Rijden op gas: dit zijn de plussen en minnen
Er is weer meer belangstelling voor het rijden op aardgas en LPG. Maar wat is precies het verschil?
Wat is CNG/groen gas?
CNG, oftewel aardgas, is een fossiele brandstof. Maar groen gas wordt gewonnen uit de vergisting van biomassa. Het kan ook worden gemaakt met behulp van zonne- en windenergie en CO2. Bij het gebruik van groen gas is de CO2-uitstoot 72 procent lager dan bij benzine. Groen gas is in Nederland beschikbaar bij het merendeel van de CNG tankstations. Een auto met een CNG-tank is niet geschikt voor LPG en omgekeerd.
De voordelen van het rijden op CNG en/of groen gas
Vijftien procent minder CO2-uitstoot uit dan benzine en dat is zelfs 72 procent minder als je voor groen gas kiest. Bovendien zo’n 85 procent minder stikstofoxiden dan diesel.
Door de lage CO2-uitstoot betalen kopers minder BPM en is de aanschafprijs vergelijkbaar met een benzineauto.
Lachen aan de pomp. Benzine is per liter circa 50 procent duurder dan een kilo CNG; diesel is per liter circa 30 procent duurder. Het verbruik is vergelijkbaar met een dieselmotor (1 op 20).
Rendabel vanaf 12.000-13.000 kilometer per jaar
Zakelijke kopers komen vaak in aanmerking voor lokale subsidiemogelijkheden en de nationale Milieu Investerings Aftrek (MIA) biedt belastingvoordeel.
In Nederland zijn inmiddels 160 tankstations en daarmee is het netwerk nog niet landelijk dekkend. In Duitsland en Italië is dat wel al het geval.
Wat is LPG?
LPG oftewel Liquefied Petroleum Gas is een mengsel van propaan en butaan. LPG (ook wel butaan, propaan of autogas genoemd) wordt gewonnen uit de raffinage van aardolie of aardgasvelden. Bij LPG kan bio-LPG bijgemengd worden. Dat is een afvalgas dat vrijkomt bij het produceren van biodiesel uit verschillende soorten afval, reststoffen en plantaardige oliën. Een auto met een LPG-tank is niet geschikt voor CNG en omgekeerd.
Voordelen van het rijden op LPG
De CO2-uitstoot is 15 procent lager dan benzine en 5 procent lager dan diesel.
Lachen aan de pomp: een liter LPG kost rond de 0,85 euro per liter. Het verbruik is vergelijkbaar met een benzineauto.
LPG-installatie kan relatief eenvoudig achteraf ingebouwd worden
Rendabel vanaf 12.000-13.000 kilometer per jaar.
Veel meer pompstations dan CNG in Nederland (1700 tankstations) en de rest van Europa. Landen als Nederland, België, Frankrijk, Duitsland en Italië hebben een landelijk dekkend LPG-netwerk.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Zwarte bolletjes op je autoruit zijn er niet omdat het mooi is, ze zijn noodzakelijk
Wie ooit naar de rand van zijn voor- of achterruit keek, zag ze waarschijnlijk al eens: in grootte oplopende zwarte bolletjes. Het gaat hier echter niet om een versiering, maar om pure noodzaak. -
PREMIUMmet video
Ivo botste met zijn peperdure Ferrari tegen een muur in Italië: ‘Mogen blij zijn dat we niet gewond raakten’
Een van de twee peperdure Ferrari’s die afgelopen zaterdag op bizarre wijze werden gelanceerd in een villawijk in Italië werd bestuurd door Ivo Breukers uit het Gennepse Ven-Zelderheide. Of zijn rode 296 GTB, met een nieuwwaarde van drie ton, total loss is, weet hij nog niet. Hij is vooral blij niet gewond te zijn geraakt. ,,Bij die bocht krijg je de illusie dat de weg rechtdoor loopt.” -
PREMIUM
'Meiden mogen later net zo van seks genieten als jongens’
Tijdens de Week van de Lentekriebels, die vandaag op basisscholen begint, horen oudere leerlingen nu ook alles over, jawel, de clitoris. Want die is net zo belangrijk als de piemel, stelt Elsbeth Reitzema. -
PREMIUMGeld & Geluk
Stephanie en zoon Freek: ‘Zijn er 6000 euro per jaar op achteruit gegaan na zijn 18de verjaardag’
Om voor zoon Freek te zorgen, krijgt Stephanie een deel van zijn persoonsgebonden budget. Het geld dat hij met beleggen verdient, zet hij opzij. In deze Mezza-rubriek vragen we lezers naar hun relatie tussen Geld en Geluk. -
Rijden op LPG of CNG
Gas als tussenstation
Nu diesel uit de gratie raakt, komen er meer auto’s op de markt die op (groen) gas rijden. Een ideaal tussenstation, zolang het elektrisch rijden nog in de kinderschoenen staat.
-
Het rijbewijs zoals we dat kennen verdwijnt als EU-wet wordt aangenomen
In de EU wordt gewerkt aan het digitale rijbewijs. De invoering daarvan behelst echter meer dan het digitaliseren van het ‘roze papiertje’. Dit kan er allemaal gaan veranderen. -
-
-
column
Waarom deze trend op LinkedIn zo irritant is - en wat je beter kan doen
Psycholoog Thijs Launspach is psycholoog en stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: humblebragging -
PREMIUM
Kunnen we straks toch blijven rijden in benzineauto’s? Duits verzet zaait verwarring
Het late Duitse verzet tegen de uitfasering van de brandstofmotor zorgt voor groeiende onzekerheid in Brussel en ook in de autobranche zelf.