Steeds vaker belanden voetgangers op de snelweg
Volledig scherm
Steeds vaker belanden voetgangers op de snelweg © Rijkswaterstaat

Steeds meer voetgangers op snelwegen

Opnieuw is het aantal snelwegwandelaars toegenomen, meldt Rijkswaterstaat. Vorig jaar werden 3877 mensen op en naast de snelweg geregistreerd; in 2018 waren er 3177 meldingen. Het gaat vaak om lifters, verwarde mensen en personen die dronken zijn. 

Regelmatig lopen er ook automobilisten die langs de snelweg zonder benzine kwamen te staan. En soms hebben voetgangers ‘auto’ in plaats van ‘voetganger’in hun navigatie-app ingesteld, waardoor ze via de snelste route naar de snelweg worden geleid. Een enkele keer betreft het chauffeurs die op de vluchtstrook parkeren, om een langs de snelweg gelegen supermarkt te bezoeken.

,,De stijging van het aantal snelwegwandelaars heeft vooral ook te maken met het feit dat we beter registreren en dat weggebruikers en de politie ons vaker weten te vinden‘’, aldus Rijkswaterstaat. De dienst is bijvoorbeeld tegenwoordig gemakkelijk bereikbaar via sociale media. 

Rijkswaterstaat roept in elk geval op om nooit langs de snelweg te gaan lopen. ,,Door de hoge snelheid van het verkeer en de slechte zichtbaarheid van mensen langs de snelweg moet je het gewoon echt niet doen. In geval van nood moet een weggebruiker te allen tijde een veilige plek achter de vangrail zoeken en daar wachten op hulp. Ga niet zelf lopen.”

  1. ‘De politie mag soms nog wel harder rijden’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘De politie mag soms nog wel harder rijden’

    ,,Een lezer vroeg laatst of de politie de maximumsnelheid met meer dan 40 km/u mag overschrijden. Ja, dat mag als het nodig is voor ons werk en als het ook veilig kan. In onze brancherichtlijn staat dat je mag afwijken, mits het nodig en verantwoord is. Bovendien moeten wij dit melden. Vrijgesteld van deze meldplicht zijn eenheden belast met verkeershandhaving, persoonsbeveiliging, arrestatieteams et cetera. Als bestuurder blijf je altijd verantwoordelijk voor je gedrag en als je brokken maakt door onverantwoord rijden, word je op het matje geroepen”, meldt lezer Richard Valenteijn, o.a. motorrijder politie Noord-Holland.
  2. Voortaan 2 keer per week de nieuwsbrief van onze autoredactie: gratis in je mailbox
    gratis nieuwsbrief auto

    Voortaan 2 keer per week de nieuws­brief van onze autoredac­tie: gratis in je mailbox

    De nieuwsbrief van onze autoredactie verschijnt voortaan niet één maar twee keer per week, behalve op zaterdag nu ook op woensdag. Gratis alles over auto’s, verkeer en mobiliteit in je mailbox: het laatste nieuws, tests, interviews, vragen van lezers en achtergrondverhalen. Abonneer je vandaag nog op de nieuwsbrief van AD Auto. Klik op de grote blauwe actieknop hieronder om je meteen aan te melden.
  3. ‘Waarom worden elektrische auto’s niet getest bij vorst?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Waarom worden elektri­sche auto’s niet getest bij vorst?’

    ,,De elektrische auto wordt beschreven als een wonder voor de toekomst. Maar waarom worden elektrische auto’s niet getest bij vorst, zoals autojournalist Fred van der Vlugt dat vroeger deed? Zet ze twee dagen in een koelcel en ga dan testen met de verwarming en verlichting aan. Hoe ver kom je dan? Ik heb elektronica gestudeerd en kwam er al vroeg achter dat bij lage temperaturen de accu altijd het zwakke punt is”, meldt lezer Eddy Cretier.