Ruimer en praktischer: Porsche heeft de Taycan Cross Turismo nu officieel onthuld
Porsche heeft de Taycan Cross Turismo nu officieel onthuld. Dit is de hogere en ruimere versie van de de volledig elektrische sportauto. Hij belooft in elk geval meer gebruiksvriendelijkheid en Erik Kouwenhoven van onze autoredactie heeft er onlangs al mee gereden.
Delen per e-mail
De nieuwkomer is een modieus ‘hoog-op-de-poten-model’. Het verschil in bodemvrijheid loopt met het optionele Off-road-pakket op tot maximaal 30 mm, maar kan ook worden geminimaliseerd. De Cross Turismo heeft standaard luchtvering, in tegenstelling tot de reguliere Taycan. Met 1.409 mm is hij in de basis iets hoger dan een gewone Taycan (1.395 mm).
Net als de Panamera Sport Turismo is de Taycan Cross Turismo in feite een stationwagon. In het geval van de Taycan levert dat meer praktisch voordeel op dan bij de Panamera, die in alle gevallen een grote hatchback-klep heeft. Aangezien een reguliere Taycan het moet doen met een kleine sedan-achterklep, is de Cross Turismo dan ook aanzienlijk praktischer. Zo heeft hij een verder naar achteren doorlopende daklijn, een grotere achterste zijruit, een dakspoiler en een achterruitenwisser.
Achter de achterklep biedt de Cross Turismo 446 liter bagageruimte. Ter vergelijking: een normale Taycan moet het met 366 liter doen. Bovendien kan de bank plat, waarna er een forse 1.212 liter aan bagage in de stoerste Taycan verdwijnt. In de neus is ook nog steeds 82 liter beschikbaar. Achterpassagiers profiteren van 45 mm meer hoofdruimte: dat scheelt nogal.
Technisch identiek
Technisch is de Cross Turismo vrijwel identiek aan de reguliere Taycan. Toch is er één groot verschil: de basisversie. De Cross Turismo heeft altijd vierwielaandrijving en de basisversie heet daarom ‘Taycan 4’. Die kenden we nog niet, want tot nu toe was de Taycan 4S de minst krachtige vierwielaandrijver.
De tweemotorige Taycan 4 levert 380 pk ‘continu’ en 476 pk in overboost. Dat is precies evenveel als de achterwielaangedreven basis-Taycan met de grote Performance-Accu Plus met één motor kan leveren. Om het extra gewicht en de afgenomen luchtweerstand te compenseren, is die grotere accu standaard op de Cross Turismo.
Met een 0-100 km/h sprint in 5,1 seconden is deze eenvoudigste Taycan Cross Turismo nét even sneller dan de achterwielaangedreven Taycan. De topsnelheid ligt met 220 km/h wel iets lager. Porsche geeft een WLTP-bereik op van maximaal 456 km en een verbruik van tussen de 26,4 en 22,4 kWh/100 km.
De rest van het aanbod is bekend, al wijken de actieradius- en acceleratiecijfers iets af vanwege de hogere koets en het hogere gewicht van de Cross Turismo. Uitgaande van de vermogenscijfers in overboost komt de Taycan 4S tot 571 pk, de Turbo tot 680 pk en de Turbo S tot 761 pk, waarbij laatstgenoemde in 2,9 tellen van 0 naar 100 knalt. Ter vergelijking: een reguliere Taycan Turbo S doet dat in 2,8 seconden.
Prijzen
Porsche vertelt meteen wat de ruige, praktische Taycan in Nederland moet kosten. De Taycan Cross Turismo is er vanaf €97.400 . Het betreft dan de Taycan 4. De 4S Cross Turismo kost €116.000, de Turbo Cross Turismo €159.300 en de Turbo S Cross Turismo €193.200.
