid in Brussel en ook in de autobranche zelf. -
PREMIUM
'Meiden mogen later net zo van seks genieten als jongens’
Tijdens de Week van de Lentekriebels, die vandaag op basisscholen begint, horen oudere leerlingen nu ook alles over, jawel, de clitoris. Want die is net zo belangrijk als de piemel, stelt Elsbeth Reitzema. -
Voor de nieuwe, elektrische Explorer winkelde Ford bij Volkswagen
Begin volgend jaar verschijnt een nieuwe elektrische SUV van Ford in de Nederlandse showrooms. De ruime gezinsauto is iets korter dan de Focus Wagon en deelt zijn naam met een benzineverslindende mega-SUV uit Amerika: de Explorer. Opmerkelijk genoeg gebruikt Ford in deze auto ook heel veel onderdelen van de Skoda Enyaq iV, Audi Q4 e-tron en Volkswagen ID.4.
-
column
Waarom deze trend op LinkedIn zo irritant is - en wat je beter kan doen
Psycholoog Thijs Launspach is psycholoog en stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: humblebragging -
-
-
PREMIUM
Jaco omzeilt de files straks op een bijzondere manier: ‘Het heeft voor mij alleen maar voordelen’
Met de Haringvlietbrug in juni en juli dicht voor onderhoud heeft hij een probleem. Zoals zoveel forenzen maakt Jaco Wolfert dagelijks gebruik van de A29 en het Hellegatsplein om bij zijn bakkerij in Den Bommel te komen. In een ‘takkenend omrijden’ heeft hij geen zin, dus pakt hij straks twee maanden zijn eigen bootje om vanaf Nieuw-Beijerland naar zijn werk ‘op Flakkee’ te varen.Nieuw-Beijerland, Den Bommel -
Oproep
Ben jij de ultieme fietsfanaat? Geef je nu op voor het testpanel van de Fietstest 2023
Wij gaan binnenkort weer van start met de Fietstest en we hopen jou te mogen ontvangen als lid van ons testpanel! Via deze weg krijg je als eerste de mogelijkheid om je aan te melden voor de ADR Fietstest 2023. Ook dit jaar pakken we weer groot uit en testen in totaal meer dan 80 e-bike-modellen in diverse categorieën.