Stofzuigermerk Dyson komt met drie elektrische auto’s
Dyson, dat bekend is om zijn stofzuigers, handendrogers en ventilatoren, wil de auto-industrie flink opschudden met de introductie van maar liefst drie elektrische auto’s.
In 2020 wil het Britse Dyson zich op de markt van de elektrische auto storten. Het eerste model wordt in een gelimiteerd aantal van 10.000 exemplaren gebouwd. Om het project in goede banen te leiden, heeft de stofzuigerproducent inmiddels een team van 400 ingenieurs samengesteld en 2,25 miljard euro uitgetrokken.
Solid state
Na dit eerste model zou het team zich bezig gaan houden met de ontwikkeling van nog twee andere auto’s. Die zouden zogenaamde solid-state batterijen gaan gebruiken: een nieuw, veelbelovend type waar ook andere autofabrikanten aan werken. Hoe de auto’s eruit gaan zien zegt Dyson nog niet te weten. Maar de fabrikant garandeert dat ze er goed uit gaan zien en niet goedkoop worden.
Sneller laden
Bij een solid-state batterij worden er solide elektroden en solide elektrolyten gebruikt, in plaats van de vloeibare elektrolyten in een lithium-ion batterij. Voordelen van solid-state batterijen zijn dat ze onder andere compacter gemaakt kunnen worden, tegen hogere temperaturen bestand zijn en sneller opgeladen kunnen worden. Ook zou een hoger voltage mogelijk zijn en ze kunnen langer meegaan.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Dit zijn de handigste apps voor op de fiets
Met het lenteweer in het vooruitzicht springen veel mensen op de fiets. Maar je wil niet verdwalen en wel wat zien onderweg. Met deze fietsapps kom je (bijna) altijd goed uit en mis je niks. -
PREMIUM
Dit zijn de 25 minst betrouwbare familiewagens, staat jouw auto erbij?
Kopers van een gezinsauto zijn vaak op zoek naar een tweedehands model dat ruimte biedt, praktisch én veilig is en er ook nog een beetje leuk uitziet. Maar ook belangrijk: hoe betrouwbaar is de auto? Deze 25 auto's kun je beter niet op je wensenlijstje zetten. -
PREMIUMMet video
Statiegeld op blikjes, zo krijg je je geld terug
Na de kleine plastic flesjes zijn nu de blikjes aan de beurt. Vanaf deze week betaal je daar ook 15 cent statiegeld voor. Maar waar is dat goed voor en ook niet onbelangrijk: hoe krijg je je centjes weer terug? -
Dit zijn de addertjes onder het gras van private lease
Ooit was er geen hond in geïnteresseerd, maar inmiddels is private lease niet meer weg te denken uit het Nederlandse autolandschap. Autorijden zonder zorgen over restwaarde, inruil of onderhoud en met een maandbedrag waardoor je precies weet waar je aan toe bent. Maar er zitten addertjes onder het gras. -
VRAAG & ANTWOORD
Is goedkope benzine echt slechter voor mijn auto?
‘Ik hoor weleens dat de goedkope benzine bij onbemande tankstations zoals Tango en Tinq erg slecht is voor de motor’, aldus lezer J.W. van den Beld in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Deze brandstoffen zouden verdund zijn. Wat is hiervan waar? Is die benzine inderdaad slecht en is het daarom beter om bij de grote merken te tanken?’
-
Motorrijders boos over actie om motoren op polderwegen te weren: ‘Dat ze teveel lawaai maken is desinformatie’
Met haar actie om wegen af te sluiten voor teveel lawaai makende motorfietsen, heeft Nederlandse Federatie Omgevingslawaai Motorfietsen (Nefom) zich de woede op de hals gehaald van Motorrijdersactiegroep MAG. ,,Voorman Tony Hardenberg vertelt onzin. Dat weet hij ook, want dat hebben we hem meermaals verteld’’, zegt woordvoerder Hugo Pinksterboer.Gouda, Alphen aan den Rijn, Woerden -
-
-
Is zout nou wel of niet slecht voor je bloeddruk?
Over de hoeveelheid keukenzout die we gebruiken, is veel te doen. Toch heeft zout ook belangrijke functies, zegt voedingsdeskundige Karine Hoenderdos. In deze rubriek beantwoordt ons panel aan deskundigen elke week een lezersvraag over voeding, gezondheid of relaties. -
AUTO-EXPERT
Gehoor geven aan terugroepactie auto is niet wettelijk verplicht
Automerken roepen auto’s soms terug naar de dealer, omdat er een defect is ontdekt dat moet worden verholpen. Zo’n terugroepactie kost meestal enige tijd. ‘Kan ik aansprakelijk worden gesteld voor de schade als ik in de tussentijd betrokken raak bij een ongeval?’, vraagt lezer Ad Martens zich af. Onze auto-expert Niek Schenk geeft antwoord.