Het prijsverschil tussen het reguliere model en de Cross Turismo varieert met deze prijzen van net geen € 10.000 tot €1.500. Het kleinste prijsverschil geldt daarbij voor de Turbo S en het grootste voor de instapper, maar dat is niet onlogisch. Ten opzichte van de eenvoudigste Taycan biedt de voordeligste Cross Turismo immers niet alleen een ruimere koets, maar ook luchtvering, vierwielaandrijving en een grotere accu. De Cross Turismo staat vanaf mei bij de Nederlandse Porsche Centra.
De fietsendrager op de persfoto’s is overigens speciaal voor deze auto ontwikkeld. Hij kan maximaal drie (elektrische) fietsen aan en de achterklep kan nog steeds open als de drager in gebruik is. Interieurfoto’s zijn nog niet vrijgegeven.
Alle prijzen en specificaties van de Porsche Taycan vind je bij Autoweek. Interesse in een tweedehands Porsche Taycan? Klik hier voor het aanbod op Gaspedaal.nl.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
De goedkoopste camper ter wereld is ook de schattigste
Campers zijn populair, maar hét grote nadeel is dat ze vaak waanzinnig duur zijn. Behalve de Duitse Frosch dan, want die kost niet veel meer dan een goede fiets en biedt twee prima slaapplekken en een volwaardige keuken. -
PREMIUMMijn Allessie
Vroeger was het automerk Simca stoer, nu is het sentiment
De liefde voor Simca’s heeft ervoor gezorgd dat Ruud Bubbert (55) en Marc van den Belt (56) pakweg 35 jaar terug dikke vrienden werden. Inmiddels zijn ze vele modellen verder en is het autovirus heviger dan ooit, mede dankzij hun 1100 TI en 1000 Rallye 2. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Folie in plaats van draadjes voor de voorruitverwarming’
,,In deze rubriek kwam vorige week voorruitverwarming aan de orde”, schrijft lezer Marcel van Leest. ,,Mijn Ford Mondeo uit 2008 had nog gloeidraadjes in de ruit, die je bij een bepaalde lichtinval zag. Maar in de voorruit van mijn huidige Volkswagen (2019) zit een gelaagde folie die hem verwarmt. Geen draadjes meer in het zicht, dus geen enkel bezwaar meer.” -
PREMIUM
Drie jaar cel voor ‘aanslag richting politie’ op snelweg met 160 kilometer per uur
Een 41-jarige Fransman heeft donderdag bij de rechtbank in Breda drie jaar cel en een rijverbod van vijf jaar gekregen. Hij ramde op 29 augustus vorig jaar met 160 kilometer per uur tegen een politieauto aan op de A16 bij Breda. -
VIDEO / RIJ-IMPRESSIE
Audi’s nieuwe ‘stroomkanon’ is geweldig (én een tikkeltje onhandig)
Hij klinkt weliswaar als een snelle lift in een modern kantoorgebouw, maar de nieuwste elektrische Audi is een meeslepende rijmachine. De e-Tron GT rijdt én laadt met een indrukwekkende snelheid, zit vol met overtuigende moderne technologie en ziet er hypermodern uit. Helaas laat hij op praktisch vlak wel wat steken vallen.
-
Bestelbus verwoest door brand in Oss
Een bestelbus die geparkeerd stond aan de Jan Thijssenstraat in Oss is maandagochtend verwoest door een brand. De bestelbus stond geparkeerd op de oprit van een woning. -
Rij-impressie
Rijden met de Porsche Taycan Cross Turismo: Zwitsers zakmes
De nieuwe Taycan Cross Turismo is de ‘lifestyle stationwagon’ variant, die naar verwachting meer dan de helft van de nieuwe Taycan-verkopen voor zijn rekening zal nemen. We reden met een van de eerste prototypes. -
PREMIUM
Inzittenden van gecrashte Lamborghini nog steeds niet gevonden: ‘Hij kan z’n leven lang gaan betalen’
De inzittenden van de Lamborghini die woensdagavond crashte op de N3 in Dordrecht zijn nog niet gevonden. Na de crash gingen zij er te voet vandoor en ondanks de inzet van een politieheli werden ze niet gepakt.