Steeds krapper op de achterbank door elektrisch rijden
Passagiers op de achterbank betalen de tol voor het elektrisch rijden. Zij worden in toenemende mate geconfronteerd met minder hoofdruimte, als gevolg van een scherp aflopende daklijn. Die leidt ook tot kleinere zijramen en dus minder uitzicht. Ontwerpers kiezen voor de aflopende daklijn zodat het rijbereik groter wordt.
Vooral de vele elektrische SUV-coupés die de afgelopen tijd het levenslicht zagen, leggen het probleem pijnlijk bloot. Ook in de autotests van deze site werd het al meermalen vastgesteld: in deze auto’s zit je op de achterbank gauw met je hoofd tegen het dak. Oorzaak is de scherp aflopende daklijn. De ontwerpers kiezen hiervoor om de wetten van de aerodynamica te gehoorzamen. Een ander gevolg van die aflopende daklijn is dat de achterste zijruiten steeds kleiner worden. Ze zijn vaak zo klein dat de passagiers amper nog zicht naar buiten hebben.
In hun streven om auto’s zoveel mogelijk kilometers op één batterijlading te laten rijden, ontkomen autofabrikanten er niet aan om de daklijn te laten aflopen. Niet alleen bij zo’n SUV-coupé, eigenlijk is dit voor álle elektrische auto's ideaal. Uitgebreide tests in geavanceerde windtunnels maken het duidelijk: alleen met een scherp aflopende daklijn, liefst helemaal tot aan het einde van de auto, bereik je de minste luchtweerstand. Wordt de rijwind optimaal langs de carrosserie geleid, dan wordt de ontwerper beloond met de grootste actieradius.
,,Eigenlijk moet je ongeveer ter hoogte van de voorstoelen al gaan dalen met de daklijn’’, weet Teddy Woll, ontwikkelingsingenieur en tevens hoofd aerodynamica van Mercedes-Benz. ,,Dus ter hoogte van de achterpassagiers moet je al flink zijn gezakt. Met als gevolg dat de mensen daar minder hoofdruimte hebben.’’ Ontwerpers proberen die verminderde hoofdruimte soms te omzeilen door de bankzitting lager te maken. Maar dat leidt er dan weer toe dat de passagiers oncomfortabel met opgetrokken knieën moeten zitten, waarbij hun bovenbenen nauwelijks ondersteund worden. Een andere oplossing is het monteren van een glazen panoramadak, waarmee de ontwerpers ontkomen aan de hemelbekleding. Scheelt weer een stukje hoofdruimte. Maar zo'n glazen dak maakt auto's duurder en niet iedereen is ervan gediend.
Ook de Nederlandse zonneauto heeft de ideale daklijn
Wie de maximale reikwijdte nastreeft, komt op een plat en uitgestrekt model uit, zoals de Nederlandse zonneauto Lightyear One, of de spraakmakende Mercedes-Benz EQXX, het prototype voor een nieuwe Mercedes die over twee jaar op de markt komt. Deze auto heeft een rijbereik van meer dan 1000 kilometer. De zogenaamde weerstandscoëfficient (CW) bedraagt slechts 0,17 en dat is een record. Het ontwikkelingsteam van de Formule 1-renstal van Mercedes-Benz leverde een belangrijke bijdrage aan het aerodynamische ontwerp. Ook in de Formule 1 weten ze immers dat minimale luchtweerstand leidt tot maximale prestaties.
,,Een compacte, lage auto, die zo lang mogelijk wordt uitgestrekt: dat is ideaal’’, weet Teddy Woll. Hij voorziet dat autofabrikanten de komende jaren steeds vaker voor deze carrosserievorm zullen kiezen en dat zal dan ten koste gaan van de op dit moment zo populaire SUV’s. ,,Want eigenlijk is zo’n SUV alleen maar onhandig voor dit doel’’, stelt Woll. ,,Een hoge auto met een flink front leidt tot te veel luchtweerstand.’’
Volgens Woll kwam de SUV eigenlijk op het verkeerde moment: ,,Zo’n hoge auto wil je nou net niet hebben als het om elektrisch rijden gaat: veel te veel luchtweerstand.’’ Niettemin kiezen veel ontwerpers op dit moment nog steeds voor de SUV, ook voor elektrische auto’s. Dit type is nu eenmaal zeer geliefd bij de kopers. Maar auto-ontwerpers vonden de SUV aanvankelijk ook ideaal om daarin het batterijpakket te kunnen integreren. Een hogere bodem valt daar immers minder op.
Maar volgens Teddy gaat dat veranderen. ,,Steeds meer ontwerpers zullen erachter komen dat je een batterijpakket tegenwoordig ook heel plat kunt inbouwen. Kijk maar naar onze EQXX. Een plat pakket maakt de vorm van zo'n hoge SUV overbodig.’’
‘De sedan staat aan de vooravond van een comeback’
Autofabrikanten kozen de afgelopen jaren het meest voor SUV’s, stationwagons en hatchbacks als carrosserievorm. En dat alles ten koste van de sedan, die in de vergetelheid raakte. Zo’n lage auto waarbij de kofferbak apart gevormd is, is klassiek en werd de afgelopen jaren min of meer als ouderwets en oubollig bestempeld. Maar volgens Teddy Woll staat de sedan nu aan de vooravond van een comeback.
,,Willen we dat een elektrische auto met zijn opgeladen batterijen zover mogelijk komt, dan kunnen we niet om de sedan heen. Met geen enkele andere carrosserievorm valt zo veel winst te behalen, als het om reikwijdte gaat. Ook die kont, gevormd door de aparte kofferbak, is juist keihard nodig. Daarnaast is de lengte heel belangrijk. Niet voor niets is ons conceptmodel EQXX 4,90 meter lang: best veel voor een compacte auto. Hoe langer de auto, des te beter de stroomlijn en dus de reikwijdte op batterijen. Als we die vorm en lengte straks in bijvoorbeeld de Mercedes A-klasse sedan gaan toepassen, lukt het beslist om die duizend kilometer reikwijdte te realiseren.’’
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Zo ging de Fietstest van mei 2022 in zijn werk
Afgelopen maanden vond de ADR-fietstest van 2022 plaats. Hier tref je de resultaten aan in de categorieën lifestylefietsen, bakfietsen, vouwfietsen, toerfietsen en fatbikes, allemaal met elektrische aandrijving. -
Elektrische Mercedes rijdt meer dan 1000 kilometer met volle accu: praktijktest geslaagd
Mercedes had op papier een actieradius van 1000 kilometer aangekondigd voor zijn EQXX. Tijdens een door de Duitse keuringsautoriteit TÜV gecontroleerde rit over de Alpen bewees het studiemodel dat dit in de praktijk ook daadwerkelijk mogelijk is. -
PREMIUMBinnenkijken
Ze wonen in een stijlvol herenhuis, toch vertrekken Birgit en Martin voor ander pareltje
Birgit Verwer en Martin Hoorweg verkopen hun prachtige herenhuis aan de Valkenboslaan in Den Haag. Ze wilden al langer de stad uit, en hebben nu het pareltje gevonden dat ze zochten, in het buitengebied van het Achterhoekse Doetinchem wel te verstaan. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Moeten wielrenners verplicht op het fietspad rijden?’
‘Ben je als fietser/wielrenner verplicht om op het fietspad te fietsen, als zo’n fietspad naast de rijbaan voor auto’s ligt?’, vraagt lezer Peter Molegraaf in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Ik zie veel filmpjes van wielrenners die het autoverkeer hinderen.’ -
De nare bijsmaak van de term Human Resources: ‘Mensen zijn geen productiemiddelen’
Psycholoog Thijs Launspach is stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: Human Resources
-
AUTOTEST
Test Volvo C40: stijlvolle elektrische coupé is zeker niet volmaakt
Natuurlijk was het voor Volvo een koud kunstje om van zijn elektrische SUV XC40 Recharge Pure Electric ook een coupé te maken. Het resultaat is de stijlvolle C40. -
PREMIUMmijn allessie
De Lancia van Edgar spreekt al zijn zintuigen aan
Autoliefhebber Edgar Schermerhorn (75) deed zijn exclusieve Ferrari-collectie jaren geleden van de hand omdat het tijd was voor andere zaken. Geheel volgens verwachting duurde zijn verzamelstop niet lang. Nu zijn het auto’s van het Italiaanse merk Lancia waarin hij zich vrijwillig verliest, de Appia Zagato uit 1962 bijvoorbeeld. -
Benzine in Duitsland vanaf volgende week 50 cent per liter goedkoper dan in Nederland
Duitsland voert op 1 juni een accijnsverlaging door, waardoor een liter Euro 95 dan 1,72 euro kost. Dat is bijna vijftig cent minder dan in Nederland. Ten opzichte van de Nederlandse adviesprijs bedraagt het verschil zelfs meer dan 60 cent